کاهش ۵ درصدی بیکاران عربستان در عرض ۳ سال + جزئیات قراردادها

    کد خبر :21912

وزیر اقتصاد و دارائی عربستان در خصوص قراردادهای منعقد شده با آمریکا گفت: ما فقط به دنبال خرید تسلیحات و یا تکنولوژی نیستیم بلکه می خواهیم تکنولوژی ساخت آنها نیز به داخل انتقال پیدا کند و آنها بومی سازی شود.

 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر سفارت آمریکا در تهران روابط دو کشور قطع و شعار مرگ بر آمریکا به اصلی‌ترین شعار در فضای سیاسی کشور تبدیل شد.

اما امروز نزدیک به 40 سال از آن تاریخ گذشته و تغییر رفتار و سیاست دانشجویان بالا رونده از دیوار سیاست هم نتوانسته روابط دو کشور را احیا کند کما اینکه در این مدت نیز آمریکا نیز به طرق مختلف تلاش کرده به نظام اسلامی ضربه بزند.

از نظر آمریکایی‌ها خلیج فارس به عنوان منطقه‌ای که 40 درصد انرژی دنیا را تامین می کند باید توسط یک شریک مطمئن اداره شود. از هنگاهی که ایران تغییر ایدئولوژی داد از نظر آمریکایی‌ها عربستان جدی‌ترین  جایگزین جدی محسوب شد.

همکاری‌های آمریکا و عربستان، در سال‌های اخیر همواره در بالاترین سطح بوده و این امر به لطف ماجراجوی‌های رئیس دولت نهم و دهم و رشد ایران‌هراسی، افزایش پیدا کرد.

حجم مبادلات تجاری آمریکا و عربستان

بنا بر آمار اعلام شده از سوی بانک جهانی در سال 2016 آمریکا 18 میلیارد دلار کالا به عربستان صادر کرد و این کشور، دومین صادر کننده کالا به عربستان است.

از سوی دیگر عربستان نیز در همین سال 18 میلیارد دلار به این کشور صادرات داشته و آمریکا سومین مقصد صادرات عربستان پس از چین و ژاپن بوده است.

در حوزه نفتی همکاری دو کشور از سال 1932 آغاز شد و شرکت اکسون موبیل توانست امتیاز حفاری را از پادشاه وقت کسب کند. در حال حاضر آمریکا اصلی ترین سرمایه گذار خارجی در عربستان است به طوری که در سال 2015 حجم سرمایه گذاری این کشور به 40 میلیارد دلار رسیده است.

ترامپ

معادله چند مجهولی به نام ترامپ و حل آن

برجام به امضا رسید اما انتخابات آمریکا با چالشی به نام ترامپ مواجه شد که در دوران تبلیغاتش هیچ ابایی از اسلام ستیزی و عرب‌ستیزی نداشت به طوری که در مناظره سوم خود به هیلاری گفت شما چطور از حقوق زنان صحبت می کنید در حالیکه بنیاد شما از امارات و قطر پول گرفته است؟ همین سخنان بود که اعراب را تکان داد و آنها را مجبور کرد که به دنبال پیدا کردن راهی برای نزدیکی به آمریکا باشند بر همین اساس از خاصیت تاجر بودن ترامپ استفاده کردند و معامله ای برد-برد ترتیب دادند.

این معامله آنقدر برای ترامپ شیرین بود که تصمیم گرفت اولین سفر خارجی خود را از عربستان آغاز کند تا به رقبای دموکرات خود نشان دهد که همین ابتدا گام های بزرگی را برداشته است. اما چیزی که بیشتر در رسانه‌ها به آن توجه شده این است که عربستان 110 میلیارد دلار به آمریکا پول داده است که از آن تسلیحات بخرد و این یک معامله یک طرفه بوده در صورتی جزئیات سندهای امضا شده چیز دیگری می‌گوید.

ریاض

جزئیات قراردادهای امضا شده

بنا بر سندهای امضا شده طرفین 460 میلیارد دلار قرارداد همکاری امضا کردند که 110 میلیارد دلار آن که بیشتر آن نظامی است، فوری اجرا خواهد شد. این سندها عبارتند از:

*آرامکو- همکاری در بخش شرکت‌های نفتی  50 میلیارد دلار

*جنرال الکتریک – همکاری در زمینه صنایع و معادن  15 میلیارد دلار

*اکسون موبیل و سابک – همکاری در زمینه پتروشیمی

*لاکهید مارتن – راه‌اندازی خط تولید 150 فروند هلی‌کوپتر پیشرفته بلک‌هوک اس 70

*جنرال داینامیکس  بومی‌سازی طراحی و تولید خودروهای جنگی زرهی

*ساخت دکل‌های حفاری دریایی – 7 میلیارد دلار

*شرکت نابورز – توسعه همکاری‌های مشترک حفاری‌های نفتی – 9 میلیارد دلار

*آرامکو و نشنال اویل‌ویل – همکاری‌های مشترک جدید در زمینه‌های نفتی – 6 میلیارد دلار

*ویدزوفورد – بومی‌سازی ابزارآلات و خدمات چاه‌های نفتی – 2 میلیارد دلار

*دوا کیمیکال – ساخت کارخانه پلیمر و مطالعه پروژه‌های جدید

*مکدیرموت – بومی‌سازی ابزارآلات و خدمات آرامکو – 2.8 میلیارد دلار

*هانی‌ول – همکاری با پروژه‌های آرامکو – 3.6 میلیارد دلار

*بویینگ – نوسازی و به روزرسانی ناوگان هواپیمایی عربستان سعودی

*جاکوبز انجینیرینگ – همکاری‌های نفتی – 250 میلیون دلار

اینها بخشی از سندهای امضا شده بین مقامات دو کشور است این درحالی است که محمد الجدعان وزیر اقتصاد و دارائی عربستان در حاشیه این قراردادها اظهار داشت: ما فقط به دنبال خرید تسلیحات و یا تکنولوژی نیستیم بلکه می خواهیم تکنولوژی ساخت آنها نیز به داخل انتقال پیدا کند و آنها بومی سازی شود.

بلک هوک

وی ادامه داد: به طور مثال خط تولید هلیکوپتر بلک هوک به عربستان انتقال پیدا خواهد کرد و باعث ایجاد اشتغال چهار هزار و پانصد نفر خواهد شد ما امیدواریم با اجرایی شدن این قراردادها نرخ بیکاری را تا سال 2020 به زیر 7 درصد برسانیم این در حالیست که نرخ بیکاری این کشور در حال حاضر 12 درصد است و مهمترین معضل کشور را با سرمایه گذاری مشترک آمریکا و عربستان حل کنیم.

الجدعان تصریح کرد: صنایع نظامی سعودی  با شرکت  ریثون قراردادی در حوزه سامانه‌های دفاع هوایی، تسلیحات هوشمند، سامانه‌های C4I، دفاع سایبری و سپر موشکی به امضا رسانده ضمن آنکه در زیر مجموعه همین کمپانی شرکتی دیگر به اسم ریثون عربی با مالکیت 100 درصدی عربستان ایجاد شده که به بومی سازی این سامانه ها و انتقال تکنولوژی آنها کمک کند.

با امضای این قراردادها علاوه بر فروش تسلیحات و تکنولوژی مرتبط به آنها به ارزش 110 میلیارد دلار آمریکا متعهد می گردد که تا سال 2030 280 میلیارد دلار در عربستان سعودی سرمایه گذاری کند.ضمن آنکه به لحاظ نظامی این کشور به قدرت بلامنازع منطقه تبدیل خواهد شد به طوریکه اسرائیل از این بابت ابراز نگرانی کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید