بازار خوراکی‌هایی که با برف سکه شد!

    کد خبر :212693

با بارش برف در این روزها گشت‌وگذار مردم در فضاهای شهری افزایش پیدا کرده و خوراکی‌های گرم همچون آش، حلیم، کله پاچه و … در این هوا لذت گردش مردم را دو چندان کرده و بازار گرمی را هم برای خود رقم زدند.

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه امسال زمستان خیلی سردی سپری نشد و با گذشت یک ماه از فصل سرما و سه ماه از پاییز، شهری مثل تهران چندان رنگ بارش را ندیده بود، در روزهای گذشته بارش برف شدید زمین را سفید پوش کرد و بسیاری از مردم را به وجد آورد که همین موضوع باعث شد با وجود سرما خانواده ها یا گروه دوستان به سمت پارک ها و مراکز تفریحی بروند و از این هوا استفاده کنند.

تفریحات خیابانی مردم فقط محدود به گشت و گذار و برف بازی نشد و مثل همیشه بازارهایی در این شرایط داغ شد؛ در این میان واحدهای غذا فروشی و خوراکی های گرم نیز بازار داغی پیدا کردند؛ به طوری که در ظهر روز اول بارش ها خیلی از آش فروشی‌ها توان پاسخگویی به این حجم از تقاضا را نداشتند و صف های طولانی مقابل مغازه‌ها شکل گرفت و زمان انتظار برای دریافت این غذاها حتی تا یک ساعت هم طول کشید.

در این میان حسین محمدی- رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و آشپزندگان- درباره بازار این روزهای این بخش به ایسنا گفت: ایران کشوری است که در آن غذا های سنتی بیشتر از فرنگی مصرف می شود و در این بین برخی از این غذا ها هم به شکل فصلی طرفدار بیشتری دارند، برای همین از قدیم الایام در هوای سرد و برفی انواع آش و حلیم بیشتر مورد استقبال است.

به گفته وی، با اینکه امسال پاییز و زمستان خیلی سردی نداشتیم اما بارش‌های این چند روز حسابی واحدهای عرضه کننده آش و حلیم را شلوغ کرد ولی با این حال نمی توان گفت که روزهای گرم امسال جبران شده است.

کله‌وپاچه گران شده، مشتریش کم

در روزهای برفی در کنار حلیم، کله پاچه و سیرابی نیز از صبحانه یا وعده های غذایی پرطرفدار دیگری به شمار می رود که به طور سنتی از قدیم الایام مورد استفاده مردم ایران بوده است. غذای سنگینی که گرچه استفاده آن در سفره های ایرانی به شکل هفتگی و ماهانه رواج داشته اما امروز به قیمتی رسیده است که شاید هر کسی سراغش نرود.

حسین رواسی – رئیس اتحادیه طباخان و فروشندگان کله پاچه و سیرابی – درباره وضعیت بازار کله پاچه نگاهی به چهل سال پیش انداخت و معتقد است که سال ۱۳۵۶ شاید حداقل ۳۰ درصد از جامعه ایرانی، به خصوص در تهران به صورت منظم کله و پاچه را در وعده‌های غذایی خود استفاده می کردند و این محصول هم در بازار فراوان بود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون کشتار دام کاهش یافته و محصول در بازار گران شده است، همین موضوع در کنار چند عامل دیگر از جمله تغییر برخی الگو های سلیقه ای استفاده از کله و پاچه را کاهش داده است.

رواسی ادامه داد: برای تامین کمبود کله‌ و پاچه در بازار رایزنی های زیادی انجام دادیم و از جمله پیشنهاداتی که ارائه شد این بود که در کنار واردات گوشت، کله پاچه دام کشتار شده نیز با آن وارد شود تا بتوانیم با عرضه آنها به بازار قیمت‌ها را به تعادل برسانیم.

این فعال اتحادیه طباخان گفت: تا شهریور ماه امسال ما برای کله پاچه نرخ تعیین می کردیم ولی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از ما خواست تا اجازه دهیم قیمت‌ها توسط خود واحدهای صنفی تعیین شود تا جنبه رقابتی به خود بگیرد. این تصمیم باعث رشد قیمت‌ها توسط اصناف تعیین شود که متعاقباً عرضه کنندگان نیز با مشاهده افزایش قیمت ها، فروش محصول به واحدهای صنفی را گران کردند؛ به طوری که اکنون هر دست کله و پاچه به واحدهای صنفی تا ۵۸ هزار تومان فروخته می شود در صورتی که تا پیش از این سقف نرخ خرید صنوف را ۴۰ هزار تومان و سقف نرخ فروش نهایی به مشتری را ۵۵ هزار تومان تعیین کرده بودیم.

به گفته وی، این افزایش قیمت‌ها باعث شده است تا علیرغم رشد نسبی تقاضا در روزهای اخیر اما در مجموع مردم اقبال لازم را برای خرید کله و پاچه نداشته باشند.

ساعت کار اغذیه‌فروشی‌ها محدود است، دستفروشان بهره می‌برند!

اجتماع مردمی که برای گشت و گذارهای شبانه در برف به سطح شهر می‌آید، معمولا تا نیمه‌های شب ادامه دارد و در بسیاری از این مواقع برای وعده شام ساعت‌های انتهایی شب را انتخاب می‌کنند و با وجود اینکه دکه‌های خوراکی فروشی و غذافروشان کنار خیابانی به کار خود ادامه می‌دهند، اما واحدهایی مانند اغذیه‌فروشی‌ها اجازه فعالیت بیش از ۱۲ شب را ندارند و از این جمعیت نمی‌توانند به خوبی استفاده کنند.

اسدالله احمدی شهریور- رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشی و مواد غذایی- در این باره گلایه کرد و به ایسنا گفت: کلان‌شهری مثل تهران نیاز دارد تا در میادین و چهارراه‌های اصلی برخی واحدهای صنفی را به شکل ۲۴ ساعته داشته باشد؛ موضوعی که در زمان سردار طلایی در این باره به توافق رسیدیم و برخی اغذیه‌فروشی‌ها به شکل ۲۴ ساعته فعالیت می‌کردند اما اکنون با حضور سردار ساجدی‌نیا مجددا با آن مخالفت شد.

به گفته او، همین امر باعث شده در شرایطی مانند گشت و گذارهای برفی اخیر، عملا اغذیه‌فروشان نتوانند آن طور که باید از آن بهره ببرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید