۱۰۰۰ متخصص سرطان در کشور داریم

    کد خبر :210784

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در ایران حدود ۱۰۰۰ متخصص سرطان داریم و امکانات خوبی نیز برای درمان سرطان در کشور وجود دارد.

دکتر رضا ملک‌زاده در همایش روز ملی مبارزه با سرطان اظهار کرد: ما ۶۳ نهاد مردمی داریم که در زمینه مبارزه با سرطان فعالیت می‌کنند. همچنین در کشور ۳۴ مرکز تحقیقاتی هستند که فقط کار آنها تحقیق درباره سرطان است.

وی افزود: در سال‌های گذشته بیش از ۱۰ هزار مقاله در خصوص سرطان ارائه کرده‌ایم که بیشتر آنها درباره سرطان سینه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تحقیقات ما نشان داده که یکسری ریسک فاکتور مخصوص ایران داریم که خطر ابتلا به سرطان را بیشتر می‌کند.

ملک‌زاده تصریح کرد: مصرف تریاک، قلیان، بهداشت پایین دهان و نوشیدن مایعات داغ از جمله عواملی است که در ایران بسیار مشهود است و در نهایت منجر به انواع سرطان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: ما در سه سال گذشته ۵۰ پروژه مهم را در زمینه تحقیقات سرطان با هزینه ۱۲ هزار میلیارد تومان کلید زدیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: نظام ثبت سرطان می‌تواند به ما بگوید که چه سرطان‌هایی در کشور کم و زیاد می‌شود و این گزارش‌ها باعث می‌شود که ما رویکرد واقعی به سرطان داشته باشیم.

ملک‌زاده گفت: سرطان‌ها باعث مرگ زودرس می شوند و اغلب کسانی که در سنین جوانی به این بیماری مبتلا شده‌اند، فوت می‌شوند که می‌توان از آن جلوگیری کرد.

وی افزود: با وجود اینکه سرطان معده در سراسر دنیا رشد پایینی دارد، اما همچنان سرطان در میان مردان ایرانی است که ما تحقیقاتی را درباره این موضوع شروع کرده‌ایم.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ۳۰ درصد سرطان‌ها مربوط به سرطان‌های گوارشی است. با توجه به افزایش عمر در میان مردم، سرطان‌ها در سال‌های آتی افزایش خواهد داشت ولی هیچ‌وقت نمی‌توانیم نام این شیوع را سونامی بگذاریم، زیرا آمار ایران در سرطان نیز از متوسط جهانی پایین‌تر است.

ملک‌زاده تصریح کرد: سیگار، الکل، ناس، تریاک و مشتقات آن، از جمله مسائلی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، تقریباً ۳۰ درصد از سرطان‌ها به چاقی مربوط می‌شود، ۳۰ درصد از زنان ایرانی به چاقی مبتلا بوده و ۲۵ درصد از مردان نیز چاق هستند.

وی بیان کرد: حداقل ۱۰ درصد ایرانیان به صورت تفریحی تریاک مصرف می‌کنند؛ در برخی از استان‌ها از سن ۴۰ سالگی به بالا تریاک را به صورت روزانه مصرف می‌کنند که خطر ابتلا به سرطان در آنها افزایش زیادی خواهد داشت.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در ایران حدود ۱۰۰۰ متخصص سرطان داریم و همچنین امکانات خوبی برای درمان سرطان در کشور وجود دارد؛ تقریبا ۳۰ درصد از هزینه‌های سرطان مربوط به هزینه دارو می‌شود.

ملک‌زاده افزود: برای پیشگیری از سرطان به طور مرتب مسواک زدن، حفظ بهداشت دهان، مصرف میوه و سبزیجات تازه، مصرف آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، مصرف گوشت سفید و به خصوص ماهی و حفظ وزن مناسب و تحرک بدنی کافی، از جمله عواملی است که از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.

به گزارش مهر، وی خاطرنشان کرد: مصرف ویتامین‌ها از سرطان‌ها جلوگیری نمی‌کند اما ثابت شده قرص آسپرین از سرطان روده جلوگیری می‌کند؛ مردان و زنان در سنین بالای ۵۰ سال می‌توانند روزانه یک قرص آسپرین ۸۰ مصرف کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید