ترامپ با صداي بلند فرياد مي‌زند: مرا استيضاح کنيد!

    کد خبر :21150

خبرگزاري روزنامه يو اس اي تودي نوشت: اقدامات اخير رييس جمهور آمريکا بسيار نسنجيده و بي‌ملاحظه بوده ، تاجايي که حتي ممکن است منجر به استيضاح وي به دست کنگره آمريکا شود.

به گزارش بازتاب روزنامه يو اس اي تودي، چاپ آمريکا، در مقاله‌اي به قلم جيل لارنس نوشت:‌ اقداماتِ اخير دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا، آنقدر نسجيده بوده است که گويي وي ديگر از شغل رياست جمهوري خوشش نمي‌آيد و تلاش دارد با اين نوع اقداماتِ بي‌ملاحظه، کنگره آمريکا را وادارد که وي را استيضاح کند. گويي ترامپ با صداي بلند خطاب به مردم آمريکا فرياد مي‌زند: مرا از اين جا خارج کنيد!
لارنس افزود: از اينرو،‌ ما بايد که به ترامپ کمک کنيم از اين مقام برکنار شود و سپس به زندگي راحت و آسوده‌ي خود، که در گذشته همواره از آن لذت مي‌برده است، بازگردد. اين در حالي است که «ايمپيچمنت» به معناي استيضاح، يا همان مؤاخذه و اخراج رييس جمهور آمريکا از مقامش، يکي از اختيارات قوه مقننه آمريکا است، که در فهرست حقوق و اختيارات اين قوه، در بخش چهارم از بند دوم قانون اساسي آمريکا، آورده شده است. در روند استيضاح، مجلس نمايندگان، به‌مثابه‌ي دادستان عليه شخص مورد استيضاح عمل مي‌کند و اگر اکثريت مطلق نمايندگان اين مجلس، به استيضاح رييس جمهور يا هر مقام عاليتربه‌ي ديگرِ آمريکايي رأيِ مثبت دهند، آنگاه تعدادي از نمايندگان اين مجلس بايد در نقش دادستان، در سناي آمريکا ظاهر شوند. سناي آمريکا نقش قاضي را ايفا خواهد کرد و آن مقام دولتي که قرار است استيضاح شود، اعم از رييس جمهور، معاونِ وي يا ساير مقامات ارشد دولتي، به عنوان متهم، به صحن سنا فراخوانده مي‌شوند. شخص مورد استيضاح مجاز خواهد بود براي خود وکيل بگيرد و آنگاه هر دو طرف، مجاز خواهند بود شاهداني را در برابر سناي آمريکا احضار و از مدعاي خود دفاع کنند. در نهايت، سناي آمريکا استيضاح رييس جمهور را به رأي مي‌گذارد، ولي براي اخراج رييس جمهور، به دو سومِ آراء سنا نياز خواهد بود.
شايان ذکر است رييس جمهور آمريکا که در شرايط عادي مجاز است مجرمان را مورد «عفو» قرار دهد، مجاز نيست از اين حق براي عفو هيچيک از مقامات استيضاح شده، از جمله خودش، استفاده کند. اگر دستور استيضاح از هر دو مجلسِ کنگره بگذرد و به تصويب هر دو برسد، اخراج شخص استيضاح شده از مقامش، چه رييس جمهور باشد، چه ساير مقامات مادونِ وي، به صورت خودکار انجام خواهد شد و رييس جمهور هيچ نوع حق مداخله‌اي در آن ندارد. البته اگر هر مقامي به دلايل اتهاماتي جنايي، جنحه يا امثالِ آن، از منصبِ خود اخراج شود، رييس جمهور مجاز خواهد بود آن شخص را در رابطه با اتهاماتي که محکوم به آن‌ها شده است، بعضاً يا کلاً، مورد «عفو رياست جمهوري» قرار دهد، اما حکم اخراج آن شخص از مقامش، ديگر قابل بازگشت نخواهد بود.
نکته‌‌ي شايان توجه اين است که تاکنون در تاريخ آمريکا، هيچ رييس جمهوري از طريق استيضاح، از کار برکنار نشده است. حتي ريچارد نيکسون نيز رسماً از اين طريق اخراج نشده است، زيرا وي پيش از آغاز روند رأي‌گيري در مجلس نمايندگان آمريکا در اين خصوص، خودش از مقام رياست جمهوري آمريکا استعفا کرد. اندرو جکسون و بيل کلينتون، تنها رؤساي جمهور آمريکا بوده‌اند که به طور موفقيت‌آميز در مجلس نمايندگان آمريکا، استيضاح شدند، اما متعاقباً هر دو رييس جمهورِ نامبرده، در سناي آمريکا تبرئه گرديدند و لذا از مقام خود اخراج نشدند.
نشريه فورچون، چاپ آمريکا، در مقاله‌اي خطاب به دونالد ترامپ نوشت: جناب رييس جمهورِ عزيز، آقاي ترامپ! شما بهتر است بدانيد که «بي‌کفايتي سياسي» نيز يکي از جرايمِ قابل استيضاح است. رييس جمهور آمريکا را مي‌توان به علت خيانت به کشور، ارتشا يا ساير جنايات بزرگ و حتي ارتکاب جنحه، استيضاح کرد. از آنجايي که تمام جرايمي که رييس جمهور آمريکا به واسطه‌ي ارتکاب آن‌ها قابل استيضاح خواهد بود، به روشني در قانون اساسي آمريکا فهرست نشده است، کارشناسان حقوقي در اين زمينه اختلاف نظر دارند که کنگره آمريکا رييس جمهور اين کشور را به علت ارتکاب چه جرايمي مي‌تواند استيضاح و از کار برکنار کند. در هر صورت، اين روزها نداي لزوم استيضاح دونالد ترامپ از محافل مختلف سياسي، از هر دو جناح چپ و راست، در آمريکا شنيده مي‌شود.
از سوي ديگر، برخي از پايگاه‌هاي اينترنتي در آمريکا هشدار داده‌اند که اگر ترامپ برکنار شود و مايک پنس، معاون کنوني‌اش، جانشين وي شود، ممکن است مشکلات کشور، به ويژه براي ليبرال‌ها و جناح چپِ سياسي در آمريکا، به‌مراتب بدتر شود. به عنوان مثال، پايگاه اينترنتي نشنال‌مِمو (يادداشتِ ملي) پنجاه ايده‌ي بسيار بد را فهرست کرد و نوشت: اگر مايک پنس – پس از استيضاحِ ترامپ – رييس جمهور آمريکا شود، برخي از اين پنجاه ايده‌ي نابهنجار ممکن است در آمريکا تبديل به قانون لازم الاجرا شود.
شايان ذکر است که روزنامه اينديپندنت چاپ انگليس نوشت: از آنجايي که هم‌اکنون اکثريت کرسي‌هاي هر دو مجلس نمايندگان و سناي آمريکا در اختيار اعضاي حزب جمهوري‌خواه است، که همان حزب حاکم آمريکا به‌حساب مي‌آيد، احتمال استيضاح دونالد ترامپ، که خودش عضو حزب جمهوري‌خواه است، بسيار ناچيز است. البته اگر در انتخابات مياندوره‌اي کنگره آمريکا در سال 2018 (سال آتي ميلادي) اکثريت کنگره به‌دست دموکرات‌ها بيافتد، ممکن است شرايط فرق کند و در آن زمان احتمال استيضاح دونالد ترامپ به دست کنگره‌اي که اکثريت کرسي هايش در اختيار حزب مخالف، يعني حزب دموکرات باشد، به‌مراتب بيشتر از حال حاضر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید