استعفا پيش از استيضاح

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۵۲
    کد خبر :228890

هشتگ #آخوندي_استعفا و #استيضاح_آخوندي پس از سانحه اخير سقوط هواپيماي آسمان در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي به‌سرعت دست‌به‌دست شد؛ دو موضوعي كه با محور سوءمديريت در اين بخش دنبال شده و البته با سودجويي برخي از بعد سياسي نيز همراه شد.

پس از داغ‌شدن اين موضوع، استيضاح دو وزير راه و كار از سوي نمايندگان مجلس تقديم هيئت‌رئيسه شد. برخي نمايندگان با ارسال نامه به رئيس‌جمهور خواستند علي ربيعي و عباس آخوندي قبل از استيضاح، استعفا دهند. شكل‌گيري اين تهديد عريان، نمايانگر آن است كه برخي از نمايندگان در تصميم خود جدي هستند و آنكه چقدر اين استيضاح‌ها پشتوانه علمي دارد و تا چه اندازه سياسي است، محل بحث است.

آن‌گونه كه نايب‌رئيس دوم كميسيون عمران در گفت‌وگو با «شرق» مطرح كرده براي استيضاح چهار وزير در مجلس امضا جمع شده بود و اتفاق اخير صرفا دوباره اين محور را در محل توجه قرار داده است. با‌وجود‌اين هنوز مشخص نيست علت حادثه اخير چه بوده تا بتوان درباره قانع‌شدن نمايندگان مجلس درباره آن، به نتيجه‌اي مشخص رسيد. حل شبهاتي كه اكنون در زمينه تماس از داخل هواپيما و احتمال عدم برقراري ارتباط خلبان با برج مراقبت فرودگاه ياسوج و بازگشت به سوي تهران، در كنار سوءمديريت و غيرمتخصص‌بودن مديران در شركت هواپيمايي آسمان -متعلق به سازمان بازنشستگي كشوري و به تبع آن وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي- مطرح شده، دو محوري است كه بناست درباره آن امروز در مجلس صحبت شود.

صديف بدري، سخنگوي كميسيون عمران پيش‌تر خبر داده بود در اين جلسه، علاوه بر دو وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و وزير راه‌وشهرسازي، رئيس سازمان هواپيمايي کشوري، مديرعامل فرودگاه‌هاي کشور، مديرعامل شرکت هواپيمايي آسمان، رئيس سازمان هلال‌احمر و رئيس اورژانس هم حضور خواهند داشت.

امروز، آخوندي و ربيعي به مجلس مي‌روند
عليم يارمحمدي، نایب‌رئيس اول كميسيون عمران از برگزاري جلسه‌اي توجيهي با حضور وزير راه و شهرسازي و وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در مجلس خبر مي‌دهد. يارمحمدي محورهاي اين نشست را نه در قالب «سؤال از وزير» كه در قالب رفع ابهامات موجود مي‌داند. نایب‌رئيس اول كميسيون عمران محورهاي استيضاح دو وزير را نيز اين‌گونه مطرح مي‌كند: مسائلي از جمله سانحه اخير و احتمال سوءمديريت در آن، عدم پرداخت آبونمان و غيرفعال‌شدن سيستم ردياب هواپيما، حادثه سانچي در آب‌هاي ژاپن و چين، بسته‌شدن محورها ناشي از برف‌ سنگين اخير از جمله‌ محورهای استيضاح اين دو وزير است.

محورهاي جلسه با وزيران

سيدهادي بهادري، نايب‌رئيس دوم كميسيون عمران با اشاره به اين جلسه مي‌گويد: جلسه امروز، جلسه استيضاح يا سؤال از وزير نيست، بلكه جلسه‌اي با محور ارائه توضيحات درباره سانحه اخير است. بهادري در اين گفت‌وگو با اشاره به مسئوليت وزارت كار در اين حادثه مي‌گويد: وزارت كار به سبب آنكه سهام‌دار عمده شركت هواپيمايي آسمان است، بناست توضيحاتي درباره مديريت اين مجموعه ارائه دهند، زيرا سخن از آن بوده كه مديريت اين مجموعه در زمينه صنعت هوايي تخصص كافي ندارند. علاوه بر آنكه قرار است اين موضوع طرح شود كه وقتي اين هواپيمايي در فهرست واگذاري‌هاست، چرا به بخش خصوصي واگذار نمي‌شود.

شبهه بازگشت هواپيما از ياسوج به تهران

نايب‌رئيس دوم كميسيون عمران با اشاره به ظن ايجاد‌شده در رابطه با سانحه هوايي اخير مي‌گويد: اين هواپيما علي‌الظاهر در حال بازگشت از ياسوج به سمت تهران بوده. اين سناريو از زماني مطرح شد كه تماس تلفني از داخل هواپيما پس از خروج از رادار هواپيما دريافت شده است. اكنون اين شبهه مطرح است كه هواپيما به فرودگاه ياسوج رسيده و نتوانسته بنشيند و احتمالا برج مراقبت نتوانسته اين هواپيما را تحويل بگيرد و خلبان به دليل برقرارنشدن ارتباط به سمت تهران بازگشته و دوباره اوج گرفته و در نهايت به كوه برخورد كرده است. اين موضوع در حد فرضيه است و پس از بازشدن جعبه سياه و شنيدن مكالمه خلبان موضوع روشن خواهد شد.

به گفته او، اگر نظر جمع بر اين باشد كه اشكال مديريت در جريان بوده، نمايندگان به سمت سؤال و استيضاح حركت مي‌كنند اما اگر صرفا خطاي انساني و مشكل آب‌وهوا مطرح بوده باشد، طبيعتا اين جلسه روي رأي نمايندگان تأثير خواهد گذاشت.

براي٤ استيضاح امضا جمع شده است

او البته يادآور مي‌شود كه استيضاح اين دو وزير به‌همراه استيضاح وزير كشاورزي و كشور از چند وقت پيش در مجلس مطرح بوده و امضا براي آن جمع شده است و موضوع اخير صرفا اين استيضاح را دوباره در مركز توجه قرار داده است. با اين حال، برخي از نمايندگان به نتيجه رسيده‌اند و قصد استيضاح اين دو وزير را در هر صورت دارند؛ مگر آنكه استعفا دهند.برخي

نمايندگان تصميم خود را گرفته‌اند
بهادري با بيان اينكه وزير راه در دو سال اخير دو بار استيضاح شده و اين استيضاح هم در همان مسير قبلي است، مي‌افزايد: غيرمستند مطلع شده‌ايم كه آقاي آخوندي دو بار استعفا داده‌اند و چندان راغب نيستند در اين شرايط ادامه مسير دهند، اما با اصرار مقامات بالاتر در اين پست مانده‌اند. با اين حال، اگر دوستان تمايل داشته باشند، دوباره بحث استيضاح را مطرح كنند، طبيعتا اين موضوع دوباره در كميسيون مطرح خواهد شد و كميسيون عمران هم استيضاح را در دستور كار خود قرار خواهد داد.

استعفا پيش از استيضاح
نماينده مردم گچساران در مجلس پيش‌تر از نامه جمعي از نمايندگان به رئيس‌جمهور با محتواي درخواست استعفاي وزراي کار و راه پيش از بررسي استيضاح خبر داد. غلامرضا تاجگردون افزود: نمايندگان در نامه به آقاي روحاني عنوان کردند که بي‌انگيزگي،‌ سستي و رخوت در مواجهه با مشکلات و بحران‌ها و کم‌دقتي در اولويت‌بندي و همچنين بحران‌هاي اخير در امور اجرائي و مديريتي مانند بحران‌هاي حمل‌ونقل، عدم موفقيت در کاهش حداقلي مشکلات جوي و سياسي‌کاري بيش از حد در اداره امور سازمان‌هايي که متولي بخشي از امور بنگاه‌هاي اقتصادي هستند ايجاب مي‌کند آقايان آخوندي و ربيعي از کابينه خارج شوند و مديران باانگيزه‌اي جايگزين آنها شوند تا روح جديدي در کابينه دميده شود. به گفته وي، طرح استيضاح وزراي راه و رفاه تقديم هيئت‌رئيسه مجلس شده و در صورتي که ربيعي و آخوندي استعفا ندهند، اين استيضاح‌ها به جريان خواهند افتاد.

‌گوشي روشن يكي از مسافران
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در صفحه اینستاگرام خود درباره احتمال گوشی روشن یکی از مسافران هواپیمای مفقودشده آسمان و نیز اخبار دیگری که درباره تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافران و صحبت با وی هنگام پرواز مطرح شد، با ارائه توضیحاتی گفته بود: تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید‌شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.

هواپیما سیستم ELT داشت، اما نمی‌دانیم چرا کار نکرد
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: تمام هواپیماهای سبک و سنگین ما به این سیستم مجهز هستند. هواپیمای تهران – یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده، اما علت عمل‌نکردن آن مشخص نیست.

فرودگاه یاسوج رادار تقرب نداشت
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه فرودگاه یاسوج رادار تقرب ندارد، گفت: تنها پنج فرودگاه مهرآباد، امام‌خمینی، اصفهان، شیراز و مشهد به رادار تقرب مجهز هستند و در آینده نزدیک، فرودگاه بندرعباس نیز به رادار تقرب تجهیز می‌شود. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با انتقاد از برنامه حالا خورشید گفت: ما فرودگاه بد یا خوب نداریم؛ یا معمولی است یا خاص که یاسوج به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی آن جزء فرودگاه‌های خاص به حساب می‌آید. رحمت‌الله مهابادی افزود: فرودگاه یاسوج در دو سال گذشته تلاش فراوانی برای بهبود شرایط آن، هم در حوزه ناوبری و هم زیرساخت‌ها انجام داده که سرمایه‌گذاری در حدود ۳۰ میلیارد تومان انجام شد. برای توسعه فرودگاه یاسوج ۶۰۰ متر طول باند فرودگاه افزایش یافت، هزار و ۱۰۸متر از باند موجود که استفاده نمی‌شد آزادسازی شد و ۱۱مانع پروازی که ایمنی پروازها را تهدید می‌کرد در دو سال گذشته از فرودگاه یاسوج برچیده شد. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی افزود: مجموعا طول باند قابل‌استفاده فرودگاه یاسوج از دو هزار و ۶۰۰ متر به سه هزار و ۲۰۰ متر افزایش یافت.

ارجاع پرونده سانحه برای بررسی قضائی
مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی از برگزاری جلسه معاون دادستان کل کشور با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور مدیرعامل ایران‌ایر درخصوص سانحه هوایی ATR آسمان خبر داد. حسین معصوم گفت: رئیس قوه‌ قضائیه کل موضوع را به دادستان ارجاع داد تا این سانحه سقوط هواپیما بررسی قضائی شود که به حوزه معاونت حقوق عامه دادستان کل کشور ارجاع داده شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید