چرا ترامپ نبايد به درخواست سعودي ها درباره جنگ يمن توجه کند؟

    کد خبر :20469

فارن پالسي نوشت:‌ کمک ترامپ به سعودي ها در جنگ يمن اوضاع را بدتر مي کند.

نشريه فارن پالسي در گزارشي تحت عنوان «‌ کمک ترامپ به سعودي ها در جنگ يمن ميليونها تن را در معرض گرسنگي قرار مي دهد» نوشت :‌ هر چه بيشتر دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در مسير تعميق همکاريهاي امنيتي خود با عربستان سعودي گام بر مي دارد ،‌ زندگاني شمار بيشتري از مردم يمن در معرض خطر قرار مي گيرد.
ترامپ در جريان سفر به رياض که نخستين توقفگاه وي در نخستين سفر بين المللي محسوب مي شود ،‌ بدون ترديد چيزهاي زيادي از مقامات سعودي و عرب درباره جنگ در يمن و نيز تهديدات ايران و نفوذ القاعده در اين کشور خواهد شنيد . ولي مقامات سعودي و رهبران عرب قطعا در مذاکرات خود با رئيس جمهور آمريکا ، به موضوع متفاوت ولي بسيار جدي که يمن را به همان اندازه در معرض تهديد قرار داده است اشاره چنداني نخواهند داشت :‌ قحطي و گرسنگي گسترده در يمن.
جاي ترديدي وجود ندارد که سياست هاي نظاميگري عربستان سعودي ،‌کشور يمن را به ورطه سقوط در فاجعه اي بشري سوق داده است ولي با اين حال سعودي ها همچنان ازترامپ درخواست حمايت نظامي بيشتر مي کنند. در اين ميان اگر آمريکا به حرفهاي مقامات سعودي گوش کنند و در صدد افزايش کمک به آنها در جنگ يمن برآيند ، بايد گفت اين اقدام به مثابه فرستادن چندين ميليون يمني ديگر به کام قحطي و گرسنگي بيشتر خواهد بود.
پس از آنکه ائتلاف شبه نظاميان حوثي و متحدان علي عبدالله منصور حاکم قبلي يمن موفق به سرنگوني دولت صنعا شدند ، ائتلاف تخت امر سعودي حملات و بمباران هاي فشرده اين کشور را آغاز کرد. سعودي ها شبه نظاميان حوثي را تهديد امنيتي مستقيم بر ضد خود مي دانند ولي در عين حال آنان را دست نشانده و آلت دست ايراني ها توصيف مي کنند . عربستان از اين جهت تلاش مي کند تا دولت قبلي را به صنعا بازگرداند و مانع از نفوذ ايران در شبه جزيره عرب شود. بدون شک اين موضوع در مذاکرات ترامپ با اعراب به منظور تقويت موازنه منطقه اي و مهار قدرت ايران مورد توجه قرار خواهد گرفت. در هر حال در طول دو سال گذشته اوضاع به وفق مراد سعودي ها در يمن پيش نرفته است. حملا ت هوايي فشرده عربستان يمن را به تلي از خاک تبديل کرده است ولي اين حملات هيچ نتيجه استراتژيک نداشته است. دوره هاي مخالف مذاکرات بين المللي درباره يمن با شکست مواجه شده و هيچيک از دو طرف مايل به اعتراف به اين نکته نبوده اند که نمي توانند به اهداف خود در ميدان نبرد دست پيدا کنند. تا قبل از اين تلاشهاي ديپلماتيک آمريکا به درستي بر محور تقويت شراط به منظور دستيابي به راه حل سياسي و نه تشديد جنگ قرار داسته است. ولي تغيير سياست ترامپ به سمت تشديد بحران نظامي ، فاجعه بشري در يمن را بحراني تر خواهد ساخت. با توجه به تداوم درگيري ها برنده واقعي جنگ در يمن مرک و گرسنگي هستند. در اين ميان مسئوليت ائتلاف سعودي در دامن زدن به برحان بيشتر است . آنها در حملات خود انبارهاي دارو و کمکهاي بشردوستانه ، مدارس و پلها و تاسيسات آبرساني را هدف قرار مي دهند و به رغم فشارهاي بين المللي سعودي ها کمترين توجهي به تلفات انساني و غير نظاميان در عمليات خود نداشته اند. سفر ترامپ به رياض در اين زمينه اهميت پيدا مي کند.
در حالي که هيچيک از دو طرف مايل به چانه زني نيستند ، ائتلاف سعودي به دنبال تغيير معادلات نظامي است و مي کوشد تا بندر حديده را بار ديگر به تصرف در آورد و براي اين کار به دنبال جلب حمايت آمريکاست. سعودي ها بيم آن دارند اين بندر به پايانه اي براي ورود تجهيزات از ايران تبديل شود. آنها مي گويند تصرف اين بندر مي تواند قاعده بازي در يمن را تغيير دهد. ولي رئيس جمهور و تيم وي نبايد به اين توجيهات گوش دهند. زيرا بعيد است تشديد فشارهاي نظامي و اقتصادي معادله اصلي سياسي را براي حوثي ها تغيير دهد حتي اگر آمريکايي ها در صد دحمايت همه جانبه از سعودي ها برآيند. اين روند تنها افزايش شمار تلفات غير نظامي را به همراه خواهد داشت. آمريکا بايد بداند مناقشه يمن تنها در کنار ميز مذاکره و نه در ميدان نبرد حل مي شود و سياست واشنگتن بايد بر محور تشديد فشارها بر همه طرفها به منظور دستيابي به توافق از طيق مذاکره باشد و نه فروش تسليحاتي به يک طرف . ترامپ و مشاورانش بايد به سعودي ها بگويند آنها راضي به تشديد قحطي و گرسنگي و فاجعه بشري در يمن نيستند و عربستان سعودي هم نبايد به چنين چيزي راضي باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید