آقای پوتین؛ چرا تصور می کنید روسیه یک ابرقدرت است و ایران یک بازیگر ضعیف!؟

    کد خبر :214177

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با مقامات کمپین انتخاباتی خود، از تحریم های آمریکا علیه فهرستی از تجار بزرگ روسی برآشفته شد و هم ردیف قرار دادن روسیه با ایران از سوی آمریکا را احمقانه خواند!

به گزارش تابناک؛ رئیس جمهور روسیه در دیدار با مقامات کارزار انتخاباتی خود در مسکو، در واکنش به انتشار فهرست تجار بزرگ روسی نزدیک به کرملین در آمریکا، آن را اقدامی غیردوستانه خواند، ولی اعلام کرد مسکو در حال حاضر قصد تلافی جویی ندارد.

اشاره پوتین به انتشار فهرستی به نام «فهرست اولیگارش ها» است که روز سه شنبه توسط وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شد که در آن از شمار بسیاری از تجار بزرگ روسیه نام برد که به کرملین نزدیک هستند.

اوت سال گذشته، این فهرست، که در چارچوب یک بسته تحریمی جدید تهیه شده، به قانون تبدیل شد؛ اما معنایش این نیست که همه افراد این فهرست، مشمول تحریم خواهند شد. این فهرست فقط سایه تحریم های بالقوه را بر سر طیف گسترده ای از ثروتمندان روسیه قرار می دهد.

پوتین گفت: «بدیهی است، این یک اقدام غیردوستانه است. این کار روابط از قبل دشوار آمریکا ـ روسیه را پیچیده تر خواهد کرد و البته در مجموع به روابط بین المللی نیز لطمه خواهد زد». رئیس جمهور روسیه در عین حال گفت، همچنان خواهان بهبود روابط با آمریکاست و از هرگونه تلافی جویی فوری خودداری خواهد کرد.

پوتین گفت: «ما منتظر این فهرست بودیم و من این را پنهان نخواهم کرد که ما آماده بودیم تدابیر تلافی جویانه و جدی بیندیشیم که می توانست روابط ما را تا سطح صفر تنزل دهد.»

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت: «ما فعلا از این اقدامات خودداری می کنیم، ولی با دقت روند تحولات را دنبال خواهیم کرد».

او ادامه داد: این خیلی احمقانه است که با روسیه درست مانند کره شمالی و ایران رفتار شود و روسیه را هم رده این دو کشور بدانند. در عین حال از مسکو درخواست شود، برای کمک به حصول توافق صلح در شبه جزیره کره میانجیگری کند.

باید از آقای پوتین پرسید: چرا با یک نگاه تحقیرآمیز، از احساس هم رده بودن با ایران برآشفته اید؟ طبق تعاریف موجود در نظام بین الملل، روسیه یک قدرت منطقه ای است. طبق همان تعریف، ایران نیز یک قدرت منطقه ای است. البته با تفاوت هایی که قصد نداریم در اینجا بدان بپردازیم. در زمینه مزیت های ژئوپلیتیک، تمدنی و ایدئولوژیک نیز روسیه برتری خاصی در برابر ایران ندارد.

نکته مهم تر اینکه به اندازه ایران و حتی بیشتر نیز روسیه از تحریم های ایالات متحده آسیب پذیر است و دلیل عصبانیتتان از تحریم های آمریکا نیز همین آسیب پذیری تان است آقای پوتین!

آقای پوتین؛ شاید اگر احساس هم رده بودن با آمریکا و نه ایران را دارید باید می توانستید از آسیب پذیری تان در برابر تحریم های اروپا و آمریکا کم کنید.

آقای پوتین؛ اقتصاد روسیه وابسته به نفت و انرژی اش است و اقتصاد ایران نیز وابسته به انرژی و حتی ایران نیز در اقتصاد و منابع اقتصادی اش تنوع بیشتری از روسیه دارد(هر چند از این منابع به درستی استفاده نمی شود).

آقای پوتین؛ امروز الیگارشی اطرافتان توسط الیگارشی حاکم در آمریکا تحریم شد. لازم بود امروز تحریم های اعمال شده علیه ایران در دوازده سال پرونده هسته ای را به یاد بیاورید. زمانی که آمریکا و متحدانش در شورای امنیت شش قطعنامه تحریمی را علیه ایران وضع کردند و شما و کشورتان نه تنها این قطعنامه ها را وتو نکردید، بلکه بدان رأی مثبت هم دادید! بلای تحریم امروز، گریبان روسیه را گرفت. اگر آن موقع محکم در برابر آن تحریم ها ضد ایران قرار می گرفتید، شاید اکنون گرفتار بلای تحریم نمی شدید و برنمی آشفتید!

آقای پوتین؛ احمقانه این است که با کارت متحدان و دوستانتان به راحتی بازی می کنید، بدون اینکه اعتبار و قدرت نرم کشورتان در جامعه بین الملل را مورد توجه قرار دهید! کما اینکه بارها از کارت ایران برای امتیازگیری از غرب استفاده کردید!

آقای پوتین؛ این احمقانه نیست که هم ردیف ایران قرار بگیرید؛ اینکه خود را یک ابرقدرت بدانید «احمقانه» است!

کارشناس مسائل خاورمیانه

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید