قسم حضرت عباس یا دم خروس!

    کد خبر :214245

درحالی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با سفیر ترکمنستان برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی دیدار و گفتگو داشت که اواخر ماه گذشته صحبت از کم شدن روابط اقتصادی به دلیل مناقشات گازی داشت.

به گزارش انرژی امروز، درحالی دیروز بعداظهر، علاء الدین بروجردی با سفیر ترکمنستان در خصوص مسائل گازی ترکمنستان دیدار و گفتگو داشت که در این دیدار، سفیر ترکمنستان بر تداوم گفتگو برای حل فنی مسائل مربوط به پروژه‌های گاز بین ایران و ترکمنستان تاکید داشت.

این تاکید از سوی سفیر ترکمنستان در حالی است که بیست و هفتم دی ماه علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستورش در مجلس شورای اسلامی وزارت نفت و شرکت ملی گاز را متهم بی تدبیری در خصوص مناقشات گازی با ترکمنستان کرد. بی تدبیری که منجر به ضرر صدها میلیون دلاری می شود.

بروجردی در این نطق گفت: ترکمنستان به دلیل ندانم کاری‌های ما به مراجع بین‌المللی شکایت کردند و در این شرایط اگر ما بار دیگر در این مراجع محکوم شویم باید صدها میلیون دلار دیگر از بودجه بیت‌المال به آنها پرداخت کنیم.

بروجردی اضافه کرد:‌همه اینها باعث شده تا روابط اقتصادی ما با ترکمنستان از ۵ میلیارد دلار به ۱۰ درصد این میزان برسد. اینگونه نمی‌توان اقتصاد را مدیریت کرد. چون یکی از راه‌های مطرح شده در اقتصاد مقاومتی این است که ما تولید و صادر کنیم و ارزآوری کنیم و بتوانیم اقتصاد بیمار خود را نجات دهیم و دولت باید در این زمینه تجدیدنظر جدی کند.

حال بروجردی در گفتگو با سفیر ترکمنستان ، با اشاره به اشتراک‌های تاریخی و فرهنگی دو ملت گفت: همواره روابطی خوب و مثبت میان ۲ کشور برقرار بوده که پشتوانه محکمی برای توسعه و گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان افزود: اجرایی شدن هرچه سریع‌تر پروژه‌های مشترک و حل موانع موجود در موضوع پروژه خط لوله انتقال گاز می‌تواند به ارتقای سطح مناسبات اقتصادی و تجاری منجر شود.

بروجردی همچنین بر تبادل هیئت بلندپایه سیاسی و پارلمانی و تبادل کمیسیون‌های تخصصی مجالس ایران و ترکمنستان تاکید کرد.

در پایان این دیدار احمدقربان اف، سفیر ترکمنستان با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات میان ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران افزود: ظرفیت‌های بسیاری در ۲ کشور برای توسعه ارتباط‌ سیاسی و اقتصادی وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی مناسب همسو با منافع دو ملت از آنها بهره برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید