بازی جدید ترامپ با برجام /استاد دانشگاه آلابامای آمریکا: ترامپ شاید بلوف بزند ولی برای ایران چیزی فراتر ازترامپ مهم است

    کد خبر :208927

نادر انتصار استاد دانشگاه آلابامای آمریکا به بررسی آینده برجام در 120 روز آینده پرداخته است.
با ورود برجام به سومین سال خود، ترامپ روش جدیدی برای برخورد با توافق هسته ای پیش گرفته است. او متحدان اروپایی، آمریکا را تهدید کرده چنانچه برای «اصلاح نقائص فاجعه‌بار برجام» اقدام نکنند، آمریکا را از آن خارج خواهد کرد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته آمریکا با یک چارچوب زمانی برای عمل به آن چیزی که رئیس‌جمهور به دنبال آن است، رو به روست؛ ولی ما نمی‌توانیم برای دیگران چارچوب زمانی تعیین کنیم».

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات بیشتر عنوان کرده دیپلمات‌های وزارت خارجه از هفته آینده برای گفت‌وگو درباره «ترتیبات جانبی» برجام به اروپا سفر کرده و با مقام‌های آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار خواهند کرد.

این مسائل نشان می دهد امریکا وارد بازی جدیدی شده است و مجموعه ای تحرکات را برای فشار بر ایران آغاز کرده است. تحرکاتی که نتیجه آن، یا به پای میز مذاکره آمدن ایران است یا خروج امریکا از برجام. آیا اروپایی ها ترامپ را برای فشار روی برنامه موشکی خود همراهی خواهند کرد؟ آنها تا چه حدی این مسئله را پیش خواهند برد؟

نامه نیوز در این باره با نادر انتصار استاد دانشگاه آلابامای آمریکا گفت و گویی کرده است که از نظر می گذرانید.

****

به نظرتان با اینکه ایران موضوع موشکی را خط قرمز خود میداند و میگوید قابل مذاکره نیست چرا ترامپ تلاش می کند برنامه موشکی را به برجام مرتبط کند؟

این دو دلیل اصلی دارد. یکی اینکه دولت ترامپ ارزشی برای برجام قائل نیست و همیشه دنبال بهانه ای است که کاملا از اجرای تعهدات آمریکا سرباز زند تا در عمل برجام را از بین ببرد و بعد ایران را مقصر معرفی کند. دلیل دوم این است که ترامپ فکر میکند ایران زیر فشار، بار دیگر خط قرمز خود را نادیده خواهد گرفت و راجع به موضوع موشکی خود وارد مذاکره خواهد شد.

به نظرتان ترامپ باز هم بلوف می زند که می گوید این آخرین بار است که تمدید میکنم؟ بار قبل هم گفته بود تمدید نمی کند؟

البته ممکن است ترامپ باز هم بلوف زده باشد ولی آنچه برای ایران مهم است این نیست که ترامپ بلوف میزند یا نه. آنچه برای ایران باید مهم باشد تحریمهای بیشتری است که کنگره آمریکا و یا دولت ترامپ بر تحریمهای کنونی اضافه میکنند و از این طریق برجام را در عمل به عنوان عهد نامه ای مرده تبدیل میکنند. مشکل ایران فقط شخص ترامپ و هوچی بازیهای او نیست. مشکل ایران تمام نهادهای دولت آمریکا من جمله کنگره آن است .

آیا این شروط می تواند روی اروپایی ها تاثیر بگذارد و روندی برای مذاکره در مورد برنامه موشکی ایجاد کند؟

صد در صد. در همین یکی دو هفته اخیر اروپایی ها شروع کرده اند در مورد برنامه موشکی و دفاعی ایران صحبتهائی کنند که شبیه صحبتهای ترامپ و آمریکا است, به نظر من اروپایی ها در حال تدوین روندی برای مذاکره در مورد برنامه موشکی ایران هستند. بسیاری از منابع غربی نیز در این مورد صحبتهائی کرده اند و مقالاتی نوشته اند .

به نظرتان اروپایی ها در صد و بیست روز آینده چه استراتژی را در قبال برجام و ترامپ خواهند داشت؟ سعی می کنند در موضوع موشکی به ایران فشار بیاورند تا ترامپ راضی بماند ولی برجام حفظ شود یا…

در صد و بیست روز آینده استراتژی اروپایی ها روی محور همکاری با ترامپ و کنگره آمریکا برای محدود کردن توان موشکی ایران دور خواهد زد. اروپایی ها میدانند که وارد کردن موضوع موشکی ایران به برجام مشکل است. لذا آنها تلاش خواهند کرد که ایران را از طریق دیگری تحت فشار قرار دهند که خارج از چهار چوب برجام ایران قبول کند که قدرت دفاعی و موشکی خود را تقلیل دهد. در این چهار چوب اروپایی ها امیدوارند که از اهرم های اقتصادی و سیاسی خود استفاده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید