«ظریف» پاسخ مناسبی برای غیبت خود در داووس دارد؟!

    کد خبر :212808

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس واکنش وزارت امورخارجه به عدم حضور وزیر در اجلاس داووس را پاسخی دیپلماتیک دانست و گفت: دلیل نبود ایشان در این اجلاس مهم اصلا قابل دفاع نیست و بحث تغییر ساختار دستگاه دیپلماس موضوع تازه‌ای نیست که مانع شرکت وی در مجمع جهانی اقتصاد شود.

حشمت الله فلاحت پیشه پیرامون علت غیبت محمد جواد ظریف در اجلاس سالیانه داووس که بطور رسمی اعلام شده، اظهار داشت: ظریف تغییر ساختار در بدنه وزارت خانه متبوع خود را از مدت ها قبل اعلام کرده بود و اساسا ربطی به اینگونه اجلاس ها ندارد. اتفاقا اگر قرار باشد اثرات این تغییر و تحول از هم اکنون بروز کند در همین گردهمایی مهم که اکثر حلقه های مخالف برجام در آن حضور داشتند می توانست سنگ محکی برای نگرش جدید وزیر خارجه به دستگاه دیپلماسی باشد و عملا این امکان فراهم بود، اهداف تغییر ساختار در وزارت خارجه با وجود حضور قدرت های بزرگ جهان و متحدان منطقه‌ آنها در داووس مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تغییرات اعمالی در وزارت خارجه مشخصا تغییر شکلی بوده و نه ماهوی، افزود: معتقدم حوزه محتوایی جابه جایی های مدیریتی این عرصه در اولین گام باید در داووس سوییس به منصه ظهور می رسید تا، در مراحل بعدی مثل حضور در سازمان ملل قوام بیشتری پیدا کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اهمیت مجمع جهانی اقتصاد موسوم به اجلاس داووس تصریح کرد: در این مقر بطور مشخص موضوعات منطقه ای از سوی کشورهای خاورمیانه مطرح گردید و خلاء نماینده ایران مانع دفاع از اظهارات ضد ایرانی دول مرتجع منطقه شد.

وی در این خصوص ادامه داد: مسئولین ما باید بدانند امروز هر موضوعی که در مجالس بین المللی رسمی مطرح می شود فارغ از اینکه نام ایران برده شود یا نه حتما به ما مربوط می شود، مباحثی همچون سرنوشت سوریه و عراق و همکاری اروپا و آمریکا در برجام مسایلی نیست که بدون حضور نماینده ایران به راحتی در خصوص آنها نتیجه گیری و بحث شود.

در همین ارتباط فلاحت پیشه با طرح فرضیه ای مبنی براینکه که گاها در محافل سیاسی ما گفته می شود خیلی از مقرهای جهانی را قبول نداریم، خاطر نشان کرد: این گونه پاسخ ها واکنش کهنه ای است. چگونه است طبق «معاهده مقر» که نیویورک را مقر سازمان ملل تعیین کرده از آن تخطی نکرده و نمایندگان ما دایما در آن شرکت می کنند؟ حال مقری همچون داووس که مسایل مهم دیپلماسی عمومی و اقتصادی(دو رکن مهم در ساختار جدید وزارت خارجه) در آن پیگیری می شود از درجه اهمیت کمتری برخوردار می شود؟ از این رو باید گفت، ما فرصت رسانه ای و حضور موثر خود در این اجلاس را به سادگی از دست دادیم.

وی در تکمیل واکاوی خود، از وجود یک توطئه آمریکایی علیه ایران خبر داد و گفت: آمریکا و اسراییل تلاش دارند با همکاری غربی ها درب برجام را باز کرده و کلا محتوای جدیدی به داخل آن بی افزایند. دیروز قرار بود بندهای موشکی و حقوق بشری به برجام الحاق کنند اما آمریکایی ها امروز درصدد هستند با کالبد شکافی توافق هسته ای آن را به «دادگاه دایمی ایران» در نظام بین الملل تبدیل کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: ایالات متحده در زمینه تخریب برجام حتی در میان کشورهای غربی از عدم مقبولیت برخوردار است اما عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی نظیر داووس بستر ضد ایرانی دونالد ترامپ را تقویت خواهد کرد. بویژه اینکه در حال حاضر وی اعضای غیر دایم سازمان ملل متحد را در داووس به اتخاذ سیاست های ضد ایرانی ترغیب کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ان شاالله وزیر خارجه پاسخ متناسبی برای غیب خود در داووس ارایه دهند چون پاسخ رسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این خصوص به هیج وجه توجیه کننده نبود. از طرفی با شخصیتی که از آقای ظریف سراغ داریم حضور برخی مقامات همچون ترامپ در اجلاس مذکور نباید عاملی برای عدم حضور ایشان باشد و اساسا این دلیل در تجربه بالای دیپلماتیک وی نمی گنجد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید