عکاس واقعی مانند ماشین زمان عمل می‌کند

    کد خبر :20800

مهسا خان‌محمدی (عکاس و تصویرساز) ضمن تأکید بر این موضوع که بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با گرفتن یک عکس و چاپ آن هنرمند یا عکاس هستند، تصریح کرد: یک عکاس واقعی به تجملات فکر نمی‌کند و سعی می‌کند منظور و هدف خود را به سادگی بیان کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهسا خان‌محمدی، از هنرمندانی است که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ناپیوستۀ گرافیک از دانشگاه هنر و معماری پارس است. وی این روزها برخی از آثارش را در نمایشگاه «تکه‌های زمان» در قالب تصویرسازی در معرض دید عموم مخاطبان قرار داده است.

خان‌محمدی با اشاره به این امر که مدت 4 سال است در حوزۀ عکاسی فعالیت می‌کند، عکاسی را ثبت لحظه‌های خوب و بد زندگی دانسته و گفت: هر فرد با در دست داشتن یک دوربین عکاسی ساده یا حتی موبایل خود می‌تواند عکاسی کند، و این در حالی است که در این میان، بعضی افراد با کمی ذکاوت و زرنگی می‌توانند بهترین عکس‌ها را خلق کنند.

خان‌محمدی افزود: گاهی همین افرادی که تا به حال عکاسی نکرده‌اند، وقتی برای نخستین بار دوربین به دست می‌گیرند، عکسی ناب می‌گیرند چراکه لقب عکاس بودن صرفاً به کسانی تعلق که مدرک دانشگاهی دارند، تعلق نمی‌گیرد.

وی در ادامه ضمن تأکید بر این امر که عکاسی که با عشق و علاقه عکاسی می‌کند و از کارش لذت می‌برد، می‌تواند با اثرش به راحتی با مخاطب خود گفتگو کند، ادامه داد: یک عکاس سعی می‌کند با کمی خلاقیت بهترین عکس‌ها را خلق کند.

خان‌محمدی که حدود ٤سال است در زمینه عکاسی فعالیت می‌کند، ضمن تأکید بر این امر که امروز، جزئی‌نگری از نگاه عکاسان جوان و کم تجربه جا مانده است و با ابراز تأسف از این امر که امروزه عکاسان کلی و بدون توجه به جزئیات عکاسی می‌کنند، اظهار داشت: یک عکاس واقعی به پیرامون خود توجه می‌کند و می‌تواند از کوچک‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین موضوعات، تنها به وسیله یک عکس موضوعی جالب و حتی هیجانی خلق کند.

این هنرمند جوان، ضمن تأکید بر این امر که بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با گرفتن یک عکس و چاپ آن هنرمند یا عکاس هستند، تصریح کرد: یک عکاس واقعی به تجملات فکر نمی کند و سعی می‌کند منظور و هدف خود را به سادگی بیان کند.

خان‌محمدی با تأکید بر ضرورت و اهمیت استفادۀ جوانان از تجربۀ عکاسان پیشکسوت، یادآور شد: یک عکاس خوب برای رسیدن به افق مطلوب عکاسی می‌بایست به روز عکاسی کند و در این مسیر، سلیقه‌های مختلف مردم را نادیده نگیرد و در عین حال باید بکوشد تا ساده عکاسی کند، چراکه عکاسی ساده و ساده‌نگاری در عکاسی در تمام ادوار مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: عکسی که با این شرایط ثبت شود، بیشترین مخاطب را دارد.

این هنرمند عکاس خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که خلاقیت مهم‌ترین راز عکاسی است، پس خلاقیت می‌تواند مهم‌ترین کلید برای ماندگاری در هنر باشد.

وی در ادامه، با اشاره به این امر که خلاقیت در عکاسی بسیار مهم‌تر از داشتن تکنیک است، گفت: یک عکاس اگر خلاق باشد به بهترین شکل می‌تواند از تکنیک استفاده کند و عکسی زیبا به وجود بیاورد.

این هنرمند در بخشی دیگر از این گفتگو، پیرامون جزئی‌نگری در عکاسی، افزود: این روزها همه از کودکان کار عکاسی می‌کنند، اما در این میان خلق این آثار تا کنون نتوانسته است هنرمندان این حوزه را پیرامون تفکری در مورد محل یا وضعیت زندگی آنان به تلنگری بیدار کند، چراکه امروزه، جزئی‌نگری در آثار هنرمندان به ویژه در حوزۀ عکاسی مغفول واقع شده است.

وی عکاسی را ثبت لحظه‌های ناب و غیرقابل بازگشت دانست و بر همین اساس، ادامه داد: عکس می‌تواند برای ما بازگوکنندۀ لحظه‌های خوب و بد و حتی توصیف‌کننده یک رویداد باشد، و به سادگی می‌توان دریافت که هنرمند عکاس، با عکس می‌تواند مانند ماشین زمان عمل کند و ما را به گذشته ببرد و مارا غرق خود کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید