کاهش هزینه های شهرداری تهران در سه ماهه جاری

    کد خبر :188662

عضو و خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه باید میزان درآمدهای پایدار شهرداری تهران افزایش یابد، اظهار کرد: هزینه های شهرداری در سه ماهه (شهریور، مهر و آبان) روند کاهشی داشته است با این وجود چنانچه برای سال 97 و برنامه سوم تصمیماتی مهم و لو دشوار در حوزه افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه ها اتخاذ نکنیم به وظایف صادقانه خویش در صیانت از حقوق شهروندان تلاش مؤثری به عمل نیاورده‌ایم.

به گزارش ایسنا، سید حسن رسولی در جلسه امروز شورای شهر تهران در ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (شهریور، مهر و آبان ماه 1396) با بیان اینکه یکی از چالش‌های مبتلابه در حوزه مدیریت شهری ناپایداری اقتصاد است، تاکید کرد: طی سه‌ماهه شهریور، مهر و آبان؛ درآمدهای کسر شده به میزان 26 درصد از هزینه‌ها فزونی گرفته، این شاخص نشان می‌دهد درک درست و انتخاب مسیر صحیح صورت گرفته است. صدور دو بخشنامه اخیر شهردار (پایان دادن به ماجرای هولگرام و انضباط بخشی به شوراهای معماری مناطق) نقش اساسی در این بهبود یابی داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات ارسالی توسط معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران، مدیریت جدید در سه ماهه فعالیت در مجموع 23949 میلیارد ریال درآمد وصولی داشته و هزینه های شهرداری در این مدت نیز 18985 میلیارد ریال بوده است. در این مدت به میزان 4963 میلیارد ریال درآمدها بیشتر از هزینه‌ها بوده است.

به گفته رسولی، در سه ماه گذشته درآمدها بیش از هزینه ها محقق شده و هزینه های شهرداری روند کاهشی داشته به طورری که در درآمدهای وصولی در دو بخش نقد و غیرنقد در شهریور ماه 8885 میلیارد ریال، در مهرماه 7658 میلیارد ریال و آبان ماه 7435 میلیارد ریال بوده و در بخش هزینه های نقد و غیر نقد نیز به ترتیب 8285 میلیارد ریال ، 5818 میلیارد ریال و 4881 میلیارد ریال بوده است.

وی اعلام کرد: بر اساس گزارش واصله از شهرداری تهران، از مجموع درآمدهای وصولی در این سه ماه 78 درصد به صورت نقدی و 22درصد آن غیرنقدی محقق شده، بر این اساس درآمدهای نقدی در شهریورماه 62 درصد، مهرماه 84 درصد و آبان 91 درصد بوده است. همچنین هزینه‌های صورت گرفته در سه ماه گذشته 83 درصد به‌صورت نقدی و 17 درصد غیرنقدی تأمین‌شده بر این اساس هزینه‌های شهرداری در شهریورماه 84 درصد، مهرماه 79 درصد و آبان ماه 83 درصد به‌صورت نقد تأمین‌ شده است.

رسولی با بیان اینکه با استناد به گزارش‌های ارسالی در هشت ماه امسال تنها 21 درصد از بودجه 179 هزار میلیارد ریالی شهرداری از منابع پایدار تأمین شده و 79 درصد دیگر سهم سرفصل‌های ناپایدار از قبیل فروش تراکم و سایر وجوه عوارض بخش شهرسازی بوده است، اظهار کرد: بدون شک تداوم این روند با مصالح شهروندان در تعارض هست.

به گفته خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران، امسال از مجموع درآمدهای کسب‌شده در شهریورماه 4408 میلیارد ریال، مهرماه 2427 میلیارد ریال و آبان ماه 3376 میلیارد ریال درآمد پایدار بوده است، به عبارتی سهم درآمدهای پایدار در این سه ماه به ترتیب 49 درصد، 31 درصد و 45 درصد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به دیدار اخیراً اعضای شورای شهر با رئیس‌جمهور تاکید کرد: در این دیدار ضمن اعلام سپاسگزاری از پیوستن شهردار به جمع هیئت‌وزیران نسبت به عدم واریزی حق السهم شهرداری از درآمد ناشی از موضوع بند الف ماده 23 قانون راهنمایی و رانندگی (جریمه‌ها) و نیز یک‌سوم از حق السهم دولت در بخش یارانه بلیت مترو گلایه‌ و از ایشان تقاضای جبران مافات شد که پیش از اتمام نشست، نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه طی یادداشتی خطاب به ایشان یادآوری کردند که این دو مطالبه به‌حق شهرداری، عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: همچنین در جلسه مشترک کمیته راهبردی مجمع امید تهران (نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران) آقای نوبخت مجدداً عیناً این اقدام را تکرار کرد اما متأسفم امروز اعلام کنم علیرغم تمامی مراحل مذکور تاکنون ریالی از این حیث به خزانه متمرکز شهرداری واریز نشده است. بنابراین به‌عنوان نماینده مردم و خزانه‌دار شورای شهر هشدار می‌دهم، چنانچه برای سال 97 و برنامه سوم تصمیماتی مهم و لو دشوار در حوزه افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه های غیر ضروری اداره شهر اتخاذ نکنیم به وظایف صادقانه خویش در صیانت از حقوق شهروندان تلاش مؤثری به عمل نیاورده‌ایم.

رسولی گفت: باید شهردار تهران ضمن رعایت مُرِ قانون روز 15 هر ماه گزارش ماه گذشته درآمد و هزینه‌های شهرداری را ارائه کند همچنین لازم است علاوه بر حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، حوزه برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران نیز درصد تحقق ماهیانه درآمدها و هزینه‌ها را مطابق ارقام مصوب بودجه سنواتی به خزانه‌دار اعلام کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید