کارگروه آمریکایی-اروپاییِِ اصلاح برجام در لندن تشکیل جلسه می‌دهد+اعضای هیئت آمریکا

    کد خبر :208886

وبگاه خبری-تحلیلی المانیتور گزارش داده کارگروه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی برای اصلاح «برجام» در روزهای آینده برای انجام رایزنی‌ در لندن تشکیل جلسه خواهند داد.

مقام‌ها و کارشناسان گفته‌اند اروپایی‌ها تمایل دارند امکان همکاری با ایالات متحده را در زمینه نگرانی‌های مشترکی مانند برنامه موشکی ایران مورد بررسی قرار دهند، اما آنها کماکان با درخواست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره مجدد درباره برجام مخالفند و در برابر آن ایستادگی می‌کنند.

«دونالد ترامپ» روز جمعه ۲۲ دی‌ماه، در جدیدترین اقدام خود ضد برجام رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد. وی علی‌رغم این تهدید کرد ممکن است این آخرین باری باشد که این کار را انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت در صورتی که نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام نکنند او در موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها (۱۲۰ روز بعد) آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا که برای رایزنی درباره برجام و موضوعات دیگر به چند کشور اروپایی سفر کرده در اولین سفر خود به لندن در روز دوشنبه از موافقت با کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان بر سر کارگروه اصلاح برجام خبر داد.

تیلرسون گفت میان سه کشور اروپایی این دیدگاه مشترک وجود دارد که برخی از حوزه‌های [توافق هسته‌ای] یا برخی از رفتارهای ایران هستند که بایستی آنها را مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: «این کارگروه به زودی تشکیل جلسه خواهد داد تا نقائص برجام را با تلاش برای رسیدن به یک توافق جانبی دیگر یا رسیدن به مکانیسمی برای برطرف کردن نگرانی‌های ما اصلاح کند. »

«الی گرانمایه»، کارشناس مسائل ایران در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا به المانیتور گفت: «چیزی که اروپایی‌ها به من می‌گویند این است که این کار بخشی از تاکتیک آنها برای همراه کردن رئیس‌جمهور آمریکا است، اما ما به صراحت می‌گوییم که قصد بازگشایی مذاکرات را نداریم.»

وی اضافه کرد: «احساس من این است اتفاقی که الان در میان اروپایی‌ها افتاده این است که می‌خواهند به آمریکایی‌ها بگویند ‘ببینید ما می‌خواهیم گفت‌وگوها با آمریکا را به عنوان بخشی از یک کارگروه آمریکایی-اروپایی افتتاح کنیم… ممکن است بتوانیم رئیس‌جمهور آمریکا را متقاعد کنیم که داریم در سایرحوزه‌های نگرانی مانند موشک‌های بالستیک همکاری می‌کنیم.’ اما این در یک مسیر کاملاً جدا از برجام اتفاق می‌افتد.»

این کارشناس مسائل ایران تصریح کرد: «بنابراین در اینجا بحث مذاکره مجدد بر سر توافق مطرح نیست، بلکه حرف از یک توافق جانبی است، با این امیدواری که بتوان در ادامه کار ایران را هم وارد گفت‌وگو کرد.»

المانیتور در بخش دیگری از این گزارش اعضای هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی که با تیم‌های اروپا در این باره دیدار خواهند کرد را معرفی کرده است.

این رسانه نوشته است: «انتظار می‌رود ریاست هیئت آمریکایی برای رایزنی با اروپایی‌ها در خصوص ایران را ‘برایان هوک’، رئیس دفتر برنامه‌ریزی وزارت خارجه آمریکا به عهده داشته باشد. دیگر اعضای این هیئت، ‘اندرو پیک’، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق؛ ‘متیو مک‌اینیس’ و ‘دیوید تسلر’، کارشناسان مسائل ایران در دفتر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا خواهند بود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید