سایه واردات بی رویه بر صنعت روشنایی کشور

    کد خبر :209063

در حالی که صنعت لوستر و روشنایی جزو پنج برند برتر دنیا به شمار می رود اما در سال های اخیر به دلیل واردات بی رویه و کاهش تولید، صادرات این محصول به بازارهای هدف کاهش یافته است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، لوستر و صنایع روشنایی از صنایع با سابقه در ایران به شمار می رود که با توجه به ظرافت آن و گره خوردن با هنر نیاز به دقت و سلیقه بالایی دارد؛ بنابراین می توان گفت که این صنعت یکی از صنایع موفق در کشور به شمار می رود که گسترش و رونق خود را مدیون ذوق و سلیقه ایرانی می داند.

می توان گفت که انواع چراغ های روشنایی و تجهیزات جانبی و مواد اولیه اصلی آن در داخل تولید می شود و بیشتر واحدهای تولیدی در شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ صنعتی کشور همچون اصفهان، آمل، مشهد و برخی در بابل، یزد و غیره متمرکز شده و متاسفانه آمار درستی از تولید محصولات در این بخش وجود ندارد که خود معضل بزرگی است.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، امارات متحده، عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، سوریه و روسیه مهمترین بازارهای صادراتی صنایع روشنایی ایران در سال های 1390 تا 1395 بوده است.

همچنین بر اساس آمار این سازمان، امارات متحده با 41 درصد، عراق با 32 درصد، آذربایجان با 9 درصد، افغانستان با 6 درصد، ارمنستان با 3 درصد به ترتیب بیشترین میزان صادرات چراغ های روشنایی کشور در سال گذشته را به خود اختصاص می دهند.

به گفته کارشناسان این حوزه مشکلات صادراتی این محصول با شرایط حاکم بر روابط کشورمان و کشورهای حوزه خلیج فارس (امارات متحده عربی)، واردات بی رویه اجزاء و قطعات لامپ و چراغ (ماژور، قاب و غیره)، تغییرات تکنولوژی (روش ساده مونتاژ) و تیراژپایین تولید (سرمایه گذاری در تیراژکم توجیه اقتصادی ندارد) در ارتباط است.

به استناد آمارهای سازمان توسعه تجارت، چین، امارات متحده، آلمان، ایتالیا و ترکیه، پنج کشور عمده صادرکننده چراغ های روشنایی به ایران هستند که به ترتیب چین با 93 درصد، امارات متحده با چهار درصد بیشترین صادرکنندگان و آلمان، ایتالیا و ترکیه هر کدام با یک درصد در رتبه های بعدی قراردارند.

آمارهای جهانی نیز گویای آن است که آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، کره و کانادا بزرگ ترین واردکنندگان و چین، آلمان، آمریکا، ایتالیا، مکزیک، کره و ایتالیا بزرگ ترین صادرکنندگان صنایع روشنایی جهان هستند.

اکنون 400 کارخانه تولیدکننده لوستر در کشور فعال است و 40 هزار نفر به صورت مستقیم و یکصد هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این رسته فعالیت می کنند.

همچنین ایران در صنعت لوستر و چراغ های تزئینی جزو پنج نشان تجاری (برند) دنیا و در کنار کشورهای ایتالیا، چک، فرانسه و چین قرار دارد.

سالانه بیش از 260 میلیون دلار انواع لوستر و روشنایی از ایران صادر می شود و گردش مالی سالانه آن بیش از 4 هزار میلیارد ریال است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید