تفاوت مغز زنان باردار با زنانی که هرگز مادر نمی‌شوند‌

    کد خبر :186805

طبق آخرین تحقیقات حاملگی نه‌ تنها روی بدن خانم ها بلکه روی قسمت‌هایی از مغزشان هم تاثیر می گذارد.

وقتی محققان اسکن‎های مغزی بانوان قبل و بعد از حاملگی را چک کردند، در ۱۱ قسمت تغییراتی احساس کردند. همچنین متوجه شدند این تغییرات در راستای آماده کردن بانوان برای مادر شدن است. برای مثال تغییرات یک بخش به مادر کمک می‎کند که بهتر درک کند نوزادش چه زمانی چه چیزی می‎خواهد.

اخیرا آزمایشی روی ۲۵ خانم اسپانیایی انجام شده و مغز آن‎ها قبل و بعد از حاملگی اسکن شده است. همچنین آزمایشی روی ۲۰ خانم انجام شده که هرگز باردار نشده‌اند. در نتیجه این تحقیقات مشخص شده که مغز خانم‎ها بعد از بارداری با مغز دو گروه دیگر متفاوت بوده است. یعنی یک برنامه کامپیوتری با اسکن مغز به راحتی می‎تواند نشان دهد که این اسکن مربوط به خانمی است که تا به حال حامله شده یا نه.

اولین تغییرات روی مغز از ۱۰ هفته بعد از زایمان نمایان می‌‏شود. همچنین تحقیقاتی دیگر نشان داده که در آقایان قبل و بعد از به دنیا آمدن فرزندشان تغییری در مغزشان ایجاد نمی‎شود.

برای بانوان اما اولین تغییر کاهش سلول‎های خاکستری مغز است، اما هنوز مشخص نیست دلیل این اتفاق چیست.

تحقیقات کامل‎تر نشان داده برخی از تغییرات مستقیما در جهت آماده کردن خانم‎ها برای مادر شدن است. مهم‎ترین آن هم باعث ایجاد ارتباط شدید عاطفی با نوزادش می‌شود. وقتی خانم‎ها به عکس‏های فرزندانشان نگاه می‏‌کنند قسمت‎هایی از مغز بیشترین واکنش را نشان می‎دهند و این نشان می‎دهد این قسمت‎ها به واسطه بارداری و زایمان فرزند تغییر کرده‎اند.

طبق نتیجه تحقیقات مغز مدام در حال تغییر شکل است و درباره خانم‎های باردار هورمون‎های جنسی رهبران اصلی ارکستر تغییر فرم هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید