نویسنده کانادایی:‌ برای حل مشکلات کشور دست به دامان آمریکایی‌ها نشوید

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ۱۸:۳۷
    کد خبر :188937

نویسنده و تحلیلگر کانادایی می‌گوید آمریکایی‌ها به هر جایی که وارد شوند، موجب افزایش مصائب و مشکلات می‌شوند.

«اریک والبرگ» روزنامه‌نگار، تحلیلگر و نویسنده کانادایی از ترجمه فارسی کتاب خود با نام «قدرت لابی اسرائیل در کانادا» که در ایران منتشر شده است، رونمایی کرد.

والبرگ در مراسم رونمایی از ترجمه فارسی کتاب خود با اشاره به ادبیات رسانه‌ای موجود درباره لابی اسرائیل در کشورهای مختلف جهان، به سابقه همکاری خود با نشریه الاهرام مصر اشاره کرد، جایی که به گفته والبرگ تمایل چندانی برای پرداختن به این موضوعات وجود نداشت، امری که ناشی از عدم تمایل آن‌ها به ایجاد تنش با اسرائیل بود.

والبرگ با اشاره به سهم 1 تا 1.5 درصدی یهودیان از جمعیت کانادا گفت که کنترل بخش عمده اقتصاد این کشور در دست این جمعیت و گروه‌های هوادار اسرائیل قرار داد.

وی می‌گوید که هدف کتاب وی به‌طور خاص نشان دادن شباهت‌های موجود بین توسعه و گسترش استعماری کانادا و اسرائیل است. به گفته وی، کانادا و اسرائیل از جمله کشورهای مبتنی بر استعماری هستند که از دستورکارهای آمریکا و امپریالیسم جهانی پیروی می‌کنند. وی در این کتاب تلاش کرده است تا روند شکل‌گیری‌ کانادا به عنوان یک محصول استعمار که مبتنی بر سلب مالکیت بومیان است را به تصویر بکشد؛ مسئله‌ای که در فلسطین نیز رخ داد و یهودیان اروپایی با ورود به این سرزمین به سلب مالکیت فلسطینیان از اراضی فلسطین دست زدند.

اما به گفته والبرگ، فلسطینیان در قرن 20، نسبت به بومیان کانادا در قرن 18 و 19 پیشرفته‌تر بودند و مقاومت بیشتری در مقابل اسرائیلی‌ها از خود نشان دادند. فلسطین تا سال 1917 بخشی از عثمانی بود و اقتصاد آن اکثرا شامل تجارت، هر چند در سطح خرد و کوچک، بود و به‌نوبه خود با دیگر نقاط ارتباط داشته و شناخت داشت. اما در مقابل شاهدیم که بیش از 90 درصد بومیان کانادا بر اثر عوامل مختلفی از جمله بیماری دچار مرگ شدند و باقی‌مانده‌های آن‌ها در مناطق بسیار محدودی محصور شدند. در آن زمان، در قرن 18 و 19 رسانه‌های عمومی چندانی وجود نداشت و حقوق بومیان از سوی هیچ طرف بین‌المللی مورد شناسایی قرار نگرفته بود. اما در فلسطین شاهد تظاهرات و مقاومت‌هایی در سطوح مختلف هستیم.

این نویسنده کانادایی با اشاره به حضور لابی هوادار صهیونیسم در شهرهای بزرگ کانادا گفت که آن‌ها تلاش می‌کنند بر افکار عمومی و رسانه‌ها کنترل داشته باشند و به‌طور خاص به دنبال این هستند که کسی مطلبی و یا مقاله‌ای علیه اسرائیل منتشر نکند.

به گفته این روزنامه‌نگار کانادایی، تأثیر لابی صهیونیسم بر سیاست‌های کانادا در رابطه با دیگر کشورها قابل توجه است، اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که کانادا با دو کشور ایران و روسیه ارتباطات سیاسی و فرهنگی چندانی ندارند.

والبرگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود به یکی از شیوه‌های مقابله با اسرائیل که شامل «بایکوت» و «تحریم‌» است اشاره کرد، به گفته وی کشورهای معدودی در جهان هستند که به‌طور کامل اسرائیل را بایکوت می‌کنند، و ایران از جمله آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه سیاست خارجی ایران در راستای عدالت اجتماعی و حمایت از حقوق ملت‌ها است، گفت که کانادا هم‌اکنون هیچ ارتباط دیپلمایتک با ایران ندارد. وی می‌گوید که استفان هارپر، نخست‌وزیر پیشین کانادا از جمله کسانی بود که گفته می‌شد بهترین دوست اسرائیل است و علیرغم اینکه دولت کانادا تغییر کرده است، سیاست خارجی این کشور در قبال ایران تغییری نکرده است. وی همچنین از اینکه تغییری در موضع کانادا در خصوص ایران به‌وجود آید ابراز تردید کرد.

این نویسنده کانادایی همچنین با اشاره به عملکرد گروه‌هایی که تفکرات‌شان در وهابیت ریشه دارد، آن‌را چیزی بیش از یک «فرقه» ندانست که صرفا به خاطر ثروت ناشی از پول نفت قدرتمند شده است. وی تصریح کرد که نه تنها آمریکا از سعودی‌ها حمایت می‌کند، بلکه ریاض روز‌به‌روز در حال نزدیک شدن به اسرائیل است.

وی تأکید کرد که آمریکا و اسرائیل به دنبال گسترش شکاف بین شیعه و سنی هستند، مسئله‌ای که هدف اصلی جلوگیری از شکوفایی یک تمدن اسلامی است.

این نویسنده و روزنامه‌نگار کهنه‌کار کانادایی در بخش انتهایی سخنان خود گفت، هرچند در ایران مشکلاتی وجود دارد، اما توصیه می‌کنم این را به‌خاطر بسپارید برای حل مشکل، نباید کشورتان را در اختیار آمریکا قرار دهید، زیرا آمریکایی‌ها به هرجایی که رفتند موجب افزایش مصائب و مشکلات شده‌اند.

منبع:تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید