وزارت جهاد کشاورزی و اتاق ایران موافقتنامه صدور گواهی حلال امضا کردند

    کد خبر :21066

در نشست امروز شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، موافقت‌نامه صدور گواهی حلال و کالاهای صادراتی کشور بین رئیس اتاق ایران و نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی امضا شد.

به گزارش ایلنا، شافعی با تأکید بر اهمیت غذاهای حلال در بازار امروز گفت: موضوع حلال با سرعت قابل‌توجهی در حال گسترش و افزایش است. گفته می‌شود حجم تجارت حلال مالزی سالیانه یک هزار میلیارد دلار است که البته به نظر می‌رسد فراتر از این میزان باشد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به رویکرد مثبت همه کشورها ازجمله کشورهای غیر اسلامی به موضوع حلال گفت: به نظر می‌رسد در آینده بازار حلال بازار بزرگ‌تری باشد و ایران هم به لحاظ جایگاه جغرافیایی و هم از نظر جایگاه در میان کشورهای اسلامی باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به امضای موافقت‌نامه مذکور گفت: این موافقت‌نامه باهدف استفاده از ظرفیت بازار بین‌المللی غذاهای حلال منعقد می‌شود.

محمدرضا کرباسی شفافیت بیشتر در صدور گواهی حلال، جلوگیری از صدور گواهی‌های جعلی در ایران و به رسمیت شناختن لوگوی حلال ایکریک برای کالاهای صادرات محور را از اهداف انعقاد این موافقت‌نامه عنوان کرد.

طبق گفته‌های کرباسی همکاری مشترک در راستای توسعه صنعت حلال در داخل کشور و همکاری اتاق ایران با کشورهای دیگر در راستای تولید کالای حلال به‌ویژه در موضوع صید و ذبح از دیگر اهداف انعقاد این موافقت‌نامه است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران افزود: تاکنون 1300 گواهی حلال توسط ایکریک صادرشده است و اکثریت کشورهای جهان لوگوی حلال ایکریک را به رسمیت می‌شناسند. کرباسی همچنین از هدف‌گذاری این سازمان برای گرفتن سهم یک میلیارد دلاری از تجارت جهانی 90 میلیارد دلاری غذای حلال در جهان خبر داد.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی که برای انعقاد موافقت‌نامه به اتاق ایران آمده بود، نیز گفت: سعی ما این است که آنچه خداوند برای بندگان خود فراهم کرده، به‌صورت حلال تولید و مصرف شود.

آیت‌الله عالمی افزود: تغذیه برای روح و جسم همه افراد موضوعی اساسی است و به‌راحتی ‌نمی‌توان از آن عبور کرد به همین دلیل در همه مراحل باید نظارت کافی بر موضوع حلال باشد.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به استفاده از گواهی حلال کشور مالزی در ایران گفت: اساسنامه برند مالزی براساس چهار مذهب رسمی فقه اهل سنت است و هیچ توجهی به مذهب شیعه ندارد. درحالی‌که ایرانی‌ها با غرور از این برند استفاده می‌کنند.

آیت‌الله عالمی تأکید کرد: هدف ما این است که به معنای واقعی کلمه فقه شیعه را عملی کنیم و در این راستا باید بتوانیم برند حلال خود را داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به استانداردهای بین‌المللی غذای حلال گفت: استانداردهای غذای حلال توسعه‌یافته‌اند و همه واحدهای کشور هم باید این استانداردها را رعایت کنند تا در آینده در انطباق استانداردهای بین‌المللی با واحدهای کشور مشکلی پیش نیاید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید