غلبه عرضه بر تقاضا در بازار سهام امروز

    کد خبر :188767

در حالی که در روزهای گذشته شاخص بورس تهران توانسته بود با رشد مضاعف، چندین بار کانال‌شکنی کند، امروز از ابتدای باز شدن معاملات، عرضه‌ها چنان بر تقاضا غلبه کرده که تنها در یک ساعت ابتدایی باز شدن معاملات شاخص کل بورس بیش از ۱۵۰۰ واحد فرو ریخت. در فرا بورس ایران نیز آیفکس با افت کم‌سابقه ۳۵ واحدی مواجه شد.

در روزها و هفته‌های گذشته قیمت سهم‌ها به نحوی افزاینده بود که شاخص کل توانست در روزهای پیاپی ۱۰۰۰ واحد افزایش یابد و بارها کانال‌شکنی کند و حتی تا نیمه تراز ۹۸ هزار واحدی بالا رود.

بسیاری معتقد بودند افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها از جمله فلزات اساسی، نفت از یک سو و از طرفی افزایش قیمت دلار سبب رشد قیمت‌ سهم ها شده و این موضوع شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار را تقویت کرده. به طوری که این شاخص توانسته به قله تاریخی ۹۸ هزار واحدی دست یابد.

اما بورس تهران در طی دو روز گذشته در چرخشی غیرطبیعی روند عکس گرفته، به طوری که امروز در یک ساعت ابتدایی باز شدن معاملات شاخص کل بیش از ۱۰۰۰ واحد افت کرد. این در حالی است که عوامل بنیادی که ذکر شد، همچنان به قوه خود باقی هستند و حتی بسیاری معتقدند با این عوامل بنیادی و وضعیت قیمت‌های جهانی، دماسنج بازار سرمایه می‌تواند تا کانال ۱۰۰ هزار تایی هم بالا رود.

علاوه بر این روند رشد عرضه‌ها در مقابل تقاضا در سهم‌های فرابورسی به حدی رسیده که آیفکس در یک روند کم سابقه‌ بیش از ۳۵ واحد افت کرده و سهم‌ها در فرابورس ایران نیز دچار افت قیمت غیرقابل پیش‌بینی شدند.

امروز -یکشنبه- در نهایت شاخص کل نسبت به روز قبل ۱۶۴۹ واحد افت کرد و به رقم ۹۵ هزار و ۵۶۱ رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۴۴۱ واحدی تا عدد ۱۷ هزار و ۲۲۰ پایین رفت. همچنین شاخص بازار آزاد شناور، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم هر یک به ترتیب ۱۹۷۰، ۱۲۵۱ و ۳۰۹۰ واحد کاهش یافتند.

در بازار سراسر قرمز امروز فولاد مبارکه اصفهان، گروه مپنا و سرمایه‌ گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین به ترتیب ۱۰۶، ۹۶ و ۷۷ واحد تاثیر کاهنده روی دماسنج بازار سرمایه داشتند، اما در طرف مقابل اندک نمادهایی همچون پتروشیمی پردیس، بانک سینا و پتروشیمی فجر با قدرت کمی سعی کردند دماسنج بازار سرمایه را تا حدودی بالاتر نگه دارند.

به گزارش ایسنا،امروز در گروه خودرو، قطعات و روند سهم‌ها یکدست نزولی بود حتی در گروه مواد و محصولات دارویی غیر از نماد لابراتور دکتر عبیدی با بقیه سهم‌ها با افت در قیمت پایانی مواجه شدند. فلزات اساسی هم از روند افت قیمت‌ها بی‌نصیب نبودند و در اکثر نمادها افت قیمت را تجربه کردند. نمادهای بسیاری از این گروه شاهد افت قیمت نزدیک به پنج درصدی بودند.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۴۷۲ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم یک میلیارد و ۹۰۱ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کردند. امروز حجم معاملات همچون روزهای گذشته توانسته بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سر گذارد اما وضعیت کلی بازار نشان‌دهنده این است که عرضه‌ها بیش از تقاضاست و قیمت سهم‌ها لحظه به لحظه کاهش یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید