کد دریافت تسهیلات به مبتلایان به سرطان

    کد خبر :210790

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آخرین آمار سرطان در کشور گفت: مکانیسمی طراحی شده که به هر فرد مبتلا به سرطان کد موقتی داده می‌شود که بتواند از تسهیلات لازم استفاده کند.

دکتر علیرضا رئیسی در همایش پویش‌ملی مبارزه با سرطان گفت: حدود ۴ سال است که وزارت بهداشت بحث سرطان را جدی گرفته است و هدف از این پویش‌ها اهمیت سرطان، برنامه ها و در نهایت پیامی است که باید در زمینه سرطان به مسئولان برسانیم.

وی افزود: در صورتی می توانیم در مقابل این بیماری موفق باشیم که هر کس در زمینه مراقبت های فردی اقدامات لازم را انجام دهد همچنین مراقبت هایی نیز توسط جامعه و سیاست گذاران انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: تنها ۲۵ درصد از حفظ سلامت در اختیار وزارت بهداشت است و ۷۵ درصد دیگر وابسته به همکاری‌های بین بخشی است.

وی همچنین تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان بر اساس اصلاح فرآیندها و تلاش مسئولان طی ۴ سال اخیر موفق به اعلام آمار مبتلایان سرطان در کشور شده است.

وی ادامه داد: باید بدانیم که چه تعداد بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد و در هر استان پراکندگی سرطان به چه صورت است. مشکلات زیادی در این راستا وجود داشت و تنها آماری که از سرطان‌ها داشتیم بر این اساس بود که کسی یک برگ پاتولوژی داشت و می‌گفتیم سرطان دارد. استخراج شیوع و بروز سرطان بر اساس جمعیت کار بسیار دشواری بود.

رییسی گفت: بحث ارزیابی و جمع‌آوری اطلاعات در سال ۹۴ به طور غیر الکترونیک بود و بر اساس برگه‌های پاتولوژی بیماران صورت می گرفت، یکی دیگر از مشکلات پالایش و تکرارگیری ثبت آمار بود که به دلیل عدم پیوستگی کشوری سامانه صورت می گرفت.

همچنین اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین سه معاونت تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان امضا شد و بر اساس این تفاهم‌نامه، این سه معاونت به یک زبان مشترک رسیدند و اطلاعات مربوط به سرطان جمع آوری شد.

وی افزود: سامانه ای با نام سیمای سرطان طراحی شده و البته نیازمند ارتقا است اما این سامانه در زمینه تکرارگیری و لینک هایی که برقرار می کند می تواند در زمینه ثبت اطلاعات بسیار موثر واقع شود.

رییسی اظهار کرد: سامانه‌ای طراحی شده که اگر فردی مبتلا به سرطان شد بتوانیم اطلاعات مرتبط به بیمار را از درمانگر ها و پاتولوژیست ها دریافت کنیم و به این افراد یک کد موقت داده می شود که روند درمان بر اساس آن صورت می گیرد. در این صورت فرد بیمار وارد سامانه شده و می تواند از تسهیلات بسیار خوبی را دریافت کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت برای اولین بار گزارشی از میزان سرطان اعلام کرد: تعداد مبتلایان به سرطان در ۳۱ استان بیش از ۱۰۹ هزار نفر است شایع ترین سرطان ها در خانم ها به ترتیب سرطان پستان، روده بزرگ، سرطان پوست، سرطان معده و سرطان تیروئید هستند.

وی ادامه داد: شایع ترین سرطان ها در آقایان به ترتیب سرطان معده، پوست، پروستات، روده بزرگ، مثانه است.

به گزارش مهر، وی در آخر یادآور شد: به طور کلی در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۲۷ نفر مبتلا به سرطان بوده و در مردان نیز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۷۳ نفر به سرطان مبتلا شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید