هدف از سخنان ضد ایرانی «مک‌مستر»امتیازگیری در راستای برجام بود

    کد خبر :227921

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امریکا قطعا از برجام خارج نخواهد شد حتی صحبت‌های مک مستر نیز بر این مدار بود که بتواند بیشترین فرصت را در زمینه برجام برای ایالات متحده به وجود آورد.
حسن ملکی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص سخنان مک مستر مشاور امنیتی ترامپ در مورد اینکه سرمایه گذاری در ایران به معنی سرمایه گذاری در سپاه پاسداران است و این به نفع هیچ کشوری نیست که در ایران سرمایه گذاری کند،گفت: ایالات متحده هر سال اجلاس مونیخ را فرصتی می‌داند که در آنجا مواضع خود علیه برخی کشور‌ها به ویژه کشور‌هایی که در جبهه مقاومت قرار دارند را اعلام کند و امریکایی‌ها با برنامه در اجلاس مونیخ حضور می یابند.

وی با بیان اینکه امریکایی‌ها در مورد کشور‌هایی مثل چین، روسیه و ایران تحولات مختلف منطقه را از زبان افرادی که به این نشست‌ها اعزام می‌کنند به گوش جهان می‌رسانند یاداورشد: اظهارات مشاور امنیتی کاخ سفید نیز از همین حیث قابل تحلیل است در این اظهارات نگاه اقتصادی و سیاسی وجود دارد در حوزه اقتصادی جذابیتی که ایران برای سرمایه گذاری پیدا کرده است موجب نگرانی آن‌ها شده به ویژه پس از سفر رئیس جمهور به هند و نتایجی که از این توافق نامه به امضا رسید امریکایی‌ها را نگران کرده است.

ملکی افزود: واقعیت این است که ریسک سرمایه گذاری در ایران به شدت در حال کاهش است و براساس آمارهای بین المللی که یک ماه قبل اعلام شد شرایط ریسک سرمایه گذاری در ایران نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است به ویژه اگر ایران بتواند از طریق دیپلماسی اقتصادی این شرایط را گسترش دهد هم به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و هم امریکایی‌ها را در این حوزه ناکام خواهند ماند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: از سوی دیگر امریکایی‌ها می‌خواهند انتقاد شرکت‌های امریکایی را پاسخ دهند، چون شرکت‌های امریکایی شاهد آن بودند که شرکت‌های اروپایی و آسیایی مشغول فعالیت در ایران شدند و این اعتراض را به دولت امریکا دارند بنابراین یک مصرف دیگر این تهدید‌ها این است که به شرکتهای داخلی آمریکا،ثابت کنند محیط سرمایه گذاری ایران ناامن است.

وی با بیان اینکه بعد سیاسی این اتفاق به خشم امریکایی‌ها در شکست‌هایی که در تحولات منطقه داشته اند برمی گردد، گفت: این شکست‌ها موجب شده تا امریکا از هر فرصتی استفاده کند تا به ایران ضربه زد، چون امریکایی‌ها ایران را عامل اصلی موفقیت عراق و سوریه می‌دانند و به دنبال آن هستند که یک کشور را تحریک کنند تا مقابل ایران بایستد خواه این کشور عربستان باشد یا رژیم جعلی صهیونیستی.

ملکی افزود: در حالی چند روز اخیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد اگر نیاز باشد علیه ایران اقدام خواهیم کرد که پاسخ این زیاده خواهی‌ها را هم مقام معظم رهبری در سخنان دیروز خود و هم وزیر امور خارجه با قاطعیت دادند که هر اقدامی که از طرف اسرائیل و امریکا باشد به خوبی از طرق مختلف پاسخ داده خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: امروز امریکایی‌ها به خوبی می‌دانند ایران در شرایطی است که می‌تواند گزینه‌های خود را روی میز بگذارد این گزینه‌ها چه در زمینه اقتصادی باشد و چه در زمینه نظامی دست ایران باز است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سخنان مشاور امنیت ملی امریکا با توجه به اینکه ایالات متحده براساس برجام متعهد شده بود موانع کسب و کار در ایران را برطرف کند ناقض برجام نخواهد بود گفت: آن‌ها در حوزه برجام به دنبال ضربه‌های کوچک و لحظه‌ای هستند که ایران خود از برجام خارج شود.

ملکی تاکید کرد: امریکا قطعا از برجام خارج نخواهد شد حتی صحبت‌های مک مستر نیز بر این مدار بود که بتواند بیشترین فرصت را در زمینه برجام برای ایالات متحده به وجود آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید