هشدار در خصوص تحرکات ضد بخشنامه فساد نجفی در مناطق/ ساخت 239 برج بر روی گسل

    کد خبر :188691

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نسبت به برخی تحرکات در مناطق که برخلاف بخشنامه ضد فساد نجفی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، محمد سالاری امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برگزار شد با بیان اینکه کمیسیون معماری و شهرسازی در جلسات ابتدایی شروع به کار، راهبردها و اولویت‌های خود را برای دوره جدید تدوین کردند.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که متاسفانه یکی از مهمترین ماموریت‌های شهرداری در حوزه شهرسازی همان بحث تحقق طرح جامع و تفصیلی است که مورد غفلت قرار گرفته و تکالیف زیادی محقق نشده است، گفت: علیرغم اینکه در دوره قبلی شورا و مدیریت شهری بارها تذکر و هشدار دادیم که به طرح جامع و تفصیلی بی توجهی می‌شود اما باز هم شاهد هستیم که قسمت زیادی از این مصوبه سند بالادستی اجرایی نشده و مغفول مانده است.

هشدار در خصوص تحرکات ضد بخشنامه فساد نجفی در مناطق

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه همچنین بررسی‌ها نشان داد که اساسا نه تنها مدیریت یکپارچه در شهر نداریم بلکه در حوزه‌های مختلف همچون شهرسازی نیز مدیریت هماهنگ نیست و شاهد موازی کاری زیادی در بخش‌های مختلف هستیم به عنوان مثال سازمان توسعه فضای فرهنگی، سازمان زیباسازی و … ماموریت‌های ساخت و ساز دارند .

وی با بیان اینکه متاسفانه بعد از ابلاغ طرح تفصیلی شاهد بودیم که تصمیمات و توافقاتی در شوراهای معماری اتخاذ می‌شود که مغایرت زیادی با اسناد بالادستی شهرسازی و معماری دارد، گفت: در همین راستا خواهان هوشمندسازی خدمات در حوزه معماری و شهرسازی بودیم که طی ماه‌های آینده باید تمامی خدمات این حوزه هوشمند شود تا بتوانیم به یک شفافیت در این حوزه برسیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات مدیریت شهری جدید صدور بخشنامه توقف فعالیت‌های شوراهای معماری مناطق از سوی شهردار تهران بود،‌گفت: بیشترین رانت و فساد در این شوراها رخ می‌داد که با بخشنامه شهردار تهران این تصمیمات صرفا تحت نظر شهردار منطقه انجام می‌شود. هر چند که اخیرا متوجه شدیم به موجبات اعتراضات شهرداران برخی رویه‌ها به حالت قبل بر می‌گردد که هشدار می‌دهیم هیچ شخصی حق ندارد که با ایجاد یک رویه جدید در مناطق بخشنامه ضد فساد شهردار را از محتوا تهی کند و درخواست‌هایی در این زمینه انجام شده است که با آن مخالفت خواهیم کرد.

ساخت 239 ساختمان بلندمرتبه بر روی گسل

سالاری با بیان اینکه در راستای ایمن سازی کالبد شهری تهران و در راستای اجرای مقررات مبحث 22 کارگروهی تهیه شده است، گفت: طرحی در کمیسیون معماری و شهرسازی تهیه شده که برساس آن ساختمان‌های بلندمرتبه شناسایی و برای ایمن سازی آن برنامه کاملی ارائه شود.

وی اضافه کرد که همچنین در خصوص پاساژهای ناایمن به خصوص در هسته مرکزی شهر به شدت نظارت خواهیم کرد تا این پاساژها که مکان‌های عمومی هستند خطرزدایی و ایمن‌سازی شوند که خوشبختانه رقابت خوبی بین شهرداران مناطق ایجاد شده و نهضت تعطیلی پاساژهای ناایمن شروع شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین از تدقیق نقشه گسلی تهران بر روی طرح تفصیلی خبر داد و گفت: به صورت جدی این مسئله را پیگیری خواهیم کرد و از این پس مجوز ساخت و ساز بر روی گسل‌ها به خصوص ساخت ساختمان‌های پر اهمیت داده نمی‌شود. چرا که در حال حاضر 239 ساختمان بلندمرتبه یعنی بالای 12 طبقه روی گسل ساخته شده است که این ساختمان‌ها باید شناسایی و ایمن سازی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید