قیمت ارز باید کمتر از 4000 تومان باشد/ قیمت دلار در روزهای آینده کاهش می یابد

    کد خبر :209957

بالا رفتن قیمت دلار تأثیر زیادی ـ چه مستقیم یا غیرمستقیم ـ بر قیمت کالاهای وارداتی و حتی تولیدات داخلی نیز دارد. برخی دلیل این گرانی را تقاضای روانی در بازار می دانند و برخی با عینک سیاسی به موضوع می نگرند و نوسانات موجود را مرتبط با برجام و تصمیمات اخیر ترامپ می دانند.

اما بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که دلیل بالا رفتن قیمت ارز، علاوه بر دلایل روانی آن، فعال نبودن بانک مرکزی در بازار است، به این صورت که بانک مرکزی نتوانسته، تعادل درستی بین عرضه و تقاضا برقرار کند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: هم اکنون نرخ ارز دچار فضای روانی شده و یک فضای احساسی و سفته بازی در بازار حاکم شده که البته دلیل آن عدم حضور فعال بانک مرکزی در بازار ارز است.

اگر بانک مرکزی حضور فعالی داشته باشد، کار را مدیریت کرده و مانع این کارها می شود. در حال حاضر اتفاقی در کشور ما رخ نداده که یکباره با چنین جهش ارزی مواجه شویم. زمانی بود که تورم در اقتصاد ما بیش از 40 درصد بود و باعث جهش ارزی می شد، ولی اکنون که ما افزایش تورمی نداشته ایم!

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: نرخ تورم بر اساس گزارش بانک مرکزی در این سال ها، تک رقمی بوده؛ بنابراین، انتظار ما از نرخ ارز متناسب با کاهش نرخ تورم تغییرات کمتری نسبت به گذشته است. از سوی دیگر، افزایش قیمت نفت و حجم فروش نفت در اقتصاد ما و همچنین افزایش میزان درآمد نفتی در اقتصاد ما تأثیرگذار است.

این نماینده مجلس گفت: ما در گذشته نفت را با قیمت 25 تا 30 دلار هم فروخته ایم، ولی اکنون بالای 60 دلار معامله می شود؛ یعنی منابع ارزی کشور رو به افزایش است؛ بنابراین، در این شرایط، باید یک رابطه منطقی بین نرخ ارز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: البته یکی از عوامل تأثیرگذار در ماه های اخیر، تراز منفی کشور بود. در 9 ماهه اخیر، 6 میلیارد دلار تراز بازرگانی مان منفی شده و این وضعیت مناسبی نیست. عامل منفی تأثیرگذار در نرخ ارز هم داریم اما مجموعه همه اینها باعث نمی شود که این میزان افزایش نرخ ارز داشته باشم.

وی گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت ارز انفعال بانک مرکزی در مقابل شرایط روانی بازار است، بانک مرکزی ما باید فعال باشد. نباید منفعل عمل کند؛ به عبارت دیگر، باید منابع و مصارف را تعیین کند. باید فضای بازار را به دست بگیرد و عرضه و تقاضا را کنترل کند، این عدد که بالا رفته، اصلا منطقی نیست و عدد آن باید با مدیریت بانک مرکزی کاهش پیدا کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که به نظر شما عدد منطقی برای نرخ ارز چقدر است، گفت: باید این موضوع محاسبه شود و تغییرات نرخ تورم در تغییرات نرخ ارز و همچنین نرخ ارزی که در سال 92 آزاد شده، منطبق برآورد کرد. تصور من این است که باید نرخ ارز زیر 4000 تومان باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی در پاسخ به اینکه با توجه به اوضاع اقتصادی فکر می کنید، وعده مسئولان برای کاهش نرخ ارز در روزهای آتی محقق خواهد شد، گفت: اگر بانک مرکزی با ارائه اطلاعات دقیق و مدیریت بازار و روان سازی بازار عرضه و تقاضا فعال عمل کند، می توان امیدوار بود که نرخ ارز کاهش پیدا کند.

وی گفت: تقاضای موجود در بازار یک تقاضای روانی است و نگرانی مردم از افزایش قیمت ارز تقاضا در اقتصاد را تشدید کرده است و این تقاضا، تقاضای واقعی نیست، بلکه تقاضای واقعی، تقاضا برای تولید و واردات دستگاه های مورد نیاز در شرکت های خصوصی برای تولید است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید