توضیح وزارت بهداشت درباره علت مرگ کودک کرمانشاهی

    کد خبر :212497

سخنگوی وزارت بهداشت به شایعاتی درباره مرگ کودکی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه پاسخ داد.

دکتر ایرج حریرچی : درباره مرگ کودکی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و شایعاتی که دراین زمینه در فضای مجازی منتشر شده، گفت: در این مناطق مواردی که به پرسنل پزشکی مراجعه شده بود، مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند و اقدامات درمانی برایشان انجام شده است. اما این که کسی با تاخیر به پزشک مراجعه کرده باشد، موضوع دیگری است. باید توجه کرد در مدت دو ماه اخیر پنج کودک در این مناطق به پزشکان حاضر در منطقه مراجعه کرده‌اند که ۳ موردشان در بخش بستری هستند و شرایط مناسبی دارند و به زودی ترخیص می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مناطق زلزله‌زده شرایط به گونه‌ای است که ممکن است مردم و کودکان بیمار شوند، افزود: شایعاتی که درباره فوت یک بیمار در فضای مجازی پخش شد، در واقع در آذرماه اتفاق افتاده بود و این کودک به دلیل اختلال ژنتیکی مادرزادی فوت شده بود. به هر حال ما موظفیم ارائه خدمات مناسب را در مناطق زلزله‌زده داشته باشیم. بر این اساس از نظر تعداد پرنسل و تجهیزات در شهرستان سرپل ذهاب و مناطق مجاور بیش از گذشته تسهیلات فراهم کرده‌ایم؛ چرا که با وجود زلزله مشکلات بیشتر شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در باره وضعیت بهداشتی این مناطق از نظر داشتن حمام و سرویس بهداشتی گفت:‌ در این زمینه مسئولان تلاش‌های لازم را انجام می‌دهند و وزارت بهداشت در این حوزه دو کار می‌تواند انجام دهد؛ یکی مشارکت طلبی از سایر دستگاه‌ها و دیگری بررسی ْآب و غذایی که در این مناطق توزیع می شود بر این اساس اگر آب و غذایی که در این توزیع می شود بهداشتی نباشد از توزیع آن جلوگیری می‌کنیم در حال حاضر در این مناطق شرایط بهداشتی مطلوب است و امیدواریم بهتر شود.

افزایش شاخص‌ امید به زندگی، مهم‌ترین هدف حوزه سلامت

قائم مقام وزیر بهداشت در ادادمه صحبت‌هایش با اشاره به نزدیکی دهه فجر گفت: یکی از شاخص‌های مهم در حوزه سلامت شاخص امید به زندگی است و مهم‌ترین هدف نظام سلامت افزایش این شاخص است و از طرفی امید به زندگی سالم؛ به معنای سال‌هایی که انتظار می‌رود یک نوزاد زنده بماند. باید توجه کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امید به زندگی ۵۰ سال بوده است؛ این در حالی است که میزان امید به زندگی برای زنان ۷۸.۴ سال و در مردان ایرانی ۷۳.۸ سال است. از طرفی شاخص امید به زندگی ایرانیان نیز اکنون ۶۵ سال است.

وی ادامه داد: بر این اساس ما در کشور انسان سالمی را که محور توسعه و پیشرفت است در بازه زمانی طولانی‌تری در دسترس داریم تا به پیشرفت برسیم. این موضوع می‌تواند در تصمیمات کشوری مانند سن بازنشستگی، تاثیرگذار باشد؛ باید توجه کرد که در گذشته رتبه ما در امید به زندگی در میان ۱۹۲ کشور ۱۱۰ بوده است. این در حالی است که اکنون به رتبه ۶۳ صعود کرده‌ایم.

۴۷درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند

حریرچی با اشاره به شاخص مرگ و میر زودرس در کشور گفت: در گذشته مرگ‌های زیر ۵۰سال زودرس محسوب می‌شدند. همچنین تا دهه ۷۰ بیشتر مرگ و میرهای ما زیر ۷۰سالگی رخ می‌داد و ۱۰ تا ۲۰ درصد ایرانیان بالای ۷۰ سال عمر می‌کردند؛ این در حالی است که در حال حاضر با پیشرفت‌های بهداشتی ۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰سال عمر می‌کنند. این میزان در میان زنان ۵۱ درصد و در میان مردان ۴۳ درصد است.

بروز ۳۶۰ هزار مرگ در کشور در سال ۹۵

حریرچی با بیان اینک در سال ۹۵ بالغ بر ۳۶۰ هزار مورد مرگ در کشور داشته‌ایم، افزود: از این تعداد ۲۱۹هزار مورد مربوط به مردان و ۱۴۱ هزار مورد در زنان بوده است. همچنین از این تعداد ۱۹۳ هزار مورد یعنی ۵۳ درصدش قبل از ۷۰ سالگی رخ داده است که ۱۲۴ هزار موردش در مردان و ۶۹ هزار موردش در زنان بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که می‌توانیم مرگ‌های زیر ۷۰ سال را کاهش داده و امید به زندگی را تا ۸۰ سال برسانیم، گفت: باید توجه کرد که روزانه در استان‌تهران ۱۰ الی ۱۲ هزار تماس تلفنی با اورژانس گرفته می‌شود که ۳۰ درصدشان یعنی بیش از ۳هزار مورد از این تماس‌ها، مزاحمت تلفنی است. همچنین یک درصدشان تماس‌هایی است که اطلاعات غلط به اورژانس می‌دهند. البته ما این موارد را از طریق مراجع قضایی و قانونی پیگیری می‌کنیم، اما راه پیشگیری از این اتفاقات، ارتقای فرهنگ عمومی از طریق رسانه‌ها است.

۵۰ درصد ایرانیان بیش از میزان مورد نیازشان غذا می‌خورند

حریرچی با اشاره میزان انرژی مصرفی خانوارهای ایرانی گفت: باید توجه کرد که بسته به فعالیت جسمانی، هر فرد مقداری انرژی نیاز دارد. حال بیش از ۵۰ درصد ایرانیان بیشتر از میزان مورد نیازشان غذا مصرف می‌کنند. همچنین ۲۰ درصد ایرانیان مصرف انرژی مناسبی دارند و بیش از ۲۰ درصدشان هم به انرژی و کالری کافی دسترسی ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید