روحانی دوباره می آید؛ این‌بار خبری

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ ۸:۰۶
    کد خبر :208877

مصاحبه اخیر حسن روحانی موجب شد تا مشخص شود که می‌توان از جهات دیگری نیز با رئیس‌جمهور کشور سخن گفت و حتما لازم نیست که صرفا مجری برنامه سیاسی باشد. پس از آن بود که کارشناسان تاکید کردند این مصاحبه باید سنگ بنایی شود برای حضور هرچه بیشتر رئیس‌جمهور و وزرا در صداوسیما و سایر رسانه‌ها تا در تعامل بیشتر و بهتر با مردم به گزارش عملکرد خود در گذشته و برنامه‌های آینده بپردازند و موانع را با آنها در میان بگذارند.

در این راستا بسیاری گلایه‌مند بودند که در مصاحبه اخیر رئیس‌جمهور طرح برخی مسائل مغفول ماند که از این حیث محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: «رئیس‌جمهور تا دو هفته دیگر مصاحبه‌ای مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی خواهند داشت و بخش دیگری از صحبت‌های خود را در آن زمان مطرح خواهند کرد». پیش از این زمانی که خبری مبنی بر گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم منتشر می‌شد همگان یک سیکل خاص، بسته و کلیشه‌ای را به یاد می‌آوردند که یک نفر در مقام مجری مقابل رئیس‌جمهور می‌نشست و سوالاتی مشخص و از پیش تعیین شده می‌پرسید و رئیس‌جمهور نیز بنابر صلاح و ضرورت در مقام پاسخ بر می‌آمد. البته این رویه در مصاحبه اخیر رئیس‌جمهور تغییر کرد جایی که رضا رشیدپور مجری برنامه‌های اجتماعی تلویزیون در مقابل حسن روحانی قرار گرفت. البته گرچه با اظهارات مجری برنامه در خصوص متفاوت و خاص بودن مصاحبه بسیاری امیدوار شدند که شاهد گفت‌وگویی چالش بر انگیز باشند، اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که خود رشیدپور نیز غرق در مصاحبه شد و مدیریت زمان را از دست داد. از این رو طبق اذعان مجری و میهمان باید زمان بیشتری به این مصاحبه اختصاص داده می‌شد تا به مسائل دیگری که جامعه چشم انتظار شنیدن آن از سوی روحانی بود پرداخته شود اما چنین نشد. مسائل متفاوتی چون ریشه‌ها علل و عوامل اعتراضات اخیر، موانع و مشکلات دولت در راستای تحقق مطالبات مردم، بودجه سال آینده و… اما پرواضح است که مصاحبه اخیر رئیس‌جمهور با وجود تمام کم و کاستی‌ها نسبت به سایر گفت‌وگو‌های روحانی پیش از این، بهتر بود. عبد ا… ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به این گفت‌وگو آن را بهترین مصاحبه 5 سال اخیر روحانی می‌داند. از این رو شاید بتوان مصاحبه اخیر روحانی را نقطه‌عطفی در ساختارشکنی رسانه‌ای در مصاحبه عنوان کرد که توانست مصاحبه با رئیس‌جمهور را از یک سیکل خاص و کلیشه‌ای خارج کند و سنگ بنایی برای گفت‌وگوهای متفاوت‌تر با رئیس‌جمهور باشد.

دیده شدن

دیروز معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور، به اظهارنظرها نسبت به گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم واکنش نشان داد. در یادداشت توئیتری پرویز اسماعیلی آمده است: موج بی‌سابقه اظهار نظرهای مخالف و موافق، سیاسی و یا کارشناسی؛ یعنی مصاحبه اخیر رئیس‌جمهور بیشتر از همیشه دیده شد. این از مهمترین اهداف طراحی یک مصاحبه است. واکنش‌ها، نیمه دوم هر فرایند ارتباطی است که اگر درست دیده شود، زمینه‌ساز رفع مشکلات و اقناع افکارعمومی است.

بار دیگر

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره طرح انتقاداتی نسبت به مباحث مطرح شده در گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری با مردم اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور در هر مصاحبه تنها فرصت طرح برخی موضوعاتی که از پیش هدف‌گذاری کرده‌اند را دارند. در مصاحبه اخیر نیز تنها فرصت برای طرح بخشی از این موضوعات فراهم شد. به گزارش ایسنا محمود واعظی گفت: رئیس‌جمهور تا دو هفته دیگر مصاحبه‌ای مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی خواهند داشت و بخش دیگری از صحبت‌های خود را در آن زمان مطرح خواهند کرد. وی با تاکید بر اینکه روحانی در گفت‌وگوهای تلویزیونی قبلی درباره مباحثی نظیر برجام، تورم، رونق و گرانی صحبت کرده بودند، افزود آنچه که مهم است این است که در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر رئیس‌جمهوری مباحثی که تاکنون مطرح نشده بود، مورد توجه قرار گرفت. رئیس‌جمهور هدف‌گذاری کرده بودند که درباره مباحثی نظیر محیط زیست، اشتغال و ساختمان‌های فرسوده صحبت کنند و طبیعی است که اگر نمی‌خواهیم زمان مصاحبه طولانی شود، فرصت برای طرح همه مباحث نباشد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره نحوه انتخاب مجری برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم تصریح کرد: مجری برنامه با تفاهم میان دولت و صداوسیما انتخاب شد، واعظی خاطر نشان کرد: مجری برنامه مباحثی که از نظر او دغدغه مردم بود را مطرح کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید