رکورد اجرای شبکه‌های آبیاری در کشور شکسته شد

    کد خبر :209502

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان این که ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی خوزستان از مجموعه ۵۵۰ هزار هکتار احیا شده است، گفت: رکورد اجرای شبکه‌های آبیاری در کشور در دو سال گذشته با این پروژه شکسته شد.

علی‌مراد اکبری در نشست خبری به مناسبت گزارش عملکرد پروژه‌های حوزه آبادان و خرمشهر در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی ایلام و خوزستان معروف به پروژه مقام معظم رهبری در استان خوزستان اظهار کرد: رکورد اجرای شبکه‌های آبیاری در کشور در دو سال گذشته با این پروژه شکسته شد.

وی افزود: آبیاری انجام شده در سطحی بالغ بر ۲۸۷ هزار هکتار انجام شده که به این منظور ۱۹ میلیون متر شبکه آبرسانی انجام شده که به اندازه ۱.۵ برابر فاصله ایران تا استرالیا است.

اکبری گفت: ۲۸ میلیون متر زهکش زیرزمینی در این پروژه انجام شده است (۲۸ هزار کیلومتر) که معادل ۵ برابر ایران تا کشور فرانسه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک ادامه داد: از دو سال گذشته با وزارت نیرو بر سر فاز دوم این طرح بحث صورت گرفت و این وزارتخانه در ابتدا قبول نمی‌کرد که برای فاز دوم آن آب بدهد اما با دستور مستقیم رئیس‌جمهور و انجام بحث‌های طولانی فنی این آب اختصاص یافت.

اکبری گفت: ۱.۵ میلیارد دلار برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان اختصاص داده شده و شرکت جهاد نصر به عنوان کارفرما انتخاب شده است.

به گزارش تسنیم،وی ادامه داد: وزارت نیرو در ابتدای امر اعلام کرده بود تنها برای ۳۵۰ هزار هکتار می‌تواند آب اختصاص دهد به همین منظور بود که در ابتدای پروژه با ۳۱۲ هزار هکتار کار شروع و آبرسانی انجام شد و اقدامات لازم برای اجرای فاز دوم و تکمیل پروژه ۵۵۰ هزار هکتار در دست انجام است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: این طرح منجر به اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم مردم منطقه و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها و توسعه شاخص‌های انسانی و غیره می‌شود که با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب اجرایی شده است.

اکبری گفت: این طرح در قالب ۲۰۶ پروژه در ۴۰ ناحیه عمرانی با مشارکت ۷۰ پیمانکار، ۲۶ مشاور و حدوداً ۷۰ هزار و ۸۰۰ نفر نیروی انسانی در حال انجام است.
ساخت ماشین‌آلات زهکشی و آبیاری صددرصد ایرانی برای پروژه

وی با اشاره به اینکه تمام تجهیزات و ماشین‌آلات این طرح با استفاده از توان داخلی فراهم شده است گفت: ویژگی خوب این طرح است که ماشین‌آلات بومی‌سازی و باعث شده صنعت کشور برای انجام این کار ماشین‌آلات زهکشی و آبیاری بزند که این امر برای اولین بار است که تمام ماشین‌آلات به صورت صددرصد ایرانی ساخته و در پروژه مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از ۱.۵ میلیارد دلار اختصاصی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام ۱۰۰ میلیون دلار به وزارت نیرو داده شد تا شبکه‌های اصلی را تکمیل کند.

اکبری اضافه کرد: از سال‌های ۸۷ تا ۹۲، ۶۶ هزار شبکه اصلی کشیده شده بود اما از سال ۹۳ به بعد ۲۱۲ هزار شبکه اصلی و ۱۶۰ هزار هکتار بازسازی و نوسازی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۴۰ هزار هکتار از این پروژه زیر کشت رفته و پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۴۰ هزار هکتار زیر کشت رفته است و این پروژه می‌تواند در خوزستان پایداری ایجاد کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در فاز ۲ پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی ایلام و خوزستان با دستور رئیس‌جمهور از وزارت نیرو خواسته شده تا همکاری‌های لازم انجام شود و دیگر مشکلی برای آبرسانی نخواهیم داشت.

اکبری با بیان اینکه آب مصرفی خوزستان ۱۱ میلیارد متر مکعب است گفت: با اختصاص ۶ میلیارد متر مکعب آبی که از وزارت نیرو می‌خواهیم به ۱۷ میلیارد خواهد رسید.

وی افزود: در استان ایلام نیز ۹۰ درصد کار آبیاری به صورت تحت فشار انجام شده است که با این کار حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب آب در کل پروژه صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید