دو متولی برای محصولات سلامت‌محور مبارزه با قاچاق را معطل می کند

    کد خبر :211827

نماینده مجلس گفت:برغم مخالفت کمیسیون بهداشت و درمان، بخشی ازاختیارات قانونی سازمان غذا ودارو از این سازمان سلب شد درحالیکه دو متولی برای محصولات سلامت‌محور می‌تواند بر مشکلات موجود بیافزاید.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر در حوزه دارو فضای خوبی ایجاد شده و نظارت دقیق بر واردات، مدیریت حمایت‌های مالی، حمایت از تولید داخل، بها دادن به نیروهای متخصص، مدیریت بهینه و هدفمند زنجیره تامین، جلوگیری از خروج ارز و ارتقای کیفیت داروهای موجود در بازار، همگی از دستاوردهای مبارزه با قاچاق در حوزه دارو از طریق سامانه کنترل اصالت بوده است.

محمدحسین قربانی با اشاره به موفقیت در جلوگیری از ورود اجناس قاچاق به بازار در حوزه دارو اظهار داشت: البته حوزه سلامت‌محور دارای گستردگی زیادی است و متاسفانه اجناس قاچاق در سایر محصولات سلامت‌محور از جمله لوازم آرایشی-بهداشتی، مکمل‌های غذایی، مواد غذایی مخصوصا برنج و روغن حجم وسیعی از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

این نماینده مجلس با یاد کردن از سامانه کنترل اصالت به عنوان یک پروژه ملی عنوان کرد: راه‌اندازی این سامانه یکی از اقدامات کلیدی در راستای مبارزه با قاچاق محصولات سلامت‌محور است که از طریق آن قابلیت رهگیری و ردیابی این محصولات از محل ورود تا مصرف ایجاد ‌شده و به دنبال آن امکان کنترل اصالت فرآورده برای مصرف‌کننده فراهم می‌شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محصولات سلامت‌محور بدون دردسر خاصی از طریق قاچاق وارد کشور شده و این امر ذائقه مردم را به نفع محصولات وارداتی و قاچاق تغییر داده است. در حقیقت این موضوع که ما خودمان بازار این محصولات را تحویل اجناس قاچاق دادیم، نتیجه تعلل در اجرای سامانه‌های شفافیت‌زایی همچون‌ سامانه کنترل اصالت است.
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص عدم جدیت برخی مسئولان دولتی در امر مبارزه با قاچاق گفت: هنگامی که مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند بایستی محصولات قاچاق آتش زده شود، چرا نباید مسئولان کشور به مبارزه جدی با قاچاق اهتمام ورزند و اراده کافی در این خصوص نداشته باشند؟ به اعتقاد بنده اگر اراده جدی وجود داشته باشد، توانایی مبارزه با قاچاق را داریم.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت مبنی بر واگذاری امور مربوط به محصولات سلامت‌محور به غیر از دارو به سازمان ملی استاندارد، بیان کرد: متاسفانه علی‌رغم مخالفت کمیسیون بهداشت و درمان و بر اساس نظرات غیر کارشناسی، بخشی از اختیارات قانونی سازمان غذا و دارو از این سازمان سلب و به سازمان استاندارد داده شده است. بنده معتقد هستم در نظر گرفتن دو متولی برای محصولات سلامت‌محور می‌تواند بر مشکلات موجود بیافزاید.

به گزارش مهر، وی در پایان افزود: با بخش‌نامه، دستورالعمل و شعار نمی‌توان با قاچاق مبارزه کرد و این کار احتیاج به اراده، جدیت و تیم اجرایی قدرتمند دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید