هر کامیون پاکستانی یک بوم نقاشی بی‌نظیر/ هنر پاکستانی، برند جهانی

    کد خبر :21660

در ایران باشد یا افغانستان، درجاده‌های چین باشد یا در مسیر ترکیه و آلمان، کامیون‌های پاکستانی از دور شناخته می‌شوند زیرا «هنر کامیون‌آرایی پاکستان» یک برند جهانی است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، هر فردی یکبار اتوبوس‌ها و کامیون‌های پاکستانی را دیده باشد محال است طرح و شکل و رنگ‌های بکار رفته در آن را فراموش کند، همین سبب می‌شود که همه مردم جهان از فواصل دور بتوانند کامیون‌های پاکستانی را تشخیص دهند.

سلیقه مردم پاکستان به گونه‌ای است که بکار بردن رنگ‌های مختلف و شاد مطابق با طبع هنری آنهاست ولی هنر کامیون‌آرایی نزد هر کسی نیست. هنرمندانی مشغول به این کار هستند که سالهاست نسل به نسل مسیر حرکت قلم و رنگ و نقش آن را از نیاکان خود به ارث برده‌اند.

آماده کردن یک کامیون که به خوبی طراحی شده باشد کار دو ماه یک تیم 13 نفره از این هنرمندان است و طبیعتا میلیون‌ها تومان هزینه در برخواهد داشت.

بسیاری از جهانگردان که به پاکستان سفر می‌کنند به کارگاه‌های نقاشی کامیون مراجعه کرده و ساعت‌ها به این هنر بی‌بدیل خیره می‌شوند.

کار آهسته پیش می‌رود ولی استادکاران پاکستان با مداومت و حوصله فراوان تمام بدنه کامیون را به هنر خود می‌آرایند.

تصاویری از گل و بوته و درخت و خانه و کوه و خورشید و رود و دریا و هرچیز دیگری که بتوان تصور کرد با حوصله فراوان بر بوم آهنی نقش می‌بندد.

«عبدالوحید نگارگر بلوچستانی» که سالهاست در کراچی مشغول آراستن کامیون‌هاست، می‌گوید برای آموختن این هنر مجبور شدم از ایالت بلوچستان به ایالت سند آمده و  تحت نظر «استاد حیدر علی» که یکی از مشهورترین هنرمندان است این هنر را بیاموزم.

پیش از اینکه کامیونی باشد مردم پاکستان این هنر را روی گاری‌ها و درشکه‌ها انجام می‌دادند و این یک هنر دارای قدمت چند صد ساله است.

یکی از راه‌هایی که کامیون‌دارها، کامیون‌های قدیمی خود را تا مدت‌ها نو و تازه نشان دهند این است که روی آن هنر کامیون‌آرایی پیاده شود.

استاد حیدر علی نیز بیان می‌کند که ده‌ها نفر را در داخل و خارج از کشور تعلیم داده تا بتوانند این هنر را به اجرا بگذارند.

وی می‌گوید که مردم هند پس از دیدن این هنر اعلام کردند که همانگونه که سینمای هند شهرت جهانی دارد هنر کامیون‌آرایی پاکستان نیز دارای شهرت جهانی است.

استاد حیدر علی نسبت به وضعیت این هنر در پاکستان قدری گله دارد ولی وضعیت آن را در خارج از کشور خوب توصیف می‌کند. او توانسته ده‌ها جایزه بین المللی را  از آن خود کند.

او می‌گوید ما تصاویر قهرمانان ملی، اشعار شعرا، مناظر طبیعی و هرچیز دیگری را روی کامیون اجرا می‌کنیم و این به خواست صاحب کامیون انجام می‌شود.

چندی پیش کشیدن تصویر«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا روی یک کامیون پاکستانی مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفت و سبب خرسندی و رضایت نخست‌وزیر این کشور شد و آن را برای خود افتخار دانست.

مردم پاکستان از طریق نشر این هنر می توانند علاقه خود به صلح صفا و آرامش را نیز به گوش جهانیان برسانند.

در هر حال باید بپذیریم این یک برند جهانی است و افتخار آن برای هنرمندان پاکستانی…

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید