شنبه به احتمال زیاد اول ماه مبارک رمضان است

    کد خبر :22750

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: شنبه (6 خرداد) به احتمال زیاد اول ماه مبارک رمضان است و 150 گروه غروب جمعه برای استهلال ماه رمضان اعزام می شوند.

  حجت الاسلام و المسلمین علیرضا موحد نژاد صبح پنجشنبه در نشست خبری اظهار کرد: گروه های استهلال توسط ستادهای استانی استهلال برنامه ریزی شده و غروب جمعه برای استهلال ماه رمضان اعزام می شوند.
وی در این نشست که در ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، ادامه داد: گروه های ستاد استهلال در نقاط مختلف کشور حضور دارند و بعد از اینکه گروه ها گزارش خود را ارسال کردند آنها را دسته بندی کرده و خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌ کنیم.
موحد نژاد تاکید کرد: اعلام هلال ماه رمضان بر اساس تصمیم ایشان است و ستاد استهلال دخالتی در اعلام آن ندارد.

** اختلاف بین رویت هلال در کشورهای مختلف سه دلیل دارد
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی در مورد اختلاف بین کشورها در رویت هلال ماه های قمری گفت: اختلاف از سه دلیل ناشی می شود؛ گاهی هلال در یک کشور قابل رویت نیست و در مکان دیگری قابل رویت است یعنی از نظر جوی و نجومی این امکان‌ نیست‌.
وی ادامه داد: دلیل دیگر فقهی است؛ بعضی فقها معتقدند اگر‌ هلال در دوردست هم رویت شود کفایت می کند و بعضی می‌ گویند حتما باید در محل زندگی فرد دیده شود.
موحد نژاد دلیل دیگر را آگاهی ناکافی افراد دانست و گفت: گاهی رویت های توهمی تخیلی وجود دارد و افرادی که تجربه کافی ندارند با چشم غیرمسلح تصور می‌ کنند هلال را دیده اند در حالی که اینطور نیست.

** مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم در تهران مسئول استهلال است
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در مورد استهلال در تهران گفت: مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم در تهران به دلیل امکاناتی که دارد گروه ها را اعزام می‌کند و آنطور که می دانم گروه هایی در حسن آباد، دربندسر، قله توچال و دیگر مناطق مستقر می شوند.
وی بر ساختار ستاد استهلال در ایران تاکید کرد و افزود: این ساختار را فقط در چند کشور اسلامی داریم و با بهترین کارشناسان استهلال انجام‌ می شود.

** ماه مبارک رمضان 30 روزه پیش بینی می شود
موحد نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد رویت هلال ماه شوال نیز گفت: هنوز صحبت در مورد هلال ماه شوال زود است ولی به طور کلی ماه رمضان را 30 روزه پیش بینی می‌ کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید