تولید بذرهای هیبریدی صیفی‌جات

    کد خبر :213183

دکتر حمیدرضا طیبی اظهار کرد: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشاورزی در راستای تولید محصولات کشاورزی هیبریدی منعقد کردیم تا بتوانیم به تولید چند بذر هیبریدی بپردازیم.

وی با بیان اینکه در راستای این تفاهم نامه، تولید از بذرهای هیبریدی به ما واگذار شده است، گفت: بذرهای هیبریدی، بذرهای گران‌قیمتی هستند که اکنون جز اقلام وارداتی به شمار می‌رود، عنوان کرد: با تولید این بذرها از هزینه واردات کاسته خواهد شد.

طیبی اظهار داشت: این تفاهم‌نامه در راستای ارتقای نژاد محصولات خواهد بود.

رئیس جهاددانشگاهی گفت: بذر هیبریدی متنوع است اما در صدد هستیم که در مورد صیفی‌جات و ملون‌ها (خربزه و هندوانه) اقداماتی انجام دهیم و تولید آنها را آغاز کنیم.

وی افزود: با تولید بذرهای هیبریدی تعداد تولیدات بیشتر خواهد شد و کیفیت بالاتر می‌رود. بذر هیبریدی بذری است که عقیم شده و غیر قابل تکثیر است.

رقم هیبرید در واقع اشاره به بذر F1 دارد که از راه مستقیم از تلاقی دو والدی که از نظر ژنتیکی متفاوت هستند، تولید می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز،در این ارقام، صفات کیفی و مفید هر دو والد با هم ترکیب شده و منتج به پدیده‌ای به نام نیروی هیبریدی (Hybrid vigor) یا Heterosis (برتری هیبرید نسبت به والدین) می‌گردد.

از آنجائی که نشاهای جوان دارای قدرت رشد بالاتر و گیاهان بالغ نیز صفات زایشی بهتری از خود نشان می‌دهند، لذا این فاکتورها باعث عملکرد بیشتر در مقایسه با برنج‌های معمولی وحتی لاین های اینبرد (خالص) می‌شوند.

بنابراین، می‌توان در کشت برنج هیبرید با اعمال مدیریت صحیح زراعی عملکرد را تا ۲۵ درصد افزایش داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید