خالد مشعل: حماس روابط تاریخی با ایران و حزب‌الله دارد

    کد خبر :187099

رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس می‌گوید که این جنبش روابط تاریخی با جمهوری اسلامی ایران و جنبش حزب الله لبنان دارد و این روباط در مسیر تحول و پیشرفت قرار دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، خالد مشعل رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس می‌گوید که این جنبش روابط تاریخی با جمهوری اسلامی ایران و جنبش حزب الله لبنان دارد و این روابط در سال‌های گذشته تحت تاثیر برخی مسائل قرار گرفت و در مقابل، حمایت از حقوق ملت‌ها در زمینه آزادی‌خواهی و اصلاح‌طلبی را وظیفه اخلاقی و عربی و اسلامی خود می‌داند.

مشعل در پایان سفر 3 روزه‌اش به مراکش، در گفتگو با پایگاه «العمق المغربی»، در پاسخ به سوالی درباره روابط حماس با ایران؛ به ویژه در قبال مساله سوریه تصریح کرد که «روابط حماس با ایران در مسیر تحول و پیشرفت قرار گرفته است. ما آرمان به‌حقی داریم و جنبش مقاومتی هستیم که به حمایت همه کشورها نیاز داریم. ما در گذشته نیز با ایران رابطه داشتیم و این رابطه همچنان ادامه دارد».

وی افزود: «بی شک روابط حماس با تهران در سال‌های گذشته تحت تاثیر برخی مسائل قرار گرفت، اما هرگز قطع نشد و این حق و وظیفه ماست که با همه طرف‌ها رابطه برقرار کنیم و این سیاست در روابط ما با ایران و هر کشور دیگری غیر از آن حاکم است. تهران در گذشته از مساله فلسطین و جنبش حماس حمایت کرده است و این روزها هم به این کمک‌های خود ادامه می‌دهد و این کمک‌ها جای تقدیر و تشکر دارد».

مشعل خاطر نشان کرد: «اما در مقابل، اوضاعی بر منطقه ما حاکم شده است و بحران‌هایی برای ملت‌ها ایجاد شده است که ما در آنها دخالت نمی‌کنیم، اما وظیفه اخلاقی، عربی و اسلامی ما ایجاب می‌کند که از حقوق ملت‌ها در زمینه آزادی‌خواهی و اصلاح‌طلبی حمایت کنیم و این‌ها ارزش‌ها و اصولی است که نه تنها در میان عرب‌ها، بلکه در میان کل جامعه بشری حاکم است».

وی افزود: «من فلسطینی هستم، اما در عین حال، عرب، مسلمان و انسان هستم و همواره از اصلاح‌طلبی، توسعه، حق‌خواهی، دموکراسی، حقوق بشر و مخالفت با ظلم و ستم چه در جهان عرب و اسلام و چه در دیگر نقاط جهان حمایت خواهم کرد. این‌ها ارزش هستند و حمایت از آنها به منزله دخالت در امور دیگران نیست و ما نمی‌توانیم درد و رنج ملت‌ها را نادیده بگیریم».

خالد مشعل تاکید کرد: «اینکه حماس به دنبال تحقق منافع آرمان فلسطین و منازعه با رژیم صهیونیستی و تقویت قدرت مقاومت باشد، کار درستی است و این حق و وظیفه ماست که اخلاق را حفظ کرده و به مواضع مان در قبال ارزش های مربوط به ملت ها و انسانیت و به ویژه ارزش های مربوط به ملت های عرب و مسلمان پایبند باشیم و این راه درستی است که هیچ تعارضی با مواضع دیگرمان ندارد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روابط حماس با جنبش حزب الله لبنان اشاره کرد و گفت: «ما با جنبش حزب‌الله به عنوان یک جنبش مقاومتی، روابط دیرینه‌ای داریم و این بر کسی پوشیده نیست، اما درباره عملکرد این جنبش در سوریه، قبلا موضع خود را اعلام کرده‌ایم و نیازی به تکرار آن نیست».

مشعل تاکید کرد که «ما همه از مقاومت در برابر اشغالگران حمایت می‌کنیم، اما بی‌شک، درباره اقدامات دیگری که در عرصه‌های دیگر و با عناوین مختلف صورت می‌گیرد، اختلاف نظر داریم. ما موضع‌مان را به روز اتخاذ می‌کنیم و این کار را در گذشته انجام داده‌ایم و نیازی به تکرار آن نیست».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید