دریاچه ارومیه حال و روز خوبی ندارد

    کد خبر :197914

با وجود آنکه دریاچه ارومیه، دومین دریاچه آب شور در جهان به شمار می رود، اما به سبب حفر چاه های غیر مجاز در حوزه آبریز با مرگ کامل دست و پنجه نرم می کند.

دریاچه ارومیه، به عنوان دومین دریاچه آب شور در جهان از شهرت خاصی برخوردار است که اکنون به سبب حفر چاه های غیر مجاز در حوزه آبریز و سو مدیریت با مرگ کامل دست و پنجه نرم می کند.

با وجود آنکه تصاویر ماهواره ای نشان می دهد 90 درصد آب دریاچه ارومیه از دست رفته است، اما در مقابل برخی کارشناسان می گویند که روزگار کابوس خشک شدن دریاچه ارومیه به پایان رسیده است و هم اکنون شرایط دریاچه را نسبت به سال های گذشته مثبت ارزیابی می کنند.

البته ناگفته نماند که سالهاست اهالی روستا نشین به سبب آنکه روز به روز محاصره نمک اطراف دریاچه تنگ تر می شود، همچنان نگرانند.

چندی پیش دبیر ستاد احیا دریاچه ارومیه از کاهش 22 سانتی متری سطح تراز دریاچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: کاهش 36 درصدی نزولات جوی دلیلی اصلی این امر است که انتظار می رود با بارش مناسب باران در فصل زمستان این میزان جبران شود.

ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه نگران کننده است، اظهار کرد: در دو دهه اخیر، برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی و حفر چاه های غیر مجاز تغییراتی در سیکل اکولوژی منطقه ایجاد کرده که تمامی ارگان های مربوط از جمله سازمان جنگل ها برنامه های کوتاه و بلند مدتی برای آن در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اکو سیستم دریاچه ارومیه فوق العاده حساس است، افزود: ورود 15 تا 20 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه جهت احیا مستلزم زمان و منابع مالی است.

مقدسی ادامه داد: در شرایط کنونی، فعالیت و معیشت تعدادی از خانوارها در کنار چاه های غیر مجاز صورت گرفته است که باید راهکارهای جدیدی مبنی بر فعالیت این افراد به کار گرفته شود.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: کنترل چرای مفرد در برخی مناطق، حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش خاکی، فشار کمتر بر پوشش گیاهی را به همراه دارد.

چه عواملی در توازن دریاچه ارومیه موثر است؟

پرویزگرشاسبی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان با اشاره به آخرین اقدامات اجرا شده در جهت تثبیت کانون ریزگردهای دریاچه ارومیه اظهار کرد: سازمان جنگل ها برای تثبیت کانون ریزگردها در 164 هزار هکتار مقابله با گرد و خاک،40 هزار هکتار بوته کاری، نهال کاری و 800 هزار هکتار مدیریت و ساماندهی چرای دام صورت گرفته است.

به گفته وی مشارکت مردم در قالب پروژه های مشارکتی نظیر معیشت جایگزین، ساماندهی چرای دام و اجرای طرح بیابان زایی صورت گرفته است.

گرشاسبی ادامه داد: امسال 30 میلیارد تومان بودجه به تثبیت کانون ریزگردها و احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافته، در حالیکه این رقم سال گذشته 65 میلیارد تومان بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان:معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان با اشاره به اینکه بحران منابع آبی موضوع پیچیده بخش کشاورزی است،بیان کرد: سازمان جنگل ها به منظور احیا مجدد دریاچه ارومیه اقدام به ایجاد دستگاه های سنجش بر گونه های مختلف کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید