هیچ اردویِ دانش‌ آموزی اجباری نیست

    کد خبر :188374

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به رغم اینکه از دید تمام کار‌شناسان تعلیم و تربیت حذف اردوهای دانش‌آموزی راهکار درستی نیست اما برای هیچ‌اردوی دانش‌آموزی از جمله اردوی راهیان نور اجباری در کار نیست و چنانچه دانش‌آموز یا اولیایی رضایت از حضور در اردوی دانش‌آموزی نداشته باشند اجبار نخواهد شد.

محمد بطحائی گفت: تقریبا تمامی مدیران آموزشی و فرهنگی کشور حذف کنکور را تایید می‌کنند و اساسا آن را مانعی بر سر بازدهی مناسب سیستم آموزش کشور می‌دانند. او با اشاره به حادثه 21 آذر 96 که برای دانش‌آموزان حاضر در اردوی راهیان نور اتفاق افتاده بود، گفت: ضمن عرض تسلیت و همدردی با بازماندگان درباره مساله اعزام دانش‌آموزان به اردو‌ها تمام کار‌شناسان آموزش برگزاری اردو را یکی از بخش‌های مهم در فرایند یادگیری می‌دانند و به همین دلیل مشخص است که نمی‌توانیم روند برگزاری اردوهای دانش‌آموزی را متوقف کنیم. با این حال این وظیفه ماست که امنیت و سلامت دانش‌آموزان حاضر در اردو را در بالا‌ترین حد ممکن فراهم کنیم.

متاسفانه به رغم تمام تمهیداتی که آموزش و پرورش، بسیج و سپاه برای حفظ امنیت دانش‌آموزان عازم تدارک دیده بودند به دلیل بی‌احتیاطی راننده‌ای که از روبه‌رو می‌آمد حادثه تلخی رخ داد. او ادامه داد: پس از اتفاق تلخی که در شهریورماه برای دانش‌آموزان هرمزگانی افتاد دستورالعمل اعزام دانش‌آموزان به اردوهای دانش‌آموزی را مورد بازنگری قرار دادیم. حرکت اتوبوس‌ها در ساعتی غیر از شب قرار داده شد و یک سامانه‌کنترلی ۲۴ ساعته تدارک دیدیم و بالا‌ترین استانداردهای این سفر را در نظر گرفتیم. در جریان سفر دیروز دانش‌آموزان نیز تمامی این مکانیسم‌ها و تمهیدات رعایت شده بود و آ‌موزش‌های لازم را به همکاران داده بودیم. ماشین اسکورت در جلو کاروان حرکت می‌کرد و در هر ماشین نیز یک مربی آموزش دیده حضور داشت.

ساعت حرکت اتوبوس نیز خارج از پنج صبح تا ۱۱ شب نبوده است. با این حال‌‌ همان طور که اشاره شد بی‌احتیاطی راننده دیگری که از روبه‌رو می‌آمده حادثه تلخی را رقم زده است، اما ما همچنان خود را موظف می‌دانیم تا تمهیدات حفظ امنیت دانش‌آموزان را پررنگ‌تر کنیم. بطحائی البته تاکید کرد: به رغم اینکه از دید تمام کار‌شناسان تعلیم و تربیت حذف اردوهای دانش‌آموزی راهکار درستی نیست اما برای هیچ‌اردوی دانش‌آموزی از جمله اردوی راهیان نور اجباری در کار نیست و چنانچه دانش‌آموز یا اولیایی رضایت از حضور در اردوی دانش‌آموزی نداشته باشند اجبار نخواهد شد.

چرا اردو با وسایل نقلیه ناایمن؟!

چندین بار اتوبوس‌های اردوی راهیان نور در ساعات پایانی شب در جاده دچار حادثه شدند و در نهایت کشور به عزای دانش‌آموزان خود نشست. شاید با وجود تمامی این تجارب وقت آن رسیده که از مسئولان بپرسیم چه تمهیدات عملی را برای برگزاری اردوهای امن تدارک دیده اند و چرا با اختصاص بودجه مورد نیاز امکان سفر دانش‌آموزان را با وسایل نقلیه امن‌تر ولو با هزینه بیشتر فراهم نمی‌آورند.

حضور نماینده آموزش و پرورش در اردوهای دانش‌آموزی

با توجه به سیل انتقادات نسبت به حرکت شبانه کاروان‌های دانش‌آموزی، وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌‌ای این نوع سفرها را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد. در همین راستا معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغیه جدید وزارت آموزش و پرورش و لغو حرکت شبانه کاروان‌های دانش‌آموزی تا زمان بازنگری دستورالعمل اردوهای تفریحی بیان می‌کند: بازنگری در آیین نامه هر چند وقت یک بار نیاز است و اخیرا هم آیین نامه در دست بازنگری بود البته، نه این بخش از آن! واقعیت این است که در آئین‌نامه اردوها بارها به بند مربوط به داشتن مجوز برای حرکت شبانه به صورت معکوس عمل شده به این معنی که در مواردی مجوز داده شد اما دوباره مجوز در آئین‌نامه لغو شد. مهدی فیض با بیان اینکه لغو دائمی حرکت شبانه کاروان‌های دانش‌آموزی چندان عملی نیست، تصریح می‌کند: دلیل این موضوع به شرایط خاص برخی از اردوها برمی‌گردد. در صورتی که حرکت شبانه ممنوع شود حرکت اتوبوس باید در روز انجام شود و این موضوع در تابستان آن هم در مناطق گرمسیر بسیار سخت است چرا که برخی از اتوبوس‌ها امکانات لازم برای حرکت در روز آن هم در گرمای تابستان را ندارند و اگر حرکت در روز باشد و خرابی رخ دهد معطلی بچه‌ها در آفتاب تابستان بسیار آزاردهنده خواهد بود.

او ادامه می‌دهد: علاوه بر این، حرکت کاروان‌های دانش‌آموزی در طول روز موجب می‌شود یک روز مدت زمان اردو طولانی‌تر شود و این امر در طول سال تحصیلی به این معناست که یک روز دانش‌آموز از درس باز می‌ماند. بنابراین اگر بازنگری هم انجام دهیم بازنگری ساده‌ای نیست و نمی‌توانیم بر اساس یک حادثه عکس‌العمل احساسی نشان دهیم و حرکت شبانه را به‌طور کلی ممنوع کنیم. این امر نیاز به کار کارشناسی دارد و برای سال جدید راهکار متفاوتی را ارائه می‌کنیم. فیض در پاسخ به این سوال که راهکار عملی آموزش و پرورش برای کاهش مخاطرات اردوها آن هم در شرایطی که به عقیده این وزارتخانه امکان لغو کلی حرکت شبانه کاروان‌های دانش‌آموزی وجود ندارد چیست، می‌گوید: بعد از بحث بازنگری اگر حرکت شبانه بلامانع باشد تلاش می‌کنیم تا بحث تغییر راننده و مدیریت فرایند درون اتوبوس را به کلی در اختیار خودمان بگیریم. در واقع، هر اتوبوس باید فرمانده مطلقی داشته باشد که همه حتی راننده موظف باشند تحت امر او اقدام کنند.

امنیت اردوهای دانش‌آموزی قربانی نابسامانی بودجه

پس از وقوع چندین حادثه جاده‌ای برای دانش‌آموزان طی سال‌های گذشته، به دلیل بی میلی خانواده‌ها نسبت به حضور فرزندانشان در اردو و البته، بار سنگین مسئولیت بر دوش اولیای مدرسه، برخی از مدارس ترجیح دادند تا در بسیاری از موارد اردوی دانش‌آموزی را از برنامه‌های خود حذف کنند. کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت افزایش سطح کیفی اردوها و تاثیرات منفی حذف آنها گفت: واقعیت این است که مدارس همواره از حیث برگزاری اردو در مضیقه هستند طوری که گاه در یک اتوبوس که ظرفیت ۴۰ نفر را دارد ۴۵ تا ۵۰ نفر را می‌نشانند و در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای باید منتظر اتفاقی ناگوار بود.

مهدی حجازی، با تاکید بر ضرورت تدوین آئین‌نامه‌ای مناسب برای برگزاری اردو آن هم در مسیرهای طولانی عنوان می‌کند: کاملا روشن است که جاده‌های ما جاده‌های خطر آفرین است و ما بیشترین حوادث را در جاده‌ها داریم. تحت این شرایط، باید آئین‌نامه‌ای تدوین شود تا مدیر مدرسه را مجبور کند از شرکت‌های معتبر اتوبوس تهیه کند و ساعت مشخصی هم برای تردد اتوبوس حامل دانش‌آموز تعیین شود.

منبع:روزنامه آرمان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید