تاثیر ماهی های حاوی اُمگا۳ در پیشگیری از سرطان

    کد خبر :211452

مطالعه جدید محققان رابطه بین اسیدهای چرب امگا۳ بدست آمده از ماهی و پیشگیری از سرطان را نشان داده است.

متخصصان تغذیه بر اهمیت مصرف اسیدهای چرب امگا۳ به خاطر فواید متعدد برای سلامت تاکید دارند.

هر دو منبع گیاهی و حیوانی این روغن نظیر روغن کریل (نوعی میگو)، روغن ماهی، دانه کتان، دانه چیا، دانه شاهدانه و غیره سرشار از امگا۳ هستند که توانایی مقابله با افسردگی و اضطراب، بهبود سلامت چشم، بهبود سلامت مغز، کاهش خطر بیماری قلبی، مقابله با التهاب، مقابله با بیماری های خودایمنی، پیشگیری از سرطان، کاهش آسم در کودکان، بهبود سلامت استخوان ها و مفاصل، بهبود خواب، و سالم تر کردن پوست را دارا هستند.

حال مطالعه جدید نشان می دهد ماهی های حاوی اسیدهای چرب اُمگا۳ در پیشگیری از سرطان موثرتر از دانه کتان و سایر روغن ها هستند.

طبق یافته های مطالعه محققان دانشگاه گوئولف در اونتاریو کانادا، امگا۳ دریایی ۸ برابر منابع گیاهی این روغن در پیشگیری از رشد تومور موثرتر هستند.

دیوید ما، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته های ما نشان می دهد امگا۳ با هر دو منبع گیاهی و حیوانی دارای نقش حفاظتی در مقابله با سرطان است اما تاثیرگذاری شان با یکدیگر متفاوت است.»

اسیدهای چرب امگا۳ سه نوع هستند: اسید آ-لینولنیک (ALA)، اسید ایکوزاپنتائونیک (EPA) و اسید داکوزاهگزائونیک (DHA).

ALA اسیدچرب با منبع گیاهی است و در دانه های خوراکی نظیر دانه کتان و در روغن های نظیر سویا، کانولا و شاهدانه یافت می شود.

EPA و DHA در جانداران دریایی نظیر ماهی، جلبک و فیتوپلانکتون ها یافت می شوند.

در این مطالعه، به موش های مبتلا به نوع تهاجمی سرطان سینه موسوم به HER-۲، انواع مختلف امگا۳ داده شد.

نتایج نشان داد تغذیه موش ها با امگا۳ دارای منشاء دریایی موجب کاهش اندازه تومور تا ۶۰ تا ۷۰ درصد و کاهش تعداد تومورها تا ۳۰ درصد شد.

به گفته دکتر ما، «امگا۳ با بازگرداندن ژن های مرتبط با سیستم ایمنی و توقف مسیر رشد تومور، از سرطان پیشگیری کرده و با آن مقابله می نماید.»

به گزارش مهر، وی تاکید می کند افراد باید برای رسیدن به تاثیر مشابه، هفته ای دو تا سه وعده ماهی مصرف کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید