سرمایه گذاری عربستان در خط لوله رقیب گاز ایران

    کد خبر :209704

معاون نخست وزیر ترکمنستان در امور سوخت و انرژی گفت، عربستان در حال سرمایه گذاری قابل توجهی در ساخت خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند، موسوم به خط لوله تاپی است.

 

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه خبری آذرنیوز، معاون نخست وزیر ترکمنستان در امور سوخت و انرژی گفت، عربستان در حال سرمایه گذاری قابل توجهی در ساخت خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند، موسوم به خط لوله تاپی است.

مقصد بابایف، معاون نخست وزیر ترکمنستان در نشست دولت این کشور گفت، بر اساس موافقتنامه های منعقده در می 2016، اعتباراتی از سوی صندوق توسعه عربستان برای خط لوله تاپی اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش قربانقلی بردی محمدوف، رئیس جمهوری ترکمنستان گفته که اجرایی شدن پروژه تاپی می تواند از نظر برقراری امنیت انرژی و توسعه پایدار در منطقه اهمیت قابل توجهی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد که احداث خط لوله انتقال گاز تاپی که از طریق آن گاز به بزرگترین کشورهای آسیای جنوب شرقی انتقال خواهد یافت، یک عامل مهم در توسعه اقتصاد منطقه خواهد بود و به حل مسائل اجتماعی و بشردوستان و تقویت صلح و ثبات کمک خواهد کرد.

رئیس دولت ترکمنستان نیز گفته، سرمایه گذاری های اختصاص یافته از سوی صندوق توسعه عربستان نشان دهنده علاقمندی بالای سرمایه گذاران خارجی به ساخت خط لوله تاپی است.

وی افزود: ـترکمنستان و عربستان از کشورهایی هستند که دارای منابع طبیعی گسترده ای هستند و این شرایط مساعدی را برای توسعه همکاری های بین دولتی در بخش سوخت و انرژی و سایر بخش ها فراهم می سازد.»

احداث بخش ترکمنی خط لوله تاپی در دسامبر 2015 آغاز شده است. طول کل این خط لوله 1814 کیلومتر خواهد بود که 214 کیلومتر آن از ترکمنستان، 774 کیلومتر از افغانستان، 826 کیلومتر از پاکستان عبور خواهد کرد و به منطقه فازیلکا در مرز با هند خواهد رسید. هزینه اولیه این پروژه 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

با توجه به عبور خط لوله تاپی از خاک افغانستان، مسائل تامین مالی و امنیت از مهمترین موانع اجرایی شدن این پروژه به شمار می رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید