۱۰ کیلو خاویار صادر شد

    کد خبر :214302

مدیر‌عامل شرکت مادر‌تخصصی خدمات کشاوری گفت: سال گذشته پس از دریافت مجوز صادرات از سازمان خوار‌و‌بار و غذای آمریکا ۱۰ کیلو خاویار به این کشور صادر شد.

عباس رجایی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه هم‌اکنون صید ماهی خاویاری بر اساس کنوانسیون منطقه‌ای سایتیس است که بر اساس آن ماهیان خاویاری تحت حفاظت قرار دارد افزود: با توجه به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری وحشی در دریای خزر و اجرای برنامه بازسازی و تکثیر و تولید بچه ماهی خاویاری سال گذشته موفق شدیم با دریافت مجوز صادرات ۱۰ کیلو خاویار را به آمریکا صادر کنیم.

وی گفت: از تولید کنندگان ماهیان خاویاری پرورشی دعوت می‌کنیم که با هماهنگی این شرکت با استفاده از مجوزهای صادراتی بین المللی برای صادرات خاویار استحصال شده اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی همچنین از ثبت ۹ نشانه تجاری ویژه برای ایران در زمینه صادرات خاویار و گوشت ماهی خاویاری خبر داد و افزود: در گذشته کشورهایی با نام ایران اقدام به صادرات می‌کردند که برای جلوگیری از این روند موفق شدیم ۹ برند تجاری را به ثبت ملی برسانیم و در حال حاضر نیز در مراحل نهایی ثبت بین المللی این برندها هستیم.

رجایی گفت: سال گذشته برای تولید و صادرات کنسرو گوشت ماهی خاویاری دودی نشان حلال را از سازمان حلال مالزی دریافت کردیم و علاوه بر آن نشان سیب سلامت نیز از سوی وزارت بهداشت و درمان برای خاویار و گوشت ماهی خاویاری دریافت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز،وی افزود: مجوز ویژه‌ای را برای عاملان فروش در کشورهای خارجی طراحی کردیم و آن را به سفارتخانه‌های کشورمان ارسال کردیم تا فعالان اقتصادی با استفاده از این مجوز و تحت عنوان این برند برای صادرات خاویار و گوشت ماهی خاویاری اقدام کنند، در غیر این صورت هر گونه صادرات خارجی از این چارچوب قاچاق محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاوری تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق خاویار تشکیل شده و در یک سال گذشته ماموران این ستاد موفق شدند با جلوگیری از روند قاچاق و صید این ماهیان در دریای خزر به بخش بازسازی ذخایر تولید این آبزی ارزشمند کمک کنند.

وی افزود: تاکنون دو پرونده برای قاچاقچیان خاویار در مراجع قضایی و دادگاه تشکیل شده است که رسیدگی به این پرونده در دست بررسی است.

رجایی بر حمایت از تولید و پرورش ماهیان خاویاری در سواحل دریای خزر تاکید کرد و گفت: بر اساس اقدامات انجام شده تاکنون سه تن خاویار پرورشی از واحدهای تولید پرورش خاویار استحصال شده است.

وی تاکید کرد: تاکنون پنج صیدگاه تحت اختیار این شرکت برای تولید و پرروش ماهیان خاویاری در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است و آمادگی داریم تا ۴۰ صید گاه متعلق به این شرکت را به سرمایه گذاران واگذار کنیم.

مدیر‌عامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی افزود: هم اکنون تولید و پرروش ماهیان خاویاری در ۲۰ استان کشور انجام می‌شود.

رجایی در خصوص وجود مهاجمان طبیعی از جمله ماهی شانه دار در دریای خزر که عامل اصلی کاهش جمعیت ماهیان خاویاری در این دریا است تصریح کرد: با قاطعیت می‌توانم اعلام کنم که هجوم این گونه آبزی اقدام بیوتروریسم بوده است و این آبزی که متعلق به اقیانوس شمالی است وارد دریای خزر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید