تظاهر به مصدومیت/ پای پول در میان بود؟

  • ورزشی
  • چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۰۵
    کد خبر :213881

در حالی‌که کیانوش رستمی، قهرمان وزنه‌برداری المپیک و جهان مدعی شده بود به علت مصدومیت در مسابقات جهانی اوت کرده است، اما حضورش در هفته پایانی لیگ برتر گویای واقعیات دیگری است.

بعد از قهرمانی در المپیک 2016 ریو، چند ماه پیش از مسابقات جهانی بود که کیانوش رستمی بار دیگر ساز ناکوک تنهایی تمرین کردنش را کوک کرد و خواستار برگزاری تمریناتش جدا از سایر ملی‌پوشان شد؛ موضوعی که همان زمان با مخالفت سجاد انوشیروانی، سرمربی وقت تیم ملی مواجه شد و حتی در نهایت با استعفای وی همراه بود.

پیش از این و در شرایطی که این وزنه‌بردار در اردوهای تیم ملی حاضر نمی‌شد، سجاد انوشیروانی سرمربی وقت تیم ملی در نشستی مطبوعاتی از این گفت که رستمی شانسی برای حضور در رقابت‌های آسیایی و بازی‌های کشورهای اسلامی ندارد، اما از وقتی که انوشیروانی این حرف را زد تا زمانی که خودش استعفا بدهد فقط چند ماه زمان نیاز بود.

البته این پایان ماجرا نبود، بعد از انتخاب بیرانوند به عنوان سرمربی تیم ملی؛ رستمی باز هم همین مسیر را ادامه داد و تمریناتش را به تنهایی پیگیری کرد؛ به طوری که حتی در مرحله نهایی رکوردگیری ملی‌پوشان برای حضور در مسابقات جهانی 2017 آمریکا هم شرکت نکرد، موضوعی که باعث اعتراض تعدادی از هم‌قطارانش نیز شد، اما در نهایت این رستمی بود که بلیت آمریکا را با هر زحمت و حاشیه‌ای که بود اوکی کرد.

چند هفته قبل از شروع مسابقات زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال عدم حضور این وزنه‌بردار در مسابقات جهانی منتشر شد، عده‌ای دلیل آنرا مصدومیت و عده‌ای هم عدم آمادگی رستمی بیان می‌کردند؛ موضوعی که منبع آن مشخص نبود و تنها دهان به دهان می‌چرخید و هر بار هم رستمی با قاطعیت آن را رد می‌کرد، اینکه منبع این شایعات از کجا بوده و چه کسی آغاز کننده آن بوده و چه دلیلی برای آن داشته و آیا هدفی از پیش طراحی شده بوده، هنوز که هنوز است بر ما پوشیده است، اما موضوع مهم‌‌تر نحوه استفاده و یا حتی سو‌ء استفاده کیانوش از این جریان مرموز بود.

مرادی: مصدومیت رستمی شایعه است

علی مرادی، رئیس فدراسیون در همان زمان در واکنش به شایعه آسیب دیدگی رستمی و غیبت او در رقابت‌های جهانی گفت: اصلا چنین بحثی نیست و کیانوش وضعیت آمادگی خوبی دارد. چند روز پیش او توانست رکورد 170 کیلوگرم در یک ضرب و 210 کیلوگرم را در دوضرب به ثبت برساند.

رستمی که بواسطه تنهایی تمرین کردنش تا پیش از حضور روی تخته مسابقات جهانی کسی اطلاعی از میزان آمادگی‌اش و حتی شرایط بدنی‌اش نداشت؛ بلافاصله بعد از رسیدن به آمریکا با انتشار تصاویری مدعی شد که پزشک مسابقات بعد از معاینه، به او تاکید کرده است که بدلیل پارگی که در رباط پشت پایش و پارگی تاندون زانویش ایجاد شده نمی‌تواند وزنه بزند و اگر روی تخته برود مسئولیت این کار با خودش است؛ موضوعی که همان زمان هم باورش سخت می‌نمود.

البته تناقضاتی هم در صحبت‌های رستمی مشهود بود از جمله اینکه محل مصدومیت و آسیب‌دیدگی در موارد مختلف متفاوت بود؛ او در جایی دیگر در مورد این که پارگی رباط زانویش واقعیت دارد یا خیر، تصریح کرد: این مسئله واقعیت دارد و رباط بالای زانوی من پاره شده است.

کیانوش رستمی: نه می‌توانم بنشینم و نه بایستم

کیانوش رستمی در مورد شرایط مصدومیتش پیش از آغاز مسابقات جهانی در آمریکا گفته بود: بعد از تمرین 2 روز پیش درد شدیدی در زانویم احساس کردم. پزشک مسابقات هم وقتی من را معاینه کرد و گفت بالای رباط زانویم پاره شده و پایین آن هم خون مردگی شده است. دکتر به من گفت هیچ تضمینی نیست که روز مسابقه با شرایط خوب روی تخته بروم.

وی ادامه داد: از روز گذشته نه می‌توانم بنشینم و نه بایستم، حالا باید ببینم روز مسابقه چه پیش می‌آید و خدا چه می‌خواهد. من اگر با این شرایط روی تخته هم بروم به خاطر مردم است؛ من خاک پای مردم هستم و می‌خواهم برایم دعا کنند. باید به فکر سلامتی‌ام هم باشم، اما امیدوارم بتوانم روی تخته بروم.

در هر صورتی که بود رستمی روز مسابقات روی تخته آمد و به نسبت شروعی امیدوار کننده هم داشت. وی در حرکت یکضرب موفق شد با 174 کیلوگرم و یک کیلو کمتر از وزنه‌بردار شیلیایی به مدال نقره برسد، اما در حرکت دوضرب هر 3 بار وزنه‌های 212 و 215 کیلوگرمی را به زمین انداخت تا اوت شود، موضوعی که نخستین بار برای او در 10 سال‌ اخیر رخ می‌داد. هر چند که همان زمان هم عده زیادی از کارشناسان معتقد بودند رستمی با توجه به اختلافی که در یک ضرب با حریفان ایجاد کرده بود، می‌توانست با انتخاب وزنه‌های سبک‌تر در دوضرب ابتدا مدالش را مسجل کند و سپس به فکر رقابت برای کسب مدال طلا باشد.

البته عده‌ای هم در آن زمان مدعی بودند که رستمی به دلیل اختلافاتی که با فدراسیون پیدا کرده، نمی‌خواسته نقشی در امتیازآوری برای تیم ایران و رسیدن به عنوان قهرمانی جهان برای نخستین بار داشته باشد؛ ادعایی که هیچ‌گاه ثابت نشد و از سوی هیچکدام از طرفین هم تأئید نشد.

اما موضوع حیرت‌آور وزنه‌ زدن رستمی در این مسابقات بود؛ اینکه چطور وزنه‌برداری با وجود پارگی رباط، توان بالا بُردن چنین وزنه‌هایی سنگینی را دارد؛ حتی به خاطر مردم! موضوعی که هیچکدام از اساتید علم پزشکی هم توان اثبات آنرا از نظر پزشکی ندارند.

در هر صورت چهارمین مسابقات جهانی بدون مدال برای رستمی به پایان رسید، اما ادعاهای او در بازگشت از ایران بیش از هر موضوع دیگری جالب توجه بود. او بلافاصله مدعی شد که بدلیل مصدومیت نتوانسته است نتیجه لازم را در آمریکا بگیرد. شاید خیلی‌ها از زانوهای بانداژ شده‌ای بگویند که به دلیل همین مصدومیت روی پاهای رستمی خودنمایی می‌کرد، اما آیا تمام ناکامی‌های رستمی در پای مصدومش خلاصه می‌شد؟

کیانوش رستمی: گاهی شکست بهتر از پیروزی معمولی است

کیانوش رستمی پس از بازگشت به ایران در واکنش به ناکامی در مسابقات قهرمانی جهان گفت: من در این مسابقات تلاش کردم مدال بگیرم و دل مردم را شاد کنم، اما زانویم با من یاری نکرد و شرمنده شدم. 3 ماه تمرین کردم و مصدومیت قدیمی هم از ناحیه زانو داشتم که 2 روز مانده به مسابقات تشدید شد. فکر می‌کنم خیلی مواقع شکست بهتر از پیروزی معمولی است.

او از برگزاری جلسه با علی مرادی خبر داد و گفت: بعد از مسابقه جلسه 2 ساعته با رئیس فدراسیون داشتم و قرار شد بعد از بازگشت به تهران در اسرع وقت درمان زانویم را پیگیری کنم تا دوباره روند کسب مدالم ادامه داشته باشد. به مردم هم قول می‌دهم که در مسابقات جهانی سال آینده یک سورپرایز برایشان داشته باشم.

البته نکته‌ای که موضوع را جالب‌تر می‌کند مصاحبه رستمی چند روز قبل از اعزام به مسابقات جهانی است به طوری که وی هیچ اشاره‌ای به مصدومیتش نکرده است و بیشتر از مسائل روحی و روانی حرف زده است. جالب است او حتی پیش‌بینی عدم کسب مدال را هم کرده بود!

کیانوش رستمی: شاید مدال نگیرم

کیانوش رستمی در آخرین تمرینات تیم ملی درباره آمادگی خود برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان و اینکه چرا خبری از رکوردهایش نیست گفته بود: کمتر از 3 ماه تمرین کردم و عالی نیستم. امید به خدا ببینیم چه چیز پیش می‌آید. چون خیلی هم خبری نیست (با خنده).

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که احتمال دارد در مسابقات جهانی مدال طلا نگیرد، تاکید کرد: شاید اصلا مدال نگیرم. من به مسابقات می‌روم و مردم فقط دعایم کنند. شرایط روحی خوبی ندارم؛ خیلی عزیزانم را از دست دادم و از طرفی تمرینات کمی داشتم. ۱۱ ماه درباره نحوه تمرین کردنم بلاتکلیف بودم و چند ماه مانده به آغاز مسابقات گفتند بیایم تنها تمرین کنم. چه انتظاری از من دارند که در مسابقات جهانی رکورد بشکنم و اتفاقات خوبی رخ دهد؟

قهرمان المپیک ریو با اشاره به این که گفته می‌شود با 2 ماه تمرین کردن هم می‌تواند خودش را به شرایط خوب برساند، گفت: در وزنه برداری اگر یک هفته تمرین نکنی، انگار یک ماه تمرین نکرده‌ای، من که ۱۱ ماه تمرین نداشتم. باز هم امید به خدا. سعی می‌کنم حالا که در مسابقات جهانی حاضر شدم دل مردم را شاد کنم. امیدوارم اتفاق خوبی بیفتد و اگر در مسابقات جهانی شرکت می‌کنم فقط به عشق مردم است.

رستمی در پاسخ به این پرسش که آیا خیلی پایین‌تر از رکوردهایش در المپیک وزنه خواهد زد، تصریح کرد: معلوم نیست شاید از آن بیشتر باشد، شاید کمتر. همه چیز بستگی به مسابقه دارد.

واکنش پزشکان:‌ رستمی نیازی به جراحی ندارد

کیانوش رستمی بعد از بازگشت از مسابقات جهانی برای مشخص شدن وضعیت زانوی خود نزد دکتر رازی و دکتر کیهانی رفت. بعد از معاینه، هر 2 پزشک اعلام کردند زانوی وی نیازی به عمل جراحی ندارد!

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون مصدومیت رستمی را تأیید نکرد

پس از این مسابقات رستمی عنوان کرد که با آسیب‌دیدگی شدید روی تخته رفته است. هر چند منتقدان وزنه‌برداری ایران اعتقاد داشتند او می‌توانست در حرکت دوضرب وزنه‌های سبک‌تری را درخواست کند تا حداقل مدال برنز دوضرب و مجموع خود را قطعی کند.

اما جالب‌ترین و قابل‌تامل‌ترین اظهارنظر را داود باقری، نایب رئیس فدراسیون وزنه‌برداری و رئیس کمیته پزشکی این فدراسیون انجام داد. او گفت: کیانوش یک آسیب‌دیدگی قدیمی داشت و خودش نزد دکتر نوروزی می‌رفت و فیزیوتراپی می‌کرد. قبل از اعزام هم او مصدومیت جزیی داشت که با پیگیری که از سرمربی تیم ملی داشتم متوجه شدم آسیب‌دیدگی جدیدی در آمریکا برای او به وجود نیامده است. الان هم فدراسیون پزشکی ورزشی مسئول درمان مصدومیت کیانوش و سایر ورزشکاران است که همکاری خوبی هم با فدراسیون وزنه‌برداری دارد و از این بابت تشکر می‌کنم.

باقری در مورد این که کیانوش گفته بود رباط بالای زانویش پاره شد، اظهار داشت: چنین چیزی ثابت نشده؛ مگر می‌شود رباط بالای زانو پاره شود و او بتواند روی تخته برود؟ اگر رباط زانو پاره شود، ثبات مفصل و زانو از بین می‌رود. در گزارش معاینه دکتر کیهانی نیز پارگی تایید نشده بود ضمن اینکه سایر وزنه‌برداران مثل بهداد، علی‌حسینی و هاشمی آسیب دیده بودند که آسیب‌دیدگی آنها پیگیری و توانبخشی صورت گرفت.

در هر حال زمان گذشت و در نهایت مشخص نشد مصدومیت رستمی به چه صورتی بوده و رستمی عنوان کرد که با تزریق مصدومیتش قابل درمان است، اما حدود 2 ماه بعد از اوت کردن در مسابقات جهانی کیانوش رستمی در حالی در هفته آخر لیگ برتر وزنه برداری به میدان رفت که موفق به مهار وزنه‌های 162 و 192 کیلوگرمی در یک ضرب و دوضرب شد؛ این اتفاق در حالی رخ داد که اگر رستمی در این هفته هم روی تخته نمی‌رفت، قرارداداش به صورت اتوماتیک با تیمش لغو می‌شد و نمی‌توانست پولی دریافت کند.

البته رستمی چند روز قبل تر هم تصویری در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد و او را در حال وزنه‌زدن در ارتفاع و بالای کوه نشان می‌داد.

به گزارش فارس، اینکه یک ورزشکار در میادین جهانی با وجود مصدومیت به عشق مردم و پرچم کشورش هر سختی‌ای را به جان می‌خرد، قابل تقدیر است، اما اینکه چه موضوعی عامل ناکامی رستمی در مسابقات جهانی امریکا و از سوی دیگر بازگشت سریعش به میادین شده، اتفاقی است که باید به دقت توسط مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری مورد بررسی قرار گیرد تا اگر قصوری از سوی این ملی‌پوش صورت گرفته است با آن برخورد صورت گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید