رئیس مرکز محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد:

مراقبت ویژه در باغ پرندگان برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان

    کد خبر :228009

رئیس مرکز محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه در باغ پرندگان تهران امکان ارتباط پرندگان با پرندگان بیرون از این باغ وجود ندارد، افزود: قطعا مراقبت‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از انتقال آنفلوآنزای پرندگان در این مجموعه در نظر گرفته خواهد شد.

صدرالدین علیپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیدا شدن لاشه چند پرنده در اطراف دریاچه خلیج‌فارس که مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان بودند و اقدامات شهرداری تهران برای جلوگیری از شیوع این بیماری در اطراف دریاچه گفت: هر ساله تعدادی از پرنده‌های وحشی در استان‌های مختلف مبتلا به این بیماری می‌شوند و معمولا در نقاطی که این پرندگان در هنگام کوچ آن محل را به عنوان محل زندگی انتخاب می‌کنند اگر این پرندگان با پرندگان اهلی معاشرت داشته باشند امکان شیوع این بیماری افزایش پیدا می‌کند و نیاز است که اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

وی افزود: در استان‌هایی که این بیماری شیوع پیدا می‌کند اقدامات هماهنگ برای واکسینه و یا معدوم سازی پرندگان اهلی آغاز می‌شود، اما در تهران این بیماری هنوز به شکل یک معضل تبدیل نشده و نیاز به چنین اقداماتی وجود ندارد. از سوی دیگر در اطراف دریاچه خلیج‌فارس ما مرغداری و یا تشکیلات پرورش مرغ نداریم؛ لذا تماس مستقیم با این پرندگان امکان انتقال بیماری را ایجاد می‌کند که برهمین اساس توسط صداوسیما اطلاع‌رسانی دقیقی به شهروندان انجام شده است.

رئیس مرکز محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد: نمی‌خواهم بگویم که جای نگرانی وجود ندارد؛ اما این بیماری در وسعت سایر استان‌ها که نیاز به کار هماهنگ و ویژه داشته باشد، نیست. در مجموعه استان تهران در کمیته‌ای که دستگاه‌های ذیربط از جمله محیط زیست در آن عضو هستند تمامی موارد به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر نیاز باشد اقدامات هماهنگ انجام خواهد شد.

علیپور درباره باغ پرندگان تهران نیز گفت: این مجموعه زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می‌کند اما فضای نگهداری پرندگان در این مجموعه محدود است و امکان ارتباط مستقیم پرندگان این مجموعه با سایر پرندگان خارج از مجموعه وجود ندارد؛ لذا امکان انتقال بیماری بسیار پایین است. با این حال مجموعه‌ای از متخصصین را به کار گرفته‌ایم تا مراقبت‌های ویژه برای جلوگیری از انتقال آنفلوآنزای پرندگان به این مجموعه انجام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید