آقای روحانی! بايد گروه رسانه‌اي قوي و منسجم داشته باشيد که نداريد / گروه رسانه‌اي شما ناشيانه و بسته عمل مي‌کنند

    کد خبر :211015

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مصاحبه تلويزيوني هفته گذشته رئيس جمهور روحاني، تقريباً هيچکس را راضي نکرد. خلاصه حرف‌هائي که درباره اين مصاحبه گفته شده و مطالبي که درباره آن نوشته شده اين است که 60 دقيقه وقت رئيس جمهور، مصاحبه کننده، تلويزيون و مردم گرفته شد اما انتظارها برآورده نشد.

مهم اين است که علت ناکارآمدي اين مصاحبه دانسته شود و براي جلوگيري از تکرار اين ناکارآمدي راه‌حلي پيشنهاد شود.

براي درست فهميدن علت و پيدا کردن راه حل، ابتدا لازم است نکته مهمي را به آقاي رئيس‌جمهور گوشزد نمائيم، نکته‌اي که اگر به آن توجه نشود فهميدن علت ناکارآمدي مصاحبه اخير و حتي پيدا کردن و پيشنهاد نمودن راه حل آن هيچ تأثيري در وضعّيت موجود نخواهد داشت.

نکته اين است که شما آقاي رئيس‌جمهور روحاني فقط سه سال ديگر وقت داريد و ضمناً قدرت چنداني نيز در اختيار نداريد. به همين دليل بايد از اين فرصت کم و اين اختيار ناچيز حداکثر استفاده را به عمل بياوريد تا بتوانيد کاري از پيش ببريد، در غير اين صورت فقط درجا خواهيد زد.

این روزنامه در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت: با اين مقدمه اگر به سراغ علت ناکارآمدي مصاحبه شما برويم شايد زودتر به نتيجه برسيم و راه حل را زودتر بيابيم.

شما آقاي رئيس‌جمهور با اينکه فن خطابه را مي‌دانيد، اما از فن بهره‌برداري از رسانه غافل هستيد. رسانه ملي، آنگونه که قانون اساسي مقرر مي‌دارد در اختيار دولت شما نيست. بنابر اين، شما بايد با روش‌هاي درست و زيرکانه از رسانه ملي سهم قانوني خود را بگيريد. براي اين کار، شما بايد گروه رسانه‌اي قوي، منسجم و همفکر با خود داشته باشيد که نداريد. اين واقعيت بارها به شما گفته شد و شما پذيرفتيد ولي براي تغيير هيچ اقدامي نکرديد. وجود عناصر ناهماهنگ با سياست ‌هاي شما در بدنه دولت هم بارها به شما گفته شد و پذيرفتيد و وعده اقدام هم داديد ولي کاري نکرديد. وقتي محورهاي مصاحبه و چگونگي توزيع زمان به تناسب محتوا توسط گروه رسانه‌اي شما مشخص شود و مشاوره درستي با توجه به نياز جامعه و انتظاري که مردم براي شنيدن موضوعات روز جامعه دارند به شما داده شود و شما بر همان مدار سخن بگوئيد، از ظرفيتي که رسانه ملي در اختيارتان قرار مي‌دهد به بهترين وجه مي‌توانيد استفاده کنيد. درست است که رسانه ملي تمايلات خاص خود را دارد ولي در اين زمينه نمي‌توان رسانه ملي را مقصر دانست و سرزنش کرد، اين شما هستيد که بايد از اين ظرفيت که در اختيارتان قرار گرفته حداکثر بهره‌برداري را در جهت برآورده ساختن انتظارات مردم به عمل آوريد.

همين مشکل را شما در مصاحبه‌هاي عمومي با روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها و راديو تلويزيون ‌ها هم داريد. گروه رسانه‌اي شما چنان ناشيانه و بسته عمل مي‌کنند که خبرنگاران عموماً از مصاحبه ‌هاي شما اعلام عدم رضايت مي‌کنند. شما از آزادي رسانه‌ها حرف مي‌زنيد و مي‌دانيم که نظر واقعي تان نيز همين است، ولي گروه رسانه‌اي شما کاملاً عکس نظر شما عمل می کند. اين دوگانگي را اگر برطرف نکنيد، در اين بخش هم مصاحبه هايتان ناکارآمد خواهد بود.

اکنون به سراغ راه حل برويم. قدم اول ايجاد تغيير اساسي در گروه رسانه‌اي رياست جمهوري است، قدم دوم، ايجاد تغييرات اساسي در شيوه مصاحبه‌هاي عمومي است و قدم سوم اينکه در مصاحبه با رسانه ملي علاوه بر تمهيداتي که در زمينه محورها و محتواي مصاحبه بايد انديشيده شود، مصاحبه کنندگان را از ميان خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها انتخاب کنيد. شايد اگر به اين ترتيب عمل شود که در هر مصاحبه تلويزيوني سه خبرنگار از سه روزنامه و خبرگزاري، اعم از موافق و مخالف، سؤال‌کننده باشند و در مصاحبه‌هاي بعدي نوبت به روزنامه‌ها و خبرگزاری های ديگر برسد، مصاحبه شما از حالت فعلي خارج شود و به همان چيزي تبديل شود که مطلوب است. چنين مصاحبه‌اي مي‌تواند نيازهاي اطلاعاتي مردم را برطرف کند و رسانه ملي را نيز از زير سؤال خارج نمايد.

اين شيوه، که به احتمال زياد شيوه موفقي خواهد بود، مي‌تواند الگوئي باشد براي آيندگان و آغازي باشد براي پديد آمدن تحول در نحوه سخن گفتن مسئولان کشور با مردم. اين را هم لازم است با صراحت به اطلاع شما آقاي رئيس‌جمهور برسانيم که تصور نشود مشکل دولت شما با تنظيم صحيح مصاحبه هايتان حل مي‌شود. شما در دولت، چه در سطح وزرا و چه در بدنه، به ويژه استانداران و فرمانداران، به يک خانه تکاني اساسي نياز داريد. اگر اين دو کار را هرچه زودتر انجام دهيد موفقيت دولت شما قطعي است و اگر کوتاهي کنيد، نه فقط دولت شما بلکه حتي کارائي نظام نيز زير سؤال خواهد رفت و معلوم نيست انتظار چه حوادثي را بايد کشيد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید