«ببر آسيايي» عامل سه بيماري

    کد خبر :20914

گزش حشراتي مانند پشه تنها يک اذيت و مزاحمت نيست بلکه تهديدي جدي براي بهداشت عمومي محسوب مي شود.
يک پژوهش جديد نشان مي‌دهد که نيش پشه بيش از آنچه تصور مي‌شود عامل انتقال ويروس‌هاي مختلف است.
گزش حشراتي مانند پشه تنها يک اذيت و مزاحمت محسوب نشده بلکه يک تهديد جدي براي بهداشت عمومي محسوب مي‌شود.
براي مثال منشا ويروس زيکا که در سال گذشته گسترش يافت، نيشه پشه بود.
اين پژوهش جديد نشان مي‌دهد که نيش پشه‌ها حتي بيشتر از آنچه  که در گذشته تصور مي‌شد سبب گسترش بيماري‌ها مي‌شود.
هدف محققان اين پژوهش اين بود که دريابند که چگونه پشه‌اي به نام Aedes aegypti(پشه تب زرد) مي‌تواند با يک بار نيش زدن سبب گسترش بيماري هاي متعدد شود.
اين حشره که همچنين سوسک پشه‌ها نيز ناميده مي شود، عامل شناخته شده بيماري‌هايي مانند چيکونگونيا، تب دنگ و ويروس زيکا است.
چيکونگونيا بيماري مناطق استوايي است که از طريق پشه‌ها در آفريقا، هند، کارائيب و آمريکاي جنوبي و مرکزي منتقل مي‌شود. چيکونگونيا به طور معمول با علائم اوليه متعددي همچون تب و کهير همراه است که پس از چند روز اين علائم فروکش مي‌کند اما درد شديد مفصل مي‌تواند براي چند ماه و حتي بيش از يک سال طول بکشد.
تب دنگ، بيماري است که از طريق پشه‌اي به نامAedes aegypti به انسان منتقل مي‌شود. اين پشه که به “ببر آسيايي” مشهور شده‌ است در مناطق استوايي جهان به ‌ويژه آسياي جنوب شرقي از جمله مالزي وجود دارد.
ويروس زيکا (Zika virus) نام يک گونه از ويروس است و از پشه به انسان منتقل مي‌شود. ابتلا به اين ويروس بيشتر در نقاطي از آفريقا و آسياي جنوب شرقي ديده شده است.
زيکا يک فلاوي‌ويروس است و با ويروس‌هاي تب زرد، غرب نيل، چيکونگونيا و دنگ هم‌ خانواده است.
محققان در اين پژوهش بزاق، روده و پاهاي حشرات را براي يافتن نشانه‌هايي از عفونت ويروسي مورد بررسي قرار دادند و دريافتند که 92 درصد از پشه‌ها داراي تست مثبت هر سه ويروس (چيکونگونيا، تب دنگ و ويروس زيکا)هستند.
محققان اين پژوهش اظهار کردند که تحقيقات بيشتري براي درک خطرات بيماري‌هايي که بر اثر نيش پشه بوجود مي‌آيد مورد نياز بوده زيرا برخي از آزمايش‌هاي خون به راحتي نمي‌توانند ويروسي که فرد به آن آلوده شده را شناسايي کنند.
نتايج اين پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید