گیاهان دارویی کبد را بشناسید

    کد خبر :211031

دنیای ماشینی امروز باعث شده تا بسیاری از موادمصنوعی به صورت موادخوراکی و نوشیدنی به بدن ما سرازیر شوند. این مواد در پالایشگاه بزرگ بدن (کبد) به مواد ارزشمند و مضر و سمی تغییر شکل می‌دهند.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، فارماکولوژی و استاد دانشکده داروسازی تهران به خواص دارویی برخی گیاهان اشاره کرد که محافظ کبد هستند.

شاه‌تره: شاهتره گیاهی است که از قدیم به عنوان مشکلات کبدی دور و استفاده قرار می‌گرفته است. قسمت مورد استفاده اندام هوایی گیاه است. از نظر علمی در سال‌های اخیر تاثیر آن بر حفاظت از کبد ثابت شده است. این گیاه در عطاری‌ها عرضه می‌شود و برای استفاده از آن می‌توان 5 تا 10 گرم آن را با یک لیوان آب به مدت 3 تا 5 دقیقه جوشانید و سپس صاف و میل کرد. محلول به دست آمده تلخ است و بهتر است محلول ولرم را مصرف کرد. در صورت سردشدن ممکن است بعضی از مواد آن رسوب کند. از نظر مقدار مصرف می‌توان همین میزان را روزانه مصرف کرد. نکته مهم اینکه عرق شاهتره تقریبا دارای این خاصیت نیست و فقط به عنوا مایعی با طبیعت سرد برای نثی کردن گرمی می‌تواند مصرف شود.

کنگر فرنگی: گیاهی است که از دوران باستان به عنوان خوراکی و دارویی استفاده می‌شود. در حال حاضر نیز در نقاط زیادی از جهان مورد استفاده خوراکی است. یکی از قسمت‌های مهم مورد استفاده دارویی کنگرفرنگی دانه‌های آن است که محصولات مختلفی از آن تهیه و به بازار عرضه شده است. محصولات ازجمله قرص و کپسول آن در داروخانه‌ها و بدون نسخه عرضه می‌شود. این محصولات علاوه بر محافظت کبد دارای خواص کاهش کلسترول، آنتی‌اکسیدان، کاهش چربی خون و کاهش قندخون است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید