مردم در انتخابات به درآمد ملي 2.5 برابري تخيلي و فريبکاران، نه گفتند/ ولايت فقيه و مقام معظم رهبري متعلق به کل ملت ايران است

    کد خبر :21139

حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن ‏روحاني رييس جمهور عصر دوشنبه در نشستي با خبرنگاران رسانه هاي ‏همگاني داخلي و بين المللي، ضمن طرح مهمترين مسايل کشور بويژه پس از ‏حضور پرشور و حماسي ملت ايران در انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا، مواضع ‏جمهوري اسلامي ايران را ‏درباره مسايل منطقه اي وبين المللي تشريح و تبيين کرد.

مردم در اين انتخابات اعلام کردند ما يک ملت هستيم و صداي ما بايد شنيده شود
دولت تلاش دارد مستمري افرادي را که در فشار اقتصادي هستند – همان 7 تا 8 ميليوني که گفته شد به سه برابر افزايش دهد و اين کار را شروع کرده ايم
مردم ايران با اين انتخاب خواستند بگويند هيچ گروه، جناح، تفکر و ايده اي قابل حذف نيست
حزب‌الله يک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است
فکر نمي کنم مردم آمريکا حاضر باشند خوني را که در 11 سپتامبر دادند با فروش ميلياردي اسلحه معامله کنند
اگر کسي اين دولت را هم قبول ندارد، بخاطر ملت و کشورش بيايد تا همه با هم کمک کنيم، دست هم را بگيريم و کشور را آباد کنيم
همه مردم ما انقلابي هستند و هيچ کس حق ندارد انقلاب را به درون خيمه خود بکشاند
بايد صادقانه با تروريسم مبارزه کرد
مردم قدرت ملي هستند
اميدوارم روزي عربستان نيز راه صندوق آراء را انتخاب کند و در پي قدرت ملي باشد و اجازه دهد حاکمانش نه به صورت موروثي بلکه توسط خود مردم انتخاب شوند
اجتماع عربستان نمايشي بود؛ با جلسه و دادن پول ملتي به يک ابرقدرت ، مسأله تروريسم حل نمي‌شود
قدرت ساخت هر سلاح مورد نيازمان را داريم

رييس جمهور در ابتداي اين نشست که به طور مستقيم از شبکه هاي تلويزيوني  داخلي و بين المللي پخش شد،  با قدرداني از حضور گسترده مردم در انتخابات 29 ارديبهشت ماه و ابراز خرسندي از سخن گفتن با ملت بزرگ ايران از طريق رسانه هاي همگاني ، گفت: ملت ما در اين انتخابات با حضور 42 ميليوني خود در پاي صندوق هاي آراء که البته اگر همه آنهايي که در صف ها منتظر بودند مي توانستند راي بدهند ، مجموع آرا، از 45  ميليون نفر هم فراتر مي رفت ، يک حضور بي نظير را در تاريخ ايران به نمايش گذاشت.
دکتر روحاني اظهارداشت: مردم با اين انتخاب خواستند بگويند در کشور ما تکثر به رسميت شناخته شده است و هيچ گروه ، جناح ، تفکر و ايده اي قابل حذف نيست، همه هستند و حضور دارند و از همه بايد براي ساختن ايران پرآوازه بهره بگيريم.
رييس جمهوري با بيان اينکه در اين انتخابات مردم در طراز بالاترين دمکراسي هاي جهان حضور پيدا کردند، گفت: مردمي که داراي مشکلات اقتصادي هستند و در روستاها با مشکلات زندگي مي کنند، به پول” نه” گفتند و به خوبي اعلام کردند که ما مي فهميم آب شور عطش را کم نمي کند. مردمي که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند به درآمد ملي 2.5 برابري تخيلي” نه” گفتند.
دکتر روحاني “نه” مردم به فريبکاران را  مهمترين بخش انتخابات 29 ارديبهشت ماه برشمرد و افزود: برخي تلاش کردند به مردم بگويند دين آنان در خطر است و سند 2030 که ريشه‌اش مربوط به سال 1990 بازمي گردد عليه دين مردم است سندي که نه ما بلکه هيچ کشوري آن را امضا نکرده و صرفا يک توصيه است و دولت يازدهم نيز به صراحت نوشته است ما آن نکاتي را که با دين، فرهنگ و اخلاق ما سازگار نيست، نمي‌پذيريم.
رييس جمهوري با بيان اينکه مردم ما متدين و  به دين و فرهنگ خودشان بسيار حساس هستند اما اين دروغ ها کارگر نيفتاد، گفت: مردم به تخريب و سخنان غيردقيق “نه” و به وحدت، اتحاد، تعادل، تعامل، اعتدال و عقلانيت “آري” گفتند.
دکتر روحاني با اشاره به اينکه ” بسيار مهم بود که مردم ما در اين انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند هر کس به جاي خود هرکس بکار خود”، افزود: مردم به نيروهاي مسلح ما از عمق جان عشق مي‌ورزند، مردم ما به رسانه‌ها هم علاقمند هستند، به قواي ديگر هم علاقه مند هستند، اما نمي‌پذيرند که يک نهاد ملي و يا حتي به يک معنا فراملي به يک نهاد فرو ملي و به يک جناح تبديل شود.
رييس جمهوري با بيان اينکه ولايت فقيه و مقام معظم رهبري متعلق به کل ملت ايران است ، گفت: مردم گفتند ما احترام نهادهاي خودمان را حفظ خواهيم کرد و اين نهادها متعلق به کل مردم و نه يک گروه يا جناح خاص است . مردم پايين آوردن مقام معظم رهبري را “نه “گفتند، مردم پايين آوردن مقام سپاه، بسيج و ارتش و نيروهاي مسلح را “نه” گفتند.
دکتر روحاني تصريح کرد: سپاه و بسيج و نيروهاي مسلح تعلق به کل ملت ايران دارند. مردم خواستند اعلام کنند ما يک ملت هستيم و صداي ما بايد شنيده شود.
رييس جمهوري با بيان اينکه همه مردم ترانه و صداي موسيقي وحدت‌شان يکسان بود، گفت: همه اقوام، مذاهب، روستايي و شهري، همه مثل هم رأي دادند. همه گفتند ما يک مسير را انتخاب کرده‌ايم؛ مسير وحدت، اعتدال و عقلانيت براي پيشرفت ايران و اقتصاد کشورمان.
دکتر روحاني افزود: مردم مي‌دانند اقتصاد بدون وحدت و اتحاد پيشرفت نخواهد کرد. مردم مي دانند اقتصاد در رقابت معقول اقتصادي که رقابت بر مبناي کيفيت محصول باشد، نه بر مبناي قدرت سياسي يا امنيتي، پيشرفت مي‌کند. مردم به برنامه رأي دادند و مي‌دانستند که اقتصاد و اشتغال در سايه سرمايه‌گذاري امکان پذير است و سرمايه‌گذاري در سايه امنيت، آرامش، آزادي و تعامل سازنده با جهان امکان پذير است.
رييس جمور اظهار داشت: مردم خواستند بگويند هيچ کس حق ندارد سليقه خود را به ديگران تحميل کند و همه بايد تابع قانون باشيم و هيچ فرد و نهادي فراي قانون نمي‌شناسيم. سليقه‌ها به جاي خودش محترم است اما تحميل سليقه معنا و مفهومي ندارد. مردم مي‌خواهند طبق دين و فرهنگ و انقلاب‌شان زندگي کنند. مردم بهتر از همه معناي انقلاب را مي‌فهمند. اين مردم بودند که در انقلاب همه گفتند استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي و انقلاب غير از اين سه کلمه نيست.
دکتر روحاني با تاکيد بر اينکه همه مردم ما انقلابي هستند و هيچ کس حق ندارد انقلاب را به درون خيمه خود بکشاند، تصريح کرد: انقلاب، دين و اعتقادات ما آسماني بر سر همه ما است. همه ملت نسبت به دين، اعتقادات و فرهنگ ديني‌شان حساس هستند. انتخابات ما يک پيام داشت؛ مردم خواستند بگويند اي همه مسئولين، مردم را باور کنيد.
رييس جمهور خاطرنشان کرد: مردم قدرت ملي هستند؛ مردم يعني فرهنگ، ايرانيت و اسلاميت، مردم يعني انقلاب اسلامي و يعني دمکراسي. جوان‌ها، زنان و اقوام‌مان را باور کنيم. مرزنشين‌هايمان را باور کنيم. رأي مرز‌نشين‌ها، روستائيان و حاشيه‌نشين‌هاي کلانشهرها را ببينيد. با آنکه در فشار و زحمت‌اند اما براي آينده و سرنوشت‌خودشان پاي صندوق آراء آمدند.
دکتر روحاني با اشاره به اينکه مردم خواستند بگويند پيشاپيش، 40 سالگي انقلاب را جشن گرفتيم، گفت: مردم خواستند بگويند ما براي قرن آينده يعني سال 1400 خود را آماده کرديم. مردم خواستند به ملت‌هاي منطقه بگويند ما در کنار شما هستيم؛ ملت ايران و دولت دوازدهم در کنار شما هستند تا تروريسم را ريشه کن کرده و ثبات را به منطقه باز گردانيم.
رييس جمهور اضافه کرد: ملت ايران خواست به جهانيان بگويد، ما با احترام متقابل و برپايه منافع مشترک حاضريم با هم تعامل و همکاري کنيم. خواستيم به دنيا بگوييم پيشرفت منطقه و جهان بدون اتحاد و هماهنگي و همزيستي مسالمت‌آميز امکان پذير نيست و خلاصه پيام انتخابات ما همبستگي ملي و گفتگوي بين‌المللي بود.
دکتر روحاني در ادامه اين نشست و در پاسخ به سول خبرنگار ايسنا مبني بر اينکه جناب عالي 4 سال قبل خود را حقوقدان ناميديد و حل مسأله هسته‌اي را مي توان نمادي بر اين تعبير دانست و بعد از پيروزي در انتخابات اخير تعبير وکيل ملت را بکار برديد، منظورتان از اين عبارت چيست؟ ، اظهارداشت: يکي از اهداف گذشته و امروز، احقاق حقوق مردم در همه زمينه‌ها بوده و اين احقاق حقوق را بايد در سايه انسجام و اجماع ملي به دست بياوريم.
رييس جمهوري افزود: اگر در زمينه هسته‌اي توانستيم موفق شويم بخاطر اين بود که همه مردم پشت سر مقام معظم رهبري جمع شدند و يک انسجام و اجماع ملي درست شد و دولت توانست از قدرت ملي مردم در صحنه بين‌المللي به خوبي استفاده بکند و توانستيم از تحريم هسته‌اي عبور کنيم. براي اينکه ساير حقوق ملت را هم پاس بداريم، راهش همان انسجام ملي و اجماع همه قواي داخل کشور پشت سر رهبري است که ان شاء‌الله اين راه را ادامه خواهيم داد.
دکتر روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلويزيوني المنار لبنان درباره ارزيابي خود از ديدار اخير سران عربي و ترامپ و متهم کردن ايران به حمايت از تروريسم و اعلام بازگشت ايران به جامعه جهاني به شرط دست برداشتن از جبهه مقاومت بخصوص از حزب‌الله گفت : اجتماع در عربستان به اعتقاد من يک اجتماع نمايشي بود و بينش سياسي و عملي نداشت و نخواهد داشت از اين نمايشات قبلا هم عربستان سعودي درست کرده بود .
رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه ” با جلسه و با دادن پول ملتي به يک ابرقدرتي ، مسأله تروريسم حل نمي‌شود”، اظهارداشت: آن کسي که در اين منطقه توانسته در برابر تروريسم بايستد ملت سوريه و ملت عراق و ملت لبنان بوده و  ملت ايران از طريق ديپلمات‌ها و مستشاران نظامي‌اش به دو ملت بزرگ سوريه و عراق کمک کرده و خواهد کرد. چه کسي باعث شد که داعش در شهرهاي بزرگ عراق مستقر نباشد، جز ملت عراق؟ چه کسي باعث شد که داعش در دمشق نباشد جز ملت سوريه؟ ملت‌هاي منطقه در برابر تروريسم ايستادگي کردند و البته ايران در کنار آنها بوده و خواهد بود.
رييس شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان کرد: چه کسي مي‌تواند در اين منطقه ادعا کند که بدون ايران ثبات منطقه حفظ خواهد شد؟ چه کسي مي‌تواند ادعا کند بدون ايران امنيت کامل مستقر خواهد شد؟ سوري‌ها و عراقي‌ها بودند که با تروريست‌ها جنگيدند و ايران ،حزب‌الله و روسيه در کنار آنها قرار داشتند اما بقيه چه کار کردند؟ چه کساني به تروريست‌ها پول دادند و مي‌دهند،  چه کساني از تروريست‌ها حمايت کردند. آنهايي که از تروريست‌ها حمايت کردند ، نمي‌توانند ادعاي مبارزه با تروريسم بکنند.

دکتر روحاني افزود: فکر هم نمي کنم مردم آمريکا حاضر باشند خوني که در 11 سپتامبر دادند با ميلياردها دلاري که از طريق فروش اسلحه است، معامله کنند و در برابر تروريست‌هاي منطقه سر فرود بياورند. دولت آمريکا هيچگاه با تروريسم مبارزه نکرده اما مردم آمريکا با تروريست‌ها مخالفند و مي‌خواهند تروريسم در جهان نباشد. حزب‌الله يک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است که در مجلس و دولت لبنان با رأي مردم حضور دارد و مورد احترام همه مردم لبنان حتي غيرمسلمان‌ها و مسيحي‌ها است بنابراين با اتهام زدن کاري حل نمي‌شود، بايد صادقانه با تروريسم مبارزه کرد.
رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري تسنيم درباره اينکه در اجراي وعده‌هايتان در تبليغات انتخاباتي دوره دوازدهم رياست جمهوري چقدر جدي هستيد؟ گفت: همه تلاشم اين است که به وعده‌هايم عمل کنم. در دولت يازدهم نيز توانستيم تا حد بسيار زيادي موفق عمل کنيم. البته مي‌دانيد در آن دوره با کاهش قيمت نفت مواجه شديم و مشکلاتي هم داشتيم؛ در عين حال مردم کمک کردند و قدم‌هاي خوبي را برداشتيم.
دکتر روحاني افزود: حتماً در اين دولت بر اساس وعده‌هاي داده شده، برنامه‌ريزي و تلاش ما اين است که سالانه 25 درصد صادرات غيرنفتي افزايش يابد تا در طول 4 سال صادرات غيرنفتي کشور دو برابر شود. معتقدم در وضعيت فعلي اين هدف تحقق يافتني است. همچنين بر اساس برنامه بايد سالانه 955 هزار شغل ايجاد کنيم.
رييس جمهور اظهار داشت: در برنامه 5 ساله ذکر شده که براي ايجاد اين ميزان شغل بايد ساليانه 770 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شود که از اين رقم، 65 هزار ميليارد تومانش بايد سرمايه‌گذاري خارجي جذب شود. تلاش ما اين است روابط مان را با جهان به گونه‌اي حفظ کنيم که بتوانيم سرمايه داخلي و خارجي را جذب کنيم.
دکتر روحاني ادامه داد: البته هر کاري دولت انجام مي‌دهد با کمک و تلاش مردم به نتيجه خواهد رسيد. دولت تلاش دارد مستمري  افرادي را که در فشار اقتصادي هستند – همان 7 تا 8 ميليوني که گفته شد –  به سه برابر افزايش دهد و اين کار را شروع کرده ايم و اين رقم را در سالهاي آينده بالاتر هم خواهيم برد.
رييس جمهور تصريح کرد: هدف ما اين است که فقر مطلق را تا پايان دولت دوازدهم در سال 1400 از بين ببريم. آنچه گفتيم بر مبناي نظر کارشناسي، برنامه‌اي بوده که به مجلس داديم و کتاب برنامه دولت دوازدهم بوده است و بر همين مبنا تلاش خواهيم کرد.
دکتر روحاني تاکيد کرد: خودم را به برنامه‌اي که اعلام کردم متعهد مي‌دانم و براي اجراي آن همه تلاشم را بکار خواهم گرفت و از همه کمکم مي‌خواهم. از همه رقبا و از همه آنهايي که رقيب من بودند، از شخص آنها کمک مي‌خواهم. از تمام احزاب، جناح‌ها و مخالفين کمک مي‌خواهم، چرا که ما مي‌خواهيم براي ملت و کشورمان کار کنيم.
رييس جمهوري خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند اگر کسي نظام را هم قبول ندارد، بخاطر کشورش پاي صندوق بيايد، حالا اگر کسي اين دولت را هم قبول ندارد، بخاطر ملت و کشورش بيايد تا همه با هم کمک کنيم، دست هم را بگيريم و کشور را آباد کنيم.  حتماً با همه وجودم تلاش خواهم کرد تا به آنچه وعده دادم عمل کنم.
دکتر روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشيتدپرس در خصوص اينکه آيا در دور دوم رياست جمهوري ، امکان ايجاد گفتگوهاي مستقيم بين ايران و آمريکا وجود دارد و چه زمينه‌هاي همکاري مشترک ميان دو کشور مي‌تواند وجود داشته باشد؟، اظهارداشت: ايران و آمريکا در طول 39 سال گذشته، مسير پرپيچ و خمي را با هم طي کردند آمريکايي‌ها از انواع شيوه‌ها عليه ايران استفاده کردند و همواره شکست خوردند و ناموفق بودند از داستان طبس گرفته تا مداخلات در جنگ 8 ساله و تا فشار به ملت ايران از طريق تحريم. شايد يک جا موفقيت نسبي به دست آوردند، آنجايي که در برابر ملت ايران سر فرود آوردند در مذاکرات هسته‌اي حضور پيدا کردند و پاي ميز مذاکره، با احترام با نمايندگان ملت ايران حرف زدند آنجا به يک نتيجه برد – برد رسيديم که به اعتقاد من به نفع ايران، آمريکا و 1+5 و به نفع جهان بود و آمريکا اگر راه ديگري را انتخاب کند، دوباره شکست خواهد خورد، هيچ ترديدي در اين نيست.
رييس جمهور با بيان اينکه دو نکته نسبت به دولت جديد آمريکا وجود دارد، اظهارداشت: يکي اينکه منتظريم دولت جديد آمريکا از لحاظ فکري و موضع‌گيري و از لحاظ برنامه آينده‌اش استقراري پيدا کند و اميدوارم بتواند به يک استقراري برسد تا بتوانيم  نسبت به گروه حاکم در واشنگتن قضاوت دقيق‌تري داشته باشيم.
رييس شوراي عالي امنيت ملي افزود: نکته بعدي آن است که آمريکايي‌ها متأسفانه نسبت به منطقه ما هميشه اشتباه کردند آن وقت که به افغانستان و عراق حمله کردند و ما را تحريم کردند، در سوريه و يمن هم اشتباه کردند. آمريکايي‌ها منطقه ما را نمي‌شناسند و اشکال اين است و آنهايي هم که به آمريکايي‌ها مشورت مي‌دهند متأسفانه حاکماني هستند که يا آمريکا را منحرف مي‌کنند يا با پول، افرادي را در آمريکا خريداري مي‌کنند. اميدوارم دولت آمريکا اگر به فکر منافع ديگران نيست دستکم به فکر منافع مردم آمريکا باشد.
دکتر روحاني در جواب سوال خبرنگار آريا درخصوص اينکه چه برنامه‌هاي جدي براي خروج از رکود و چه تغييراتي را در کابينه دولت جديد خواهيد داشت ، گفت: واژه رکود الان واژه دقيقي نيست براي اينکه در کشور، دو فصل پشت سر هم رشد مثبت اقتصادي داريم ديگر واژه رکود معني ندارد، ما در سال گذشته در همه فصل‌ها، داراي رشد مثبت اقتصادي بوديم و از 12 سال پيش براي اولين بار به همان رشدي رسيديم که چشم‌انداز مي‌گويد و به بالاي 8 درصد رسيديم. همه بخش‌ها از رکود خارج شده اند و البته در يک بخش هنوز مشکل وجود دارد و آن بخش مسکن است که بايد از رکود خارج شود. براي رکود در کتاب برنامه دولت دوازدهم نکاتي را ذکر کردم و هم اصولاً براي اقتصاد 2  برنامه مهم داريم. يک برنامه براي توسعه و يک برنامه براي حمايت.
رييس جمهور خاطرنشان کرد: در بخش توسعه مي‌خواهيم که اقتصاد کشور را بزرگتر کنيم و در اين زمينه نياز به سرمايه و مديريت و تکنولوژي و روابط با جهان و صادرات غيرنفتي داريم. در همه اين زمينه‌ها دولت برنامه‌هايي دارد که آنها را ادامه خواهد داد. به همان صورتي که دولت توانست در سال 93 رکود را براي اولين بار بشکند و توانست رشد اقتصادي را تا امروز ادامه دهد حتماً با برنامه‌هايش موفق خواهد بود که به سمت رشد اقتصادي حرکت کنيم.
دکتر روحاني خاطرنشان کرد: اضافه درآمدهايي که در سايه برجام به دست خواهيم آورد را براي بخش حمايتي و بخش توسعه خواهيم گذاشت راه حل را در اين مي‌دانيم که صندوق توسعه و بانک‌ها ، بودجه و سرمايه خارجي در کنار هم قرار بگيرد تا بتواند يک تحول بزرگ در زمينه سرمايه‌گذاري و رشد بوجود بياوريم.
رييس جمهور اضافه کرد: البته بخش دانش‌بنيان به طور مستقل کار خوبي تاکنون انجام داده و آن را تقويت خواهيم کرد در زمينه بخش‌هاي دانش بنيان و در زمينه حمايت، تلاش ما بر اين است که فقر مطلق را تا پايان دولت دوازدهم از بين ببريم و نگذاريم آنهايي که حقوق بگير و مستمري بگير هستند، حقوق‌شان و يا مستمري‌شان کمتر از تورم سالانه باشد و تلاش خواهيم کرد که بيش از تورم سالانه باشد.
رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري برنا که با اشاره به دستور احياء سازمان ملي جوانان پرسيد چه برنامه‌هايي براي رفع مشکلات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جوانان داريد؟، گفت: در اين انتخابات، شور انتخابات را عمدتاً جوانان ما از پسر و دختر در سراسر کشور آفريدند. البته همه مردم سهيم بودند؛ آن پيرمرد قد خميده، آن بانوي قد خميده، آنکه با ويلچر آمد و آنها که ساعت‌ها در صف ماندند. واقعاً هر چه ما به اين مردم خدمت کنيم، کم است. مردم بزرگي داريم که داراي افکار و آرمان‌هاي بلند هستند و اميدوارم بتوانيم پيرو راه اين  مردم و جوان‌ها باشيم.
دکتر روحاني افزود: اشتغال جوان‌ها يکي از مهم‌ترين مسايل است. مخصوصاً جوان‌هاي تحصيل کرده، همانطور که قول دادم در 100 روز اول شايد هم قبل از 100 روز اول اين کار را خواهيم کرد. در زمينه کارورزي حتماً اقدامات را شروع مي‌کنيم و اين کار را انجام مي‌دهيم و اميدوارم بتوانيم يک حرکت خوبي در زمينه اشتغال جوانان عزيز بوجود بياوريم.
رييس جمهور با اشاره به اينکه خيلي مهم است بتوانيم در همه استان‌ها و بخش‌هاي توليدي به هدف برنامه که همان ايجاد ساليانه 955 هزار شغل است دست يابيم، اظهار داشت: جوان‌هاي ما غير از بحث اشتغال، بحث مسکن و ازدواج، آزادي‌هاي اجتماعي و مسايل فرهنگي دارند و تلاش ما اين خواهد بود که به آنچه خواست ملت ما و جوان‌هاي عزيزمان است، عمل کنيم.

دکتر روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار تلويزيون “الان” امارات که با اشاره به نشست اخير در عربستان سعودي، پرسيد با توجه به تأکيد شما بر اعتدال و روابط خوب با تمام کشورهاي اسلامي، منطقه و جهان، مکانيسم جنابعالي براي تحقق اين تاکيدات و اهداف چيست؟ ، تصريح کرد: از ابتداي دولت يازدهم، در همان قدم اول به دنيا اعلام کرديم خشونت و افراط يکي از خطرات بزرگ براي منطقه ما و جهان است و جهاني عاري از خشونت و افراطي‌گري مي‌خواهيم و اين مورد پذيرش جهانيان قرار گرفت.

رييس جمهور خاطرنشان کرد: آنهايي که در نشست اخير عربستان جمع شدند، ظاهرا به همين نتيجه رسيدند که بايد مرکز اعتدال درست کنند و شعار مبارزه با افراطي‌گري يعني همان شعار ايران را در سال 92 دادند. آنها هم به همين جا رسيدند که راهي جز اعتدال وجود ندارد. اصلاً دوران دخالت در امور داخلي ديگران، دوران جنگ عليه کشورهاي ديگر، دنبال پول دادن به گروه‌هاي تروريستي پايان پذيرفته و در سالهاي اخير نشان داده شده چگونه قدم به قدم تروريسم در مسير اضمحلال قرار گرفته است.
دکتر روحاني ادامه داد: البته براي از بين بردن اين پديده شوم در جهان زمان لازم است اما امروز همه متوجه شدند که راه مقابله، وحدت و اتحاد در برابر تروريست‌ها است. ايران سردمدار مبارزه با تروريسم بوده و هست. چهره ايران در سطح جهان به خوبي نمايان است. از اول گفته بوديم دنبال سلاح کشتار جمعي نيستيم و با وجود اينکه سال‌ها آنها گفتند ايران راست نمي‌گويد، بعد معلوم شد که آنچه ما گفتيم درست بوده و مجامع بين المللي و آژانس اين را اعتراف کردند که ما در مسير صلح‌آميز حرکت مي‌کنيم.
رييس جمهور گفت: ما گفتيم در برابر تروريسم ايستادگي مي‌کنيم و مي‌جنگيم و ديدند به همه ملت ها در برابر تروريست‌ها کمک کرديم. بنابراين چهره جمهوري اسلامي ايران چهره مبارزه با تروريسم و ايجاد امنيت و ثبات در منطقه است و اين راه را در دولت دوازدهم با قدرت بيشتر، با همکاري ملت‌هاي منطقه و کشورهاي علاقمند براي مبارزه با تروريسم ادامه خواهيم داد.
دکتر روحاني در در پاسخ به اين سوال خبرنگار تلويزيون سي‌بي‌اس آمريکا که با توجه به قرارداد جديد فروش سلاح آمريکا به عربستان، شما چگونه بنيه دفاعي کشورتان را افزايش مي‌دهيد؟ ، اظهار داشت: عربستان سعودي قبلاً هم خريدهاي تسليحاتي صد ميلياردي از آمريکا در دوران جنگ 8 ساله ايران با عراق داشته است. عربستان سعودي حدود صد ميليارد دلار داد. اين کشور هميشه صد ميليارد دلار خرج مي‌کند و نتيجه آن دوره را عربستان ديد. الان هم اشکال ندارد، صد ميليارد دلار از پول مردم عربستان براي خريد تسليحات به جيب آمريکايي‌ها ريخته مي شود.
رييس جمهور اضافه کرد: شايد عربستان فکر مي‌کند بايد سلاح بخرد. ما که نياز نداريم سلاح بخريم؛ ما سلاح مي‌سازيم. ما قدرت ساخت هر سلاحي که مورد نيازمان باشد، داريم و مي‌سازيم و بنابراين در اين راستا مشکلي نداريم. به نظر من عربستان نمي‌تواند از اين سلاح‌ها استفاده کند و باز هم ناچار است مستشارهاي نظامي آمريکا را به منطقه خودش بياورد.
دکتر روحاني با بيان اينکه مردم عربستان دوست و همسايه ما هستند و ما هميشه دوست شان داشتيم و داريم و اميدواريم دولت عربستان هم راه صحيح را انتخاب کند،  تاکيد کرد: مي‌خواهم يک نکته به دولت‌هاي منطقه مهم و حساس خاورميانه و همچنين به دولت عربستان بگويم و آن نکته اين است که راه قدرت،  سلاح نيست، آن هم خريدن سلاح از ديگران و حتي راه قدرت درست کردن سلاح هم نيست که قادريم درست کنيم و درست مي‌کنيم و حواسمان جمع است.
رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه ” اساس قدرت، قدرت ملي است و اين قدرت با انتخابات و حضور مردم پاي صندوق آراء به دست مي آيد”، اظهارداشت: آقاي ترامپ در يک زماني به منطقه آمدند که حضور 45 ميليوني مردم ايران را پاي صندوق انتخابات ديدند و به کشوري رفتند که فکر مي‌کنم هيچ وقت معني و کلمه انتخابات برايشان مفهوم نيست و هيچ وقت صندوق آراء را نديده اند. اميدوارم يک روزي هم عربستان اين راه را انتخاب کند و در پي قدرت ملي باشد و صندوق آراء را براي مردم بگذارد و اجازه دهد حاکمانش به صورت موروثي نباشند بلکه توسط خود مردم انتخاب شوند. آن روز قدرت عربستان به مراتب بيشتر از امروز خواهد بود.
دکتر روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سيما مبني بر اينکه دو روز پيش وزير امور خارجه آمريکا شما را خطاب قرار داد و گفت انتظار اين است که در دوره جديد رياست جمهوري جنابعالي برنامه موشکي ايران، جمع آوري شود و ايران به حمايت از تروريسم در منطقه و گروه‌هاي مقاومت که آنها را  گروه‌هاي تروريستي ناميد، پايان دهد، پاسخ جنابعالي به اين اظهارات چيست؟، اظهارداشت: اينها رويا و خيال‌پردازي است. مردم ايران براي دفاع و تسليحات و نيازمندي‌هاي خودشان نه از کسي خواهند پرسيد و نه از کسي اجازه خواهند گرفت. ملت تصميم خود را گرفته که قدرتمند و توانمند باشد. سلاح و موشک ما براي صلح است. اگر ايران سلاح نداشته باشد، اگر موشک‌هاي ما ساخته نشود، يک عده‌اي هستند که باز دچار اشتباه محاسبات مي‌شوند قبلاً هم دچار اشتباه محاسبات شدند و منطقه را به جنگ کشاندند. موشک ما براي صلح و دفاع است و براي تهاجم نيست. مقامات آمريکايي‌بدانند هر موقع از لحاظ فني ما نياز به تست موشک داشته باشيم، تست خواهيم کرد و منتظر اجازه آنها نخواهيم ماند.
رييس جمهوري خاطرنشان کرد: درباره برجام توافق کرده و قطعنامه 2231 شوراي امنيت را پذيرفتيم براي اينکه بتوانيم قدرت دفاعي خود را تقويت کنيم و اين قدرت دفاعي هم به صراحت و هم به اشاره وبه شکل‌هاي مختلف در 2231 آمده است. آن آقاي محترم را ارجاع مي‌دهم که قطعنامه 2231 را يکبار ديگر بخوانند.
دکتر روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينکه در سال 92 با شعار تعامل سازنده با جهان، مسايل هسته‌اي را برطرف کرديد و در انتخابات اخير هم گفتيد تحريم‌هاي غيرهسته‌اي را رفع خواهيد کرد، در اين مورد چه اقدامات عملي انجام خواهيد داد ، گفت : در دولت يازدهم به مردم وعده داده بودم همه تلاشم را بکار خواهم گرفت تا ديوار تحريم فرو ريخته شود، اين کار بحمدالله انجام گرفت. البته بعضي دولت‌هايي که طرف تعهد ما هستند، خوب عمل کردند و بعضي‌ها خيلي حداقلي عمل کردند ولي با اينحال در چارچوب توافق جلو مي‌رويم و به پيش خواهيم رفت. نسبت به بقيه تحريم‌ها هم گفتم اگر خواست ملت ايران، چنين باشد و اگر همه به يک اجماع ملي برسيم، همه ارکان قدرت و اگر مقام معظم رهبري، هدايت اين امر را بر عهده بگيرد، همه پشت سر مقام معظم رهبري خواهيم بود و اين کار را انجام مي‌دهيم اين کار سخت است، اما شدني است.
دکتر روحاني تاکيد کرد: اگر اراده همه بر اين موضوع  باشد و حرکت بکنيم قدم به قدم مي‌توانيم. چرا اين حرف را مي‌زنم چون تحريم غلط و ظالمانه است و برخلاف اصول زندگي جوامع بشري و به ضرر همه است و به نفع کسي نيست بنابراين وقتي تحريم را نادرست مي‌دانيم در برابر عمل نادرست آماده‌ايم ،ايستادگي کنيم و آن عمل نادرست را از بين ببريم. دولت دوازدهم اين آمادگي را دارد، اميدوارم شرايط لازم براي چنين حرکتي آماده شود.
رييس جمهوري در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگار افه اسپانيا درباره اينکه شما در دور اول رياست جمهوري گفتيد عده‌اي اجازه ندادند به همه وعده‌ها عمل کنيد و در دور دوم هم قول داديد مردم به آزادي بيشتري دست پيدا کنند در حالي که مخالفان شما هستند؟، تصريح کرد: به طور طبيعي در جامعه ما افکار همه واحد نيست و در زمينه مسايل اجتماعي، فرهنگي و سياسي، نظرات همه مردم  کشور يکسان نمي باشد، ما 80 ميليون جمعيت هستيم با آزادي‌هايي که داريم. يکسري مسايل جزو اصول و فرهنگ، دين و قانون اساسي است و همه قبول داريم، يکسري موارد هم هست که نظرات واحد نيست، و اصولا انتخابات براي همين است که مردم پاي صندوق آراء بگويند در 4 سال آينده چه راهي را مي خواهند و همه آنرا قبول کرديم . بحث 24 ميليوني که به من رأي دادند يا 4 ميليوني هم که در صف بودند و مي‌توانستند رأي بدهند، نيست، بحث اين است که اکثريت قاطع مردم ايران يک راهي را انتخاب کردند. دکتر روحاني اضافه کرد: همانطور که من امروز رييس جمهور همه مردم ايران هستند همه مردم ايران هم اين راه را پذيرفتند نه اينکه معتقد باشند يا مخالف نباشند، ممکن است عقيده نداشته باشد ولي اجرا بر اين مبناست يعني بايد بر مبناي رأي اکثريت، جامعه اداره شود. البته به منافع اقليت هم بايد توجه شود، اما اداره کشور بر مبناي نظر اکثريتي است که در کشور رأي دادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید