فرشیدی:

آموزش و پرورش 40 سال است کمبود بودجه دارد

    کد خبر :187712

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش پرورش در طول چهل سال پس از انقلاب اسلامی همواره با کمبود بودجه مواجه بوده است گفت: دغدغه اصلی همه وزرای آموزش پرورش تامین اعتبارها بود و اگر این مشکل را حل نکنیم انتظار تحول آموزش پرورش، انتظار به جایی نیست.

به گزارش ایسنا، محمود فرشیدی با حضور در برنامه پرسشگر در ادامه تصریح کرد: به طور مصداقی بودجه سال 97 اسم تحول بنیادین برای آن گذاشته نشده است. مساله اصلی عدم اطمینان است که بین وزارت آموزش پرورش و دستگاه مسئول تامین کننده منابع وجود دارد. در دولت های نهم و دهم تصویب شده بود مسئولیت سازمان مدیریت برنامه برعهده نهاد ریاست جمهوری باشد، اما الان سازمان مدیریت و برنامه ریزی داریم. آقای نوبخت هم آموزش پرورشی بوده اند. در دولت یازدهم و دوازدهم انتظارمان در خصوص بودجه وزارت آموزش و پرورش بیشتر بود اما متاسفانه این انتظار برآورده نشد.

حیدری، مشاور معاون امور علمی، اجتماعی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با تحلیل چالش‌های بودجه 97 آموزش و پرورش ضمن تشریح روند اختصاص بودجه به وزارت آموزش و پرورش گفت: راه توسعه و پیشرفت مملکت از آموزش پرورش می گذرد. مسیر حرکت به سمت کشورهای توسعه یافته را باید از طریق سیستم آموزش پرورش دنبال کنیم. به طبع اهمیت آموزش پرورش بر کسی پوشیده نیست. آموزشی که به نسل جوان براساس فعالیت‌هایی که در این سازمان، وزارتخانه و سیزده میلیون دانش آموز می‌دهیم باید به گونه ای باشد که بدون دغدغه آموزش‌های روز را ارائه دهیم.

وی با اشاره به مثالی که می‌گوید توسعه‌یافتگی یک کشور محدود به مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌های آن با ساختمان‌های بلند، ماشین‌های آخرین سیستم و از این قبیل مسائل نیست اظهار کرد: اگر در مهد کودک‌ها دیدید که بچه‌ها وسایل خود را به هم می دهند و قسمتی از غذای خود را به هم می‌بخشند، آن کشورتوسعه یافته است، اما اگر می‌بینید کودکان به هم چنگ می زنند یا صندلی‌های هم را می‌گیرند، نمی‌توان چندان بر توسعه آن کشور حساب کرد.

مشاور معاون امور علمی، اجتماعی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جلسات برگزار شده این سازمان برای تعیین بودجه وزارت آموزش و پرورش با حضور معاونت‌های مختلف این وزارتخانه ادامه داد: در مجموعه دستگاه یا وزارت مربوطه نشست های دستگاهی برگزار می‌شود و براساس فعالیت‌ها، برنامه های اولیه برای سال آتی، مبتنی بر اسناد بالا دستی و تکالیف آنها مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین براساس قوانین برنامه ششم توسعه و مسائلی از این قبیل نیز تکالیف اولیه و فعالیت های نرمال و روتین هر دستگاه نیز تعیین می‌شود.

حیدری با بیان اینکه همزمان با انجام فعالیتی در دستگاه یا وزارتخانه ، ستاد برنامه بودجه تشکیل می شود به دفعات در ارتباط با نحوه بودجه نویسی برای سال آینده تصمیم گیری هایی انجام می شود، ادامه داد: این فعالیت ستاد بودجه به ایجاد یک بخشنامه بودجه ای برای سال جدید منجر می‌شود. این دستگاه‌ها با توجه به عملکردی که در سال قبل داشتند و جلساتی که گرفتند بخش نامه بودجه و الزامات آن را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش 10 درصدی بودجه سال جدید اظهارکرد: با توجه به بند هفتاد و یک قانون ششم توسعه، 20 درصد از بودجه دستگاه ها در کشور در سال 97 بر مبنای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد خواهد بود. به این ترتیب در بخش نامه بودجه آمده که بودجه دستگاه ها براساس تعاملات آن‌هامشخص می شود. بر این اساس هم در قالب حقوق و مزایا درصدی را مشخص می کنند و هم در قالب پایه و سایر فعالیت ها یک درصدی مشخص می شود و دستگاه بر مبنای آیتم بخش نامه بودجه که زیر نظر هیئت دولت است اقدامات کلی خود را انجام می دهد. برنامه اولیه بودجه در وزارت آموزش نیز توسط تیم اجرایی وزیر و مدیران دیده می شود.

حیدری با اشاره به اینکه برنامه بودجه با توجه به ستاد بودجه تشکیل شده و در هیئت دولت مصوب می شود تصریح رکرد: این برنامه با ابلاغ ریاست محترم جمهوری به دستگاه ها اعلام میشود. در این برنامه ما وارد جزئیات برنامه آموزش و پرورش نمی شویم اما در بخش نامه بودجه منابع و مصارف مشخص می شود.

مشاور معاون امور علمی، اجتماعی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اقدامات بعدی در خصوص برنامه ریزی بودجه افزود: قدم بعدی دفاتر و معاونت های موجود در سازمان برنامه و بودجه آموزش پرورش است. به این ترتیب که جلسات متعددی تشکیل می شود و معاونین مختلف وزارت آموزش پرورش در جلسات مربوط به سازمان برنامه شرکت می کنند و موارد مربوط به برنامه خود را مورد بررسی قرار می دهند. بعد از این مرحله با استناد به بخش نامه بودجه و تعاملاتی که بین سازمان برنامه و وزارتخانه مربوطه اتفاق افتاده است جداول تشکیل می‌شود. و جداول توسط سامانه ای به سازمان برنامه بودجه عودت داده می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: جدول نهایی در ارتباط با وزارتخانه‌های مختلف و ارتباطی که با هم باید داشته باشند در ستاد بودجه سازمان برنامه مورد بررسی مجدد قرار می گیرد و وارد سازمان برنامه بودجه می شود. سپس در کمیسیون تلفیق سازمان برنامه شرایط مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که مورد تابید قرار گیرد و در نهایت با توجه به انطباق در جداول لایحه بودجه گنجانده می شود. اسم این مرحله لایحه بودجه است که در اصل خروجی دولت محسوب می شود. این لایحه ممکن است در صورت نیاز، تغییر کند.این لایحه پس از آخرین بازنگری دولت برای تصویب به مجلس می رود. و از این مرحله فرایند مربوط به مجلس شروع می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید