تشدید «خشونت‌ها» با مخدرهای صنعتی

    کد خبر :212312

آمار فرار دختران از خانه هر چقدر کم یا زیاد باشد، باید آن را جزو یکی از آسیب‌های جدی جامعه در نظر داشت؛ آسیبی که برخی خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های آشفته را تهدید می‌کند. دختر که از خانه فرار می‌کند، فرق ندارد که زمانش چقدر باشد یک ساعت، یک روز یا یک سال؛ انگ دختر فراری متوجه او می‌شود و از همه بدتر آسیب‌های بسیار جدی‌تر از نابسامانی مشکلات خانوادگی او را تهدید می‌کند.

از این رو فرار دختران از خانه همواره مورد توجه آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی و مسئولان ذیربط قرار گرفته است. از همه بدتر این است که دختر فراری پس از فرار به دلیل مشکلات پیش آمده روی بازگشت به خانه را ندارد و اگر هم بازگردد معمولا خانه پذیرای او نیست، این مساله موجب شده تا سازمان بهزیستی کشور از سال‌ها پیش، مراکزی را برای نگهداری دختران راه‌اندازی کند. اردیبهشت امسال مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد که طلاق والدین در بروز و شیوع فرار دختران از خانه نقش بسزایی دارد. مشکلاتی مانند طلاق والدین، اعتیاد و مشکلات اجتماعی دیگر روی فرار دختران از خانه سایه می‌اندازد.

روزنامه آرمان:فریبا درخشان‌نیا ادامه داد: اعتیاد والدین یکی از عوامل خطر است. البته این مساله به آن معنا نیست که اعتیاد والدین شرط لازم و کافی برای فرار دختران از منزل است، اما زمینه‌ساز مقوله فرار دختران از خانه به شمار می‌رود و تاثیرات چشمگیری بر افزایش آسیب در خانواده دارد و این مساله را در آمارها خیلی می‌بینیم. مرداد امسال مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) با تاکید بر لزوم تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان گفت که حداقل به قید فوریت چند ماده از این لایحه که در مورد کودک‌آزاری است، تصویب شود تا در شرایط کنونی که افکار عمومی از حوادث مربوط به کودکان تا این حد جریحه‌دار شده کمی آرام بگیرد. زهرا رحیمی نسبت به خلأهای قانونی در حوزه رسیدگی به کودک آزاری در کشور اشاره کرد: شنیده‌ایم که لایحه حمایت از کودک با وجود این همه فجایع که در حوزه کودکان شاهد هستیم در مجلس به دلیل یک لایحه مربوط به مواد مخدر و کاهش مجازات‌ها به تعویق افتاده است و این مساله بسیار عجیب است، زیرا بسیاری از کودک آزاری‌ها و تشکیل انواع آنها در جامعه با اعتیاد رابطه تنگاتنگی دارد. به گزارش ایسنا، مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) تصریح کرد: از میانه‌های دهه 80 که شاهد ورود مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه و کراک در کشور بودیم نوع کودک آزاری‌ها تغییر کرد و خشونت‌ها تشدید شد.

خطر اعتیاد در کمین کودکان دارای والدین معتاد

آبان امسال یک جامعه‌شناس عنوان کرد که مصرف موادمخدر یا سوء‌مصرف مواد، عارضه‌ای است که در بسیاری از افراد به آسیبی به نام اعتیاد که خود تشدیدکننده آسیب‌های دیگر مثل طلاق، سرقت، بیکاری و.. است، تبدیل می‌شود. محمدعلی الستی ادامه داد: انحراف از یک معیار اجتماعی را به عنوان عارضه می‌شناسیم و اگر این عارضه رفع و درمان نشود تبدیل به آسیب می‌شود و آسیب اجتماعی هم اگر حل نشود تبدیل به بحران می‌شود. او بیان کرد: عارضه‌هایی به اسم عدم تفاهم زوج‌ها یا ازدواج‌های نامناسب وجود دارد که می‌توانند منجر به طلاق شوند، اینها آسیب اجتماعی محسوب می‌شوند و این آسیب اجتماعی وقتی میزان و مقدارش زیاد شود تبدیل به بحران می‌شود. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: مصرف موادمخدر یا سوء مصرف مواد عارضه‌ای است که در بسیاری از افراد به آسیبی به نام اعتیاد که خود تشدیدکننده آسیب‌های دیگر مثل طلاق، سرقت، بیکاری و.. است، تبدیل می‌شود. الستی اظهار کرد: پدر و مادر در عدم تربیت و آموزش مطلوب کودک نقش دارند و این مقدمه‌ای برای آسیب‌دیدگی کودک می‌شود، پدر و مادرهای معتاد بعضا فرزندان خود را وادار به سرقت می‌کنند و برخی اوقات چون توانایی تربیت کودکان خود را ندارند عوامل منفی محیطی به بچه‌ها آسیب می‌زند حتی برخی اوقات والدین معتاد فرزندان خود را به فروش می‌گذارند و طبیعی است چنین کودکی دچار چه آسیب‌هایی می‌شود.

او ادامه داد: بنابراین اعتیاد پدر و مادر مقدمه‌ای برای بروز آسیب‌های اجتماعی به کودکان است که ساده‌ترین این آسیب‌ها همان بی‌توجهی و کم توجهی پدر و مادر به آموزش و پرورش فرزند است که کودک را با خطرات جدی و متعددی روبه‌رو خواهد کرد. این جامعه شناس در ادامه، به الگوبرداری کودک از رفتار والدین اشاره کرد و گفت: با توجه به الگوپذیری کودکان و نوجوانان از والدین، چنین کودکانی به شدت در معرض معتاد شدن هستند و گذشته از تاثیرات بسیار مخرب مصرف مواد توسط اولیای معتاد در حضور کودکان از لحاظ رفتاری و روان‌شناختی نیز این کودکان گرایش به اعتیاد پیدا می‌کنند، در واقع اعتیاد باعث غفلت والدین از فرزند می‌شود. به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر الستی بیان کرد: والدین اولین کسانی هستند که شخصیت فرزندان خود را فرم می‌بخشند و وضع و موقعیت اطفال در خانواده یکی از عوامل مهم و موثر در رشد شخصیت آنان است. کودکان نگرش‌های اجتماعی را از خانواده می‌آموزند و چنانچه یکی از والدین آلودگی داشته باشد فرزندان بیش از هر کسی در معرض خطر آلودگی قرار خواهند گرفت.

فرزندان، نخستین قربانیان طلاق

گسترش طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی سبب از هم گسیختگی اجباری در خانواده‌ها شده و بیشترین آسیب روحی و روانی را در این‌گونه خانواده‌ها به فرزندان وارد می‌کند. آمارهای طلاق استان زنجان در سال گذشته بیش از دو‌هزار و 400 مورد بوده و این آمار هرچند به نسبت سایر استان‌ها میزان کمی دارد، اما نشان از افزایش ضمنی گسترش آن در این استان دارد. این در حالی است که آمار ازدواج در استان زنجان در سال 94، بیش از 11‌هزار واقعه بوده و در سال گذشته نیز با کاهش جزئی به 10‌هزار و 818 واقعه رسیده است. از شاخص‌ترین دلایل جدایی زوج‌ها می‌توان به توقع نادرست از یکدیگر، بیماری جسمی، نبود امنیت شغلی و درآمد، فقر، نداشتن آگاهی جنسی، فاصله طبقاتی، دخالت‌های غیرمسئولانه والدین، تفاوت زیاد در فرهنگ، نداشتن گذشت در زندگی، بی‌تعهد بودن نسبت به زندگی و نداشتن درک متقابل اشاره کرد. بعضی از آسیب‌های طلاق در صورت مدیریت نامناسب در فرزندان، غیرقابل جبران خواهد بود و برای کنترل این موضوع لازم است زوج‌ها آگاهی‌های کافی در مواجهه با این مساله را کسب کرده باشند. اختلافات پدر و مادر قبل از جدایی، هنگام و بعد از آن باعث ایجاد التهاب و تشویش ذهنی در کودکان خواهد شد، بنابراین لازم است تا والدین برای جلوگیری از آسیب این نهال نورس، وی را جزئی از مناقشه‌ها قرار ندهند و از او به عنوان قاضی برای محکوم کردن طرف مقابل استفاده نکنند.

مشاجره، اختلاف و بحث‌های لفظی به علت انتظار نداشتن کودک از پدر و مادر خود، فشار روانی و ضربه شدید روحی به وی می‌زند، به همین دلیل والدین باید این نکته را همواره در نظر داشته باشند. موضوع مهمی که در جامعه امروزی ما خیلی به آن توجه نمی‌شود، مساله مدیریت احساسات طرفین پس از طلاق در رفتار با فرزندان است که باید والدین با مهارت کافی در کنترل احساسات خود و درک مناسب فرزندشان، از آسیب بیشتر وی جلوگیری کنند. اردیبهشت امسال سرپرست مجتمع قضائی خانواده در زنجان بیان کرد: والدین حامی بزرگی در زندگی کودکان به شمار می‌آیند، از دست دادن این حامی باعث زود فریب خوردن و منحرف شدن آنها می‌شود. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام قادر احمدی اظهار کرد: کودکان طلاق بیشترین افراد بزهکار در سطح جامعه را تشکیل می‌دهند و یک ناسازگاری با اجتماع خود دارند و برای خود آینده خوبی را متصور نیستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید