قرارداد AFC با یک شرکت متخصص بعد از درخواست امارات و عربستان

  • آرشیو
  • چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ۹:۳۱
    کد خبر :208117

در آستانه اعلام رای نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره اختلاف سه کشور عربی، یک خبرگزاری آلمانی نوشت: AFC با یک شرکت معتبر بین المللیِ متخصص در ارزیابی خطرات امنیتی قرارداد بسته است.

با نزدیک شدن به روزهای اعلام رای کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره درخواست امارات و عربستان برای بازی نکردن در قطر، خبرهای مختلفی از سوی رسانه های این سه کشور منتشر می شود.

بعد از آنکه عربستان از موضع خود برای بازی با تیم های ایرانی در زمین بی طرف کوتاه نیامد، این کشور به همراه امارات درخواست خود را برای بازی نکردن در قطر به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کردند. این درخواست بعد از شدت گرفتن مشکلات قطر با دیگر کشورهای عربی مطرح شد.

AFC در جلسه هیات رئیسه خود که چند ماه پیش برگزار شد این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و ابتدا اعلام کرد که بازی در کشور بی طرف در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا منتفی است ولی نمایندگانی را به سه کشور مذکور می فرستد تا شرایط را ارزیابی کنند.

در مرحله بعد AFC نمایندگانی را به سه کشور قطر، امارات و عربستان اعزام کرد تا ضمن مذاکره با مسئولان ارشد این کشورها، راهکارهایی را برای رفع مشکلات پیدا کنند. همان موقع عربستان و امارات اعلام کردند در قطر به میدان نمی روند چون این کشور از تروریسم حمایت می کند. عربستان و قطر یکصدا حکم به بازی در کشور بی طرف دادند و حتی تهدید کردند در غیر اینصورت از لیگ قهرمانان آسیا کنار می کشند.

حالا و در آستانه اعلام رای کنفدراسیون فوتبال آسیا، خبرهایی از سوی چند رسانه معتبر منتشر شده است. روزنامه الریاضیه عربستان به نقل از منابع آگاه خبر از قطعی شدن بازی تیم های اماراتی و عربستانی در کشور بی طرف داده است. پیش بینی ها و خبرهای پشت پرده این روزنامه معمولا به خاطر داشتن منابع خبری قوی در فدراسیون عربستان و کنفدراسیون فوتبال آسیا درست از آب در می آید.

از سوی دیگر، «محمد بن هزام» دبیر فدراسیون فوتبال امارات هم در مصاحبه با شبکه «ابوظبی الریاضیه» مدعی شد کنفدراسیون فوتبال آسیا با درخواست این کشور برای بازی با تیم های قطری در لیگ قهرمانان آسیا در یک کشور بی طرف موافقت کرده است.

دیگر رسانه ای که به این موضوع پرداخته، خبرگزاری د.پ.آ آلمان است. این خبرگزاری نوشته است: «کنفدراسیون فوتبال آسیا طی چند روز آینده رأی نهایی خود در خصوص درخواست عربستان سعودی و امارات برای برگزاری بازی های آنها مقابل تیم های قطری در ورزشگاه های بی طرف به دلیل وجود مشکلات سیاسی را اعلام می کند. یک منبع آگاه در کنفدراسیون آسیا گفت که این کنفدراسیون به شکل نظام‌مند و قانونی به این درخواست رسیدگی می کند.»

در ادامه این گزارش به نقل از این منبع آگاه آمده است: «همه به حساسیت این مسئله واقف هستند. با این حال، کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی تواند سازوکارهای قانونی خود را که به طور عادلانه و برای همه اجرایی می شود، دور بزند. دبیرخانه کنفدراسیون فوتبال آسیا اخیرا گزارش های مربوط به بازدید هیئت آسیایی به ریاست برافول باتیل هندی که ضمن سفر به کشورهای سه گانه نقطه نظرات آنها را استماع کرده بود، دریافت کرده است.

وی ادامه داد: کنفدراسیون فوتبال آسیا با امضای قرارداد با یک شرکت معتبر بین المللیِ متخصص در ارزیابی خطرات امنیتی، تلاش کرد تا بی طرفانه عمل کند. این شرکت گزارش های خود در خصوص مسئله مذکور را ارائه کرده و توصیه هایی در این زمینه داشته است.»

تلاش برای جلوگیری از برگزاری بازی در زمین بی طرف از دو سال پیش و از سوی کشور ایران برای مقابله با زیاده خواهی عربستان آغاز شد ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا طی این دو سال رای به برگزاری بازی تیم های ایرانی و عربستانی در زمین بی طرف داده بود و حالا هم این رویه ادامه خواهد داشت. کشور قطر دومین قربانی زیاده خواهی امارات و عربستانی است که نفوذ بسیار زیادی در تصمیمات کلان فوتبال جهان و نه تنها آسیا دارند. عربستانی ها ارتباطات گسترده و صمیمانه ای با فیفا برقرار کرده اند و در چند ماه گذشته نفوذ خود بر رئیس فیفا را آشکار کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید