ابزار دقیقی برای حذف «کنکور» وجود ندارد

    کد خبر :209870

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس گفت: در حال حاضر ابزار دقیقی برای حذف کنکور در دست وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم نیست و حذف کنکور به راحتی اتفاق نمی‌افتد.

محمد بیراوندی رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در خصوص «اختلاف‌نظر وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص حذف کنکور سراسری»، اظهار داشت: به دلایل زیاد از جمله تغییر ساختار نظام تعلیم و تربیت و اضافه شدن پایه ششم و نیز حذف برخی امتحانات نهایی، در حال حاضر ابزار دقیقی برای حذف کنکور در دست آموزش و پرورش و وزارت علوم وجود ندارد و حذف کنکور به راحتی اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید راهکارهایی دیده شود.

به گزارش فارس:رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس افزود: تعدادی از رشته‌های خاص دانشگاهی اشباع شده‌اند و دیگر نیازی به برگزاری آزمون برای آنها وجود ندارد و حتی نمی‌توانیم ظرفیت این رشته‌ها را در دانشگاه تکمیل کنیم. از طرف دیگر برخی رشته‌های خاص نیز با تراکم روبه‌رو است؛ برای نمونه سال گذشته هشت هزار نفر برای رشته پزشکی از میان 590 هزار داوطلب، انتخاب شدند.

بیرانوندی اضافه کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش این موضوع مطرح شده است که چند درس از پایه یازدهم به صورت نهایی برگزار شود، اما باید حواس‌مان باشد که ابزاری برای سنجش 60 تا 70 درصد از شرکت کنندگان در کنکور سال جاری که قبول نشده و پشت کنکور مانده‌اند وجود ندارد؛ در حالی که آنها می‌خواهند دوباره در کنکور شرکت کنند.

وی در خصوص «وضعیت بودجه‌ آموزش و پرورش در سال 97»، بیان داشت: موضوع کسری بودجه آموزش و پرورش فقط به امسال بازنمی‌گردد، بلکه آموزش و پرورش این کسری را سال‌ها یدک می‌کشد؛ چرا که هر سال توجه کمتری به کسری سال‌های قبل وجود دارد و ما احساس می‌کنیم که فقط کسری مربوط به همین یکسال است.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس یادآور شد: دولت تلاش‌های قابل توجهی در این خصوص داشته است اما برخی دردها در این خصوص پابرجاست.

بیراوندی با اشاره به اقدامات مجلس در افزایش بودجه آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از سه هزار میلیارد تومان به سقف بودجه تقدیمی دولت اضافه کرده‌ایم؛ ضمن اینکه در سال جاری موضوع حامل‌های انرژی را داشتیم که از این طریق، کمک قابل توجهی به آموزش و پرورش می‌شود و کمیسیون تلفیق هزار میلیارد تومان نیز به موضوع نوسازی مدارس اختصاص داده است که باید این موارد در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

وی متذکر شد: با توجه به کسری بودجه سال‌های گذشته آموزش و پرورش، باقی ماندن برخی مطالبات فرهنگیان و وجود برخی مدارس فرسوده، این بودجه کفاف آموزش و پرورش را نمی‌دهد و نیازمند چاره‌اندیشی اساسی است.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس ابراز داشت: قرار است رتبه‌بندی معلمان انجام شود و در آن به معیشت، صلاحیت و منزلت فرهنگیان توجه شده و به آن کمک شود اما سالیان سال است می‌گوییم قصد اجرا آن را داریم، ولی هر سال این موضوع را به سال دیگر موکول می‌کنیم و هنوز توفیق عملیاتی کردن آن را نداشته‌ایم چرا که اعتبار خاص خود را می‌خواهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید