مرتضی بانک در برنامه تلویزیونی: فرضیه قاچاق از مناطق آزاد از اساس غلط است /کنترل خروج کالا از منطقه آزاد در حوزه اختیارات مناطق آزاد نیست

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۳:۱۱
    کد خبر :209355

مدیرعامل سازمان مناطق آزاد و مشاور رئیس جمهور گفت: مسیر فعلی مناطق آزاد مسیر درستی است، ایرادهایی که قبلا به مناطق آزاد می گرفتند در مناطق آزاد جدید رفع شده و با تعامل خوب با مجلس امیدواریم این مناطق جدید رأی بیاورند.
مرتضی بانک مدیرعامل سازمان مناطق ازاد و مشاور رییس جمهور در یک برنامه تلویزیونی فرضیه قاچاق از مناطق آزاد را از اساس غلط دانست و گفت: قاچاق برای مناطق آزاد یک زهر است و اولین ضرر کننده از این موضوع خود مناطق آزاد است. مناطق آزاد دروازه قاچاق نیستند.

مرتضی بانک در ارزیابی خود از عملکرد مناطق آزاد گفت: با توجه به شرایط حاکم و اعتبارات مناطق آزاد که زمانی آغاز به کار کرده اند هیچ زیرساختی نداشته اند، می توان نمره ۱۵ به بالا به عملکرد مناطق آزاد داد.

مرتضی بانک مشاور رییس جمهور در برنامه ثریا در واکنش به مقایسه های عجیب مجری برنامه هم گفت: این برنامه را مردم می بینند؛ واقعیت و حقیقت را بگوییم.

مرتضی بانک در برنامه تلویزیونی: فرضیه قاچاق از مناطق آزاد از اساس غلط است /کنترل خروج کالا از منطقه آزاد در حوزه اختیارات مناطق آزاد نیست / مناطق آزاد هر کاری کرده از جیب خودش پرداخت کرده است /کنترل خروج کالا از منطقه آزاد در حوزه اختیارات مناطق آزاد نیست /صادرات از مناطق آزاد در سال 96 به یک میلیارد دلار خواهد رسید /کنایه های صریح به رویکرد صداوسیما نسبت به مناطق ازاد

به گزارش نامه نیوز،اهم اظهارات مدیرعامل سازمان مناطق آزاد را در ادامه بخوانید؛
*(در پاسخ به سئوال مجری برنامه که مناطق آزاد تا چه میزان به اهداف خود نزدیک شده اند): تسهیل در توسعه و عمران، صادرات و سرمایه گذاری، مبادلات کالا و تجارت و سرمایه گذاری خارجی از مهم ترین اهداف اولیه مناطق آزاد بوده اند. قانون مناطق آزاد مترقی و قوی است و قانونگذار به خوبی به آن توجه کرده است.

*در حال حاضر مناطق آزاد از یک پیکره یکسان و همگون در اقتصاد کشور بهره می برند. این مناطق تا حدودی توانسته اند به بخش مهمی از اهداف خود دست یابند.

* رعایت نسبت اعتبارات عمرانی و جاری یکی از موفقیت های مناطق آزاد بوده است؛ به طوریکه ۷۰ درصد اعتبارات صرف پروژه های عمرانی و ۳۰ درصد صرف هزینه های جاری شده است. یکی از آرزوهای اقتصاد کشور رعایت این مسئله است که در مناطق آزاد محقق شده است

*کنترل خروج کالا از منطقه آزاد در حوزه اختیارات مناطق آزاد نیست

*( درباره اشتغالزایی مناطق آزاد): تقریبا در چهار سال گذشته حدود ۷۶ هزار نفر در مناطق آزاد مشغول به کار شده اند. در حال حاضر ۱۸۰ هراز نفر در مناطق ویژه اقتصادی مشغول به کار هستند.

* صادرات از مناطق آزاد در سال جاری به یک میلیارد دلار خواهد رسید، تاکنون در مناطق آزاد ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی انجام و ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز مجوز جدید صادر شده است.

* مناطق آزاد جدید با رعایت محدویت در مساحت تعریف شده اند، درباره ایجاد مناطق آزاد جدید با مجلس در تفاهم هستیم. یکی از مهم ترین موارد مناطق آزاد جدید، وجود زیرساخت های لازم است که با پیگیری های هر دو نهاد مناطق آزاد و مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

* مهم ترین اقدام در زمان کوتاه مدیریت جدید در مناطق آزاد اعمال پنجره واحد گمرکی در مناطق آزاد است که در ارس و اروند عملیاتی شده و در بقیه مناطق نیز تا پایان سال انجام می شود که بر اساس آن همه موارد ورودی و خروجی به منطقه ثبت می شود.

* با توجه به شرایط حاکم و اعتبارات مناطق آزاد که زمانی آغاز به کار کرده اند هیچ زیرساختی نداشته اند می توان نمره 15 به بالا به مناطق آزاد داد.
* اگر منطقه آزاد ما را با منطقه آزاد کشورهای دیگر مقایسه می‎کنید باید صداوسیمای ما را هم با صداوسیمای آن کشور مقایسه کنید.

*(در واکنش به فیلم ها و اسلایدهای پخش شده در برنامه): تصاویر پخش شده درباره جزیره قشم عمدتا قدیمی است و هر بار از بایگانی خارج و پخش می شود، بیکاری در قشم نرخی 6.5 درصدی دارد که نصف آمار ایران است، برخی مناطق در قشم اصلا در محدوده منطقه آزاد نیست

*کل کشور را با هفت منطقه ای که کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد را با کشور 80 میلیونی ایران مقایسه می کنید؟!! نسبت های کل درآمدی، سرمایه گذاری، صادرات و واردات در کشور را با مناطق آزاد نباید مقایسه کرد .

*مناطق آزاد هر کاری کرده از جیب خودش پرداخت کرده است و باید بخش خصوصی را در این مناطق فعال کرد، مناطق آزاد در گذشته هیچ نداشتند اما امروز به توسعه و عمران که از جمله اهداف اولیه است رسیده اند. مناطق آزاد را باید با نقاط همجوار در کشور مقایسه کرد آیا می توان صدا و سیما را با تلویزیون های دنیا مقایسه کرد؟

* مناطق آزاد به همه اهداف نرسیده اند ولی در مسیر خوبی قرار دارند و مشغول رفع اشکالات هستند، در کل 4 سال ، مناطق آزاد 7 میلیارد دلار واردات و 2.4 میلیارد دلار صادرات داشته است، روند صادرات در مناطق آزاد رو به افزایش است.

*250 واحد فعال صنعتی در منطقه آزاد ارس مشغول به کار هستند، یک واحد گلخانه ای 50 هکتاری با آخرین تکنولوژی های جدید و بروز دنیا در این منطقه کار می کند که در کشور نمونه و الگوی موفقی است . در منطقه آزاد انزلی تنها یک واحد صنعتی 1500 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

*مسیر فعلی مناطق آزاد مسیر درستی است، ایرادهایی که قبلا به مناطق آزاد می گرفتند در مناطق آزاد جدید رفع شده و با تعامل خوب با مجلس امیدواریم این مناطق جدید رأی بیاورند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: هدف گذاری منطق آزاد خوب بوده است

محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در برنامه ثریا گفت: هدف گذاری مناطق آزاد هدف گذاری های خوبی بوده است، بیش از 70 درصد واحدهای مستقر در مناطق آزاد واحدهای کوچک هستند .

وی تصریح کرد: مناطق آزاد نیازمند ورود تکنولوژی های جدید و دانش فنی جدید هستند. جذب سرمایه گذاری خارجی از جمله نیازهای مبرم مناطق آزاد کشور است. از سوی دیگر آسیب شناسی فعالیت های مناطق آزاد انجام شده و خوشبختانه مدیریت جدید مناطق آزاد برای حل مشکلات عزمی جدی دارد .

نماینده مجلس تاکید کرد: مدیریت جدید مناطق آزاد، مشکلات این مناطق را قبول دارد و در تلاش است تا این مشکلات را حل کند . تعامل مناطق آزاد با مجلس شورای اسلامی روند رو به رشد و قابل قبولی داشته است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید