هاشمی‌طبا: در مدیریت عقب مانده‌ایم/ مدیران ما زبان انگلیسی نمی دانند و با لبخند قانع می شوند

  • ورزشی
  • سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ۱۲:۵۲
    کد خبر :213146

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک گفت: ما در مدیریت عقب مانده‌ایم و به همین سادگی نمی‌توانیم عرب ها را کنار بزنیم.

سیدمصطفی هاشمی‌طبا درخصوص شرایط میزبانی ایران برای مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: ما نفوذی در کنفدراسیون فوتبال آسیا نداریم. دوستانی که هستند یک سری تعارف‌ها را رد و بدل می‌کنند، اما واقعیت این است که مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا تحت تاثیر عربستان هستند. آنها گاهی در چند کمیته ما را عضو می‌کنند، اما این کمیته‌ها چندان تعیین کننده نیست.

وی ادامه داد: شرایط در آنجا به گونه‌ای است که اگر عرب باشید که در تیم آنها هستید و اگر هم عرب نباشید شما را می‌خرند. ما در مدیریت عقب مانده‌ایم و به همین سادگی نمی‌توانیم آنها را کنار بزنیم. با تمام این تفاسیر گاهی ما به دست آنها بهانه هم می‌دهیم؛ آنها با ما مخالف هستند و ما هم به راحتی بهانه‌هایی را به آنها می‌دهیم. به عنوان مثال بهانه‌های مختلفی مانند ورود به سفارت و یا رفتار خارج از عرف تماشاگران‌مان موضوعاتی است که موجب حاشیه‌سازی برای ما می‌شود. کشورهای عربی بالاخره به نحوی با هم کنار می‌آیند، چون شرایط هم را درک می‌کنند.

کارشناس ورزش خاطرنشان کرد: آنها بد هستند و این را قبول دارم، اما ما باید بدتر از آنها رفتار کنیم؟ برای مثال در بحرین پرچم عربستان را به اهتزاز در آوردند. این مشخص است که آنها کارگزار سعودی‌ها هستند، اما ما هم باید در ایران الفاظ زشتی خطاب به آنها به کار ببریم؟ به نظر من اگر مدیران قوی داشتیم، تا حدی می‌توانستیم شرایط را به سود خود کنیم. افرادی را داریم که در جلسات حضور پیدا می‌کند، لبخند می‌زند و با کوچکترین صحبت قانع می‌شوند. در حالی که باید فردی را انتخاب کنیم که محکم باشد و استدلال داشته باشد و بتواند از حق ایران دفاع کند، اما موضوع این است که آنها در جلسات تصمیم نمی‌گیرند، بلکه پشت‌ در‌های بسته لابی می‌کنند و تصمیم نهایی را می‌گیرند.

رئیس سابق کمیته ملی المپیک ادامه داد: اگر آدم قوی انتخاب کنیم تاثیر دارد، اما گاهی این امر هم امکان پذیر نیست، چون آنها گاهی تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و پشت درهای بسته لابی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند و چند کشور دیگر را هم با خود همراه می‌کنند. اول مسائل سیاسی، دوم ضعف ما در مدیریت قاره‌ای و عدم توانایی در کسب کرسی‌های برتر و سوم هم بهانه دادن دست آنها موجب می‌شود این اتفاقات رخ دهد.

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی که با رادیو جوان گفتگو می کرد، اظهار داشت: اگر مسلمان هستیم طبق فرمایشات دین‌مان باید به مهمان احترام بگذاریم و او را عزیز بداریم، حتی اگر کافر باشد. ما باید رابطه‌مان با افرادی که به کشور ما می‌آیند خوب و نزدیک کنیم. وقتی ما به سفارت یک کشور حمله می‌کنیم در تمام دنیا خبر می‌دهند که ایرانی‌ها به خاک فلان کشور حمله کرده‌اند. اگر آنها بی‌ادبی می‌کنند ما نباید شخصیت خودمان به عنوان یک مسلمان را حفظ کنیم؟ شما فقط به دنبال مقابله با آنها هستید. ما باید هویت و شخصیت خودمان را حفظ کنیم. اگر بخواهیم فکر کنیم که چون آنها یک چک زدند ما هم یک چک بزنیم اوضاع همین می‌شود؛ زورمان هم که به آنها نمی‌رسد. راه حل این است که به عنوان یک ایرانی و مسلمان شخصیت خود را حفظ کنیم و این یکی از راه‌ها است. اگر تیمی از ایران مورد اهانت قرار گرفت ما باید شخصیت خود را حفظ کنیم که این دستورالعمل اسلامی است.

هاشمی‌طبا افزود: مشکلاتی مانند زبان انگلیسی هم در بین مدیران ما وجود دارد، اما این تمام موضوع نیست. نیرو و نماینده ما حتماً باید قوی باشد و بتواند با طرف‌های مقابل مباحثه کند، اما ما بهانه هم نباید دست آنها بدهیم. نباید فکر کنیم که آنها منطق سرشان می‌شود؛ نه اینگونه نیست. آنها منتظر بهانه ما هستند تا از آن سواستفاده کنند. ما باید آنطور که در دین و ملیت‌مان توصیه شده رفتار کنیم. اگر بخواهیم به آیه‌های قرآن توجه کنیم بخش زیادی از مشکلات‌مان حل می‌شود.

وی عنوان کرد: در مقابل توطئه‌ها، لابی و پولی که آنها خرج می‌کنند شاید تمام تلاش‌های ما بی‌اثر باشد، اما ما باید نیروهای قوی انتخاب کنیم و بهانه دست آنها ندهیم. برای مثال یک مسئول ما بعد از جلسه اعلام می‌کند که مشکل ما حل شده، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام می‌کند که اینگونه نیست. این حرف‌ها نشان می‌دهد که نماینده ما اصلاً در جلسه متوجه نشده که چه اتفاقی رخ داده است و این ضعف بسیار بزرگی است.

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی درمورد انتخاب صالحی امیری به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: کمیته ملی المپیک وظایف مشخصی دارد. چندی پیش اعلام شد که سجادی رئیس کاروان ایران است به شرطی که مورد تایید وزارت ورزش باشد که به نظر من این موضوع اصلاً نشانی از تعامل بین کمیته و وزارت ندارد. به نظر من در این خصوص کمیته ملی المپیک و هیأت اجرایی باید تصمیم بگیرد چون در حیطه اختیارات آنها است، اما حق دخالت در کارهای وزارت ورزش را ندارند.

به گزارش فارس، هاشمی‌طبا درپاسخ به این سوال که آیا هنوز هم از تیم جدید کمیته ملی المپیک گلایه دارید یا خیر، تصریح کرد: اگر کاری غلط انجام می‌شود نمی‌توان بعد از مدتی آن را درست قلمداد کرد. هیأت اجرایی باید 5 نفر خبره بازی‌های المپیک را انتخاب کند، نه 5 نفر خبره ورزشی؛ این کار غلط است. صالحی‌امیری با همه شخصیتی که دارد خبره بازی‌های المپیک نیست، اما انتخاب شده است که کار غلطی است. در انتخابات باید رای‌گیری کتبی و مخفی باشد، اما چنین کاری نکردند و با قیام حضار رای‌گیری کردند. اشتباه، اشتباه است و متاسفانه فکر می‌کنم با عدم تسلط به آیین‌نامه این اتفاقات رخ داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید