نمایش آثار سپهری و پیلارام

    کد خبر :22767

گالری ها در حالی به استقبال نمایشگاه های جدید می روند که در افتتاحیه ها از برپایی نمایشگاه «اسماء الحسنی» تا نمایش آثار پیشگامان هنر نو همچون سپهری و پیلارام را می توان مشاهده کرد.

 گالری های پایتخت در حالی جمعه ۵ خردادماه به استقبال افتتاحیه ها می روند که برخی از نمایشگاه های این هفته زودتر از جمعه و در سالروز آزادسازی خرمشهر افتتاح شدند و در گالری گردی این هفته می توان سری به نمایشگاه هایی زد که با محوریت حماسه سوم خرداد آثاری را به نمایش گذاشته اند.

همچنین جمعه ۵ خردادماه مراسم افتتاحیه و اهدای جوایز چهارمین دوره برگزیدگان عکس «خیام» در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. در چهارمین دوره این جشنواره ۲۱ هزار و ۳۹۹  قطعه عکس از هنرمندان ۵۵ کشور جهان به دبیرخانه ارسال شد. داورانی از فرانسه و ایران انتخاب آثار را به عهده داشتند.

در ادامه به برخی نمایشگاه هایی که در این هفته می توانید به دیدن آنها بروید اشاره می کنیم.

برج آزادی: عصر سوم خرداد نمایشگاهی با ارائه ۵۰ اثر با موضوع «حماسه خرمشهر» در نگارخانه بوستان برج آزادی افتتاح شد. این نمایشگاه با نمایش آثاری از  بیست و هفت عکاس و نقاش همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با موضوع «حماسه خرمشهر» در نگارخانه بوستان برج آزادی ساعت ۱۵ افتتاح شد. در این نمایشگاه آثاری از زینب محرابی، امید حامدی، پژمان دادخواه، الهه کسمایی، ملیحه السادات مطلق، راضیه عبدالرحیمی، علی فریدونی، رحیم صادقلو، شهریار خوانساری، مصطفی اسد بیگی، سعید زند، راحله گلشن خوارزمی، افسانه آتش افروز، یوسف آمون، امیر بدرعظیمی، مینا آروانه، سحرجمالی، محسن محمدباقر (فریدون)، پژمان مولایی، زهرا صالحی، مهران قاسمی، فائزه صالحی، الهام سادات موسوی، روژین فردی، زیبا علیرضایی، بهناز تاراسی به نمایش در امده است. این نمایشگاه تا ۱۰ خردادماه برپاست.

خانه هنرمندان ایران: نمایشگاه «اسماء الحسنی» ۵ تا ۱۵ خرداد در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. پایگاه اینترنتی طراحان مستقل ایران سیزدهمین نمایشگاه سالانه حروف نگاری پوستر اسماء الحسنی را به صورت ملی برگزار می کند. در این دوره در مجموع ۱۲۵۷ اثر از ۲۸۰ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که با داوری سیدعلی میرفتاح، کورش پارسانژاد، محمد صابر شیخ رضایی ۶۳ اثر انتخاب و به نمایشگاه راه یافت.

نگارخانه بهنام دهش پور: نگارخانه بهنام دهش پور در روز جمعه ۵ خرداد میزبان «نمایشگاه گروهی نقاشی» جمعی از هنرمندان کشورمان با هدف حمایت از بیماران مبتلا به سرطان خواهد بود. این نمایشگاه شامل ۳۴ اثر است که به کوشش محمد هادی فدوی که گردآورنده این آثار است، به نمایش در می آید. از هنرمندانی که در این نمایشگاه حضور دارند می توان به ف- اخلاقی، صفورا اسماعیل نژاد، سیما امانی، فروغ خوشنویس، پروانه رزاقی، هیرو شیخ الاسلامی، مهین لطف محمدی، مهتا معینی، طاهره واحدی و شهلا همایونی اشاره کرد که هر کدام در قالب تکنیک های متفاوت آثار خود را به نمایش خواهند گذاشت.

این نمایشگاه ۶ تا ۱۰ خرداد در خیابان شهید لواسانی(فرمانیه غربی)، روبروی مدرسه بوعلی، خیابان شهید جباریان(فروردین سابق)، کوچه مسجدی، کوچه مرمری، پلاک ۱۳ برپاست.

گالری شلمان: مجموعه عکس های «روزگاری زندگی…» شامل عکس های لنج های رها شده در جزیره قشم که همراه با ۱۱ اثر رنگی دیگر در ۷ دسامبر ۲۰۱۶ در شهر مونتری مکزیک برای اولین بار به نمایش درآمد، جمعه ۵ خرداد در گالری شلمان روی دیوار می رود. در این آثار شهرام جهانسوز سعی در القای حس سکون و رهایی با نمایش پارادوکسی از وضعیت کشتی ها که معمولاً باید در آب دیده شوند با خشکی و بیابانی که در حال حاضر در آن وضعیت گرفتار هستند، دارد.

فرهنگسرای نیاوران: شهباز زمان در این نمایشگاه شصت اثر از آثار عکاسی خود را با محوریت چهار فصل در شهرهای مختلف جمهوری چک همچون پراگ، کونتاهرا، کارلووی واری، پلزن، چسکی کروملوف و… به نمایش می گذارد. هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی ایرانیان با فرهنگ، آداب و رسوم و همچنین معماری شهرهای گوناگون جمهوری چک و نیز لزوم پاسداری از بناهای تاریخی است.

نمایشگاه «هتل بوتیک» که به آثار عکاسی شهباز زمان اختصاص دارد از ۵ خرداد تا ۱۳ خرداد در گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران دایر است. علاقمندان به دیدار از این نمایشگاه می توانند در روزهای عادی از ساعت ۱۰ الی۲۱ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

نگارخانه نگر: نمایش آثار مهران نیک سیما و همایون حیاتی جمعه ۵ خرداد در گالری نگر افتتاح می شود. در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: آدمی در هر شرایطی باری از گذشته را بر دوش دارد و هر اتفاقِ بی اهمیتی می تواند یاد آورِ بخشی از گذشته اش باشد. خاطره اتفاقاتِ گذشته، فارغ از زمان و مکان می تواند بازنمایی شود و آدمی را به ناگهان از زندگی در حال، به گذشته ها پرتاب کند.

گاهی هجومِ گذشته آن قدر قوی است که بر احوالاتِ زمانِ حال  غلبه می کند و تمامِ زندگی را در سیطره  گذشته قرار می دهد. در این حالت همه اتفاقاتِ پیش رو بر مبنای آن چه در گذشته اتفاق افتاده، سنجیده می شود و رفتارها بر اساسِ قضاوت های منتج از آن اتفاقات، شکل می گیرند.

نگارخانه نگر در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارارم، پلاک ۳۳، زنگ سوم واقع است.

گالری سیحون: نمایشگاه عکس آرمان مولوی با عنوان «روشنی، من، گل، درخت» در گالری سیحون ۲ افتتاح می شود. این نمایشگاه تا ۱۷ خرداد در این گالری واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم پلاک ۱۱ برپاست.

گالری ساربان: نمایش مجسمه و چیدمان حمیدرضافتوحی با کیوریتوری عیسی جباری ۵ خرداد در گالری ساربان افتتاح می شود. این نمایشگاه تا ۱۲ خرداد برپاست. گالری ساربان در خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش خیابان یوسفی، پ١٣٠ واقع است.

گالری چهار: نمایش نقاشی های عسل مراثی ۵ خرداد در گالری چهار واقع در خیابان شریعتی، پایین تر از پل سیدخندان، کوچه اشراقی، پلاک ۴ برپا می شود.

گالری ویستا: نمایشگاه چاپ دستی مهدیه عزیزی راد ۵ تا ۱۰ خرداد در گالری ویستا واقع در خیابان مطهری ، خیابان میرعماد ، کوچه دوازدهم ،پلاک۱۱ برپا می شود.

گالری شیرین: جمعه این هفته ۵ خرداد گالری گلستان به استقبال ٍآثار عادل یراقی با عنوان «نخستین» می رود. در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: صبح زود با دوربین بیرون برو، دست خالی به خانه برنخواهی گشت. این پیشنهاد دوست و معلمی عزیز بود. دوربینی که این عکس ها را گرفته هدیه اوست و این عکس ها نتیجه  آن پیشنهاد است. عکس ها بخش هایی هستند کادر شده از طبیعت، پیرامون سه موضوع: یگانگی؛ وحدتی عجیب که میان تمام اجزای هستی مشاهده می کنیم. پنجره؛ امکانی برای دیدن جایی ورای جایی که هستیم، پیشنهادی برای ارتباط و دریچه ای رازآلود و برانگیزنده و همچنین بازتاب ها و سایه ها؛ امکانی تا جور دیگر ببینیم.

گالری شیرین در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک۵ واقع شده است.

گالری مژده: گالری مژده با حمایت ایکوم ایران (کمیته ملی موزه های ایران)  نمایشگاهی از آثار پیشگامان هنر معاصر ایران برپا  می کند. این نمایشگاه شامل ارائه آثاری از سهراب سپهری، بهمن محصص، حسین زنده رودی، مسعود عربشاهی، فرامرز پیلارام، محمد احصایی، پرویز کلانتری، آیدین اغداشلو، ژازه طباطبایی، پرویز تناولی، محسن وزیری مقدم، سونیا بالاسانیان، منصور قندریز، منوچهر نیازی، نصرالله افجه ای، اردشیر محصص و فریدون آو است.

گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان سرو شرقی، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷، زنگ اول واقع است و علاقمندان می توانند تا نهم خرداد از این نمایشگاه دیدن کنند.

گالری آران: دومین نمایشگاه انفرادی آمتیس متولی جمعه ۵ خردادماه در گالری آران افتتاح می شود و تا ۱۹ خرداد ادامه دارد. این مجموعه آثاردر برگیرنده نقاشی های آبرنگ روی کاغذ و یک چیدمان با ترکیب مواد است که قسمتی از پروژه ای در حال انجام با محوریت جستجو درباره کار زنان است که در ادامه آثار پیشین او  با عنوان «مانیفست کشیدگی» قرار می گیرد.

گالری آران در کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲ واقع است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید