کارشناسان ایرانی مراقب تحلیل‌های خود باشند/ طرح کارگروه” اصلاح برجام” جنبه سیاسی دارد

    کد خبر :209649

استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل درباره نتیجه احتمالی کارگروه اصلاح برجام گفت: آمریکا بر روی یک سری مسائل پافشاری می کند اما اینکه همه طرفین برای مذاکره مجدد متقاعد شوند، بعید به نظر می رسد.

«یوسف مولایی»، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره طرح اخیر آمریکا مبنی بر تشکیل کارگروه “اصلاح برجام” برای رسیدن به توافق جانبی گفت: یک قرارداد دو بعد سیاسی و حقوقی دارد. این رویکرد ترامپ جنبه سیاسی دارد و اگر بخواهد به نتیجه برسد باید متناسب با قوانین بین المللی عمل کند و طرف های اروپایی، روسیه و چین را هم با خود همراه کند؛ در حالی که ما هیچ عدله حقوقی در این باره نمی بینم.

او افزود: اینکه این کارگروه نهایتا به کجا برسد هنوز به طور قطعی نمی توانیم درباره آن صحبت کنیم. نتیجه این مذاکرات اصلاح متن توافق نامه است اما نمی توان به راحتی تغییری در برجام ایجاد کرد.

مولایی اضافه کرد: درباره اینکه اتحادیه اروپا قصد مقاومت دارد یا خیر بستگی به رویکرد آمریکا و ایران دارد. اتحادیه اروپا روی اصل برجام مشکلی ندارد ویک طرفه هم نمی شود آن را نقض یا بی اعتبار کرد. آمریکا روی یک سری مسائل پافشاری می کند اما اینکه همه طرفین برای مذاکره مجدد متقاعد شوند، بعید به نطر می رسد. در نهایت اگر تلاش های ترامپ برای اصلاح برجام به نتیجه برسد باز این اتحادیه اروپا، ایران و روسیه و چین هستند که باید تصمیم نهایی را بگیرند. البته به نظر من، این موضوع را نخواهند پذیرفت.

در گفت و گو با برنا در پایان تاکید کرد: کارشناسان ایرانی روابط بین الملل باید بسیار حساس و دقیق باشند تا مبادا با تحلیل های نادرست به ضرر کشور و به نفع آمریکا عمل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید