رفتار رسانه‌ها بعد از اعلام نتایج انتخابات چگونه باشد؟

    کد خبر :20592

با توجه به اعلام نتایج دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسانه‌ها باید رفتاری منصفانه و به دور از تنش را پیش بگیرند تا مردم جامعه فارغ از هر دیدگاهی که دارند بتوانند به نتیجه انتخابات احترام بگذارند و نتیجه را بپذیرند.

در همین راستا مهدی رحمانیان – مدیرمسؤول روزنامه شرق – درباره رفتار رسانه‌ها در روزهای بعد از اعلام نتیجه انتخابات گفت‌وگویی با ایسنا انجام داده است.

او درباره‌ی رفتار رسانه‌ها بعد از اعلام نتایج دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من بر این باورم به دلیل اینکه دوره رقابت تمام شده است باید مباحث دوره رقابت را فراموش کنیم و وارد دوره جدیدی از حیات کشور شویم. نامزدی که انتخاب شده است کاندیدای طرفدارانش نیست، بلکه رییس جمهور ملت ایران است. ما باید به گونه‌ای خبرها را پوشش دهیم که تحقیرآمیز نباشد. به دلیل اینکه طرفداران هر جناحی برای سربلندی کشور به عرصه آمده‌اند.

او با اشاره به رفتار طرفداران نامزدهای پیروز و ناکام افزود: همه مردم فکر می‌کردند که قرائت آنها نسبت به انتخابات بیشتر به پیشبرد امور کشور کمک می‌کند. اکنون یکی از این دو قرائت رأی اکثریت را گرفته است و اقلیت باید به نتیجه احترام بگذارد. اکثریت نیز باید فرصت نقد را به اقلیت بدهند و گمان نکنند که می‌توانند دیکتاتوری بورزند و اقلیت را نادیده بگیرند؛ بنابراین من فکر می‌کنم برندگان و ناکامان باید اخلاق را رعایت کنند و کاری نکنند که افتراقی که برخی دنبالش هستند میان مردم ما ایجاد شود. هر دو  طیف باید به عنوان بال‌های یک پرنده برای توسعه کشور تلاش کنند.

مدیر مسؤول روزنامه شرق با اشاره به عملکرد صدا و سیما در این راستا گفت: من معتقدم صداو سیما درک درستی از جایگاه خود ندارد. صداوسیما رسانه‌ای است که می‌تواند به لحاظ گستره‌ای که دارد عمیق‌تر برخورد کند؛ برای مثال شبکه خبر هنگام اعلام نتایج اولیه،‌ نتایج را به ترتیب حروف الفبا گذاشته بود اما می‌توانست به ترتیب برنده نتیجه را اعلام کند اما در آخر این روند اصلاح شد. صدا و سیما مطالب را دیر می‌گیرد و باید به جایگاه خود اشراف پیدا کند تا بتواند در طراز خود بیاستد و نباید جایگاه خود را پایین آورده و ارگان یک جریان در کشور شود.

مهدی رحمانیان با اشاره به عملکرد مطبوعات در این راستا خاطرنشان کرد: من معتقدم به دلیل اینکه رقابت تمام شده است، نباید وارد مباحث قبل از انتخابات شویم. اکنون تاریخ کشور ما رقم خورده و ما باید ورق دیروز را تمام شده فرض کنیم. امروز کشور ما نیاز به همدلی دارد. در واقع اکثریت و اقلیت باید در پیشبرد توسعه کشور همکاری کنند؛ ضمن اینکه نقدهای منصفانه و مشوقانه نسبت به هم داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید